ارز دیجیتال

میکسر ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

1402/11/30 0

یکی از مفاهیم مهم در بازار ارزهای دیجیتال، کوین میکسر (Coin Mixer) یا میکسر ارز دیجیتال مثل بیت کوین و ارز تتر است. این ابزار به کاربران کمک می‌کند تا تراکنش‌های خود را به صورت ناشناس انجام دهند و سطح بالایی از حریم شخصی را برای خود فراهم کنند. البته، برخی افراد از این ابزار برای مقاصد غیرقانونی مانند پولشویی هم استفاده می‌کنند. این سرویس‌ها با ناشناس جلوه دادن مبدا و مقصد تراکنش‌ها، امکان رهگیری تراکنش در بلاکچین را از بین می‌برد. هنگام استفاده از این ابزارها، آن‌ها را به خوبی بررسی کرده و از اعتبارشان مطمئن شوید؛ زیرا برخی، پس از دریافت دارایی کاربران، هیچ خدمتی ارائه نمی‌دهند.

انواع میکسر ارزهای دیجیتال

دو نوع میکسر ارز دیجیتال وجود دارد. میکسرهای متمرکز و غیرمتمرکز. شرکت هایی که ارز دیجیتال دریافت می کنند و ارزهای دیجیتال مختلف را در ازای دریافت هزینه برمی گردانند، میکسرهای متمرکز نامیده می شوند. میکسرهای غیرمتمرکز از پروتکل هایی مانند CoinJoin برای ناشناس کردن تراکنش ها با استفاده از یک رویکرد کاملاً هماهنگ یا الگوریتم همتا به همتا (P2P) استفاده می کنند. اساساً، این پروتکل به گروه بزرگی از کاربران اجازه می‌دهد تا مقدار مشخصی از یک ارز رمزنگاری شده، به عنوان مثال بیت‌کوین را جمع‌آوری کنند و سپس آن را به گونه‌ای توزیع کنند که همه پول مورد نظر خود را دریافت کنند. با این حال، هیچ کس نمی تواند بداند که چه کسی بیت کوین ها را دریافت کرده یا از کجا آمده است. انواع دیگر میکسرهای ارز دیجیتال عبارتند از میکسرهای مبتنی بر مبهم یا با دانش صفر. میکسرهای مبتنی بر مبهم که اغلب میکسرهای مبتنی بر فریب نامیده می شوند، از روش های خاصی برای پنهان کردن تراکنش های کاربر استفاده می کنند. از طرف دیگر، شخص ثالثی با منابع کافی می تواند تراکنش را با استفاده از روش های مختلف بازسازی کند. برعکس،میکسرهای دانش صفر به شدت به تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته مانند اثبات‌های دانش صفر برای پاک کردن کامل آثار تراکنش‌ها متکی هستند. اشکال اصلی این استراتژی این است که به رمزنگاری گسترده نیاز دارد که می تواند مقیاس پذیری را محدود کند.

انواع خدمات میکس کریپتو کوین چیست؟

خدمات میکسرهای ارز دیجیتال از جمله بیت کوین به دو روش حضانتی و غیر حضانتی ارائه می‌شود. بیایید تصور کنیم شما می‌خواهید یک بیت کوین را با میکسر انتقال بدهید و بر این اساس، تفاوت خدمات حضانتی و غیرحضانتی را توضیح بدهیم. در خدمات حضانتی یک شخص ثالث مورد اعتماد برای میکس کردن دارایی‌های انتقال‌یافته لازم است. این شخص بیت کوین شما را می‌گیرد و بعد از بازه زمانی مشخص، بیت کوین دیگری را به آدرس مورد نظرتان می‌فرستد. در این صورت، شخص دریافت‌کننده یک بیت کوین از طرف شما دریافت کرده، اما این کوین، همانی که شما ارسال کرده بودید، نیست. این فرایند بخاطر خاصیت قابل معاوضه بودن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است. در فرایند انتقال حضانتی، در بازه‌ای که بیت کوین مورد نظر شما در حال تعویض است، دارایی نه در حساب شما قرار دارد و نه به حساب گیرنده واریز شده است. در برخی موارد ممکن است میکسر در این بازه، دارایی را به حساب مقصد انتقال ندهد و به شما هم برنگرداند. در این صورت هیچ راهی برای پیگیری نخواهید داشت! برای پیشگیری از ضرر احتمالی و اعتمادسازی بین طرفین، می‌توان از قرارداد هوشمند استفاده کرد. در این قرارداد، شما بیت کوین را در یک قرارداد هوشمند به میکسر می‌سپارید و دریافت‌کننده بعد از مدت مشخص می‌تواند از طرف دیگر قرارداد، بیت کوین خود را بردارد. در این میان اگر میکسر به گیرنده، بیت کوینی تحویل ندهد، قرارداد فسخ خواهد شد و بیت کوین اولیه به ارسال‌کننده باز خواهد گشت.د در میکسرهای غیرحضانتی، شخص ثالثی وجود ندارد و خدمات خصوصی‌سازی تراکنش‌ها از طریق ترکیب چند تراکنش با یکدیگر صورت می‌گیرد.

نتیجه گیری:
میکسرها فقط یک نوع از صدها سرویسی هستند که در زمینه ارزهای رمزنگاری به ارائه خدمات می‌پردازند. حتی خود ارزهای دیجیتال به‌تازگی در مسیر شکوفا شدن قرار گرفته و هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند. برداشتن هر قدم جدید در این حوزه، علی‌رغم جذابیت و نو بودن، ابهامات زیادی دارد و شاید نتواند امنیت و ثبات لازم را تضمین کند. اما به‌هرحال شرط پیش رفتن به جلو، امتحان راه‌ها و ایده‌های جدید است. در این مقاله درباره میکسر ارز دیجیتال، نحوه کار، معایب و مزایای آن و نیز مراحل کلی استفاده از آن نوشتیم؛ ولی بین خودمان بماند! نویسنده قبل از اینکه بخواهد در این متن اطلاعاتی را با شما در میان بگذارد، باید دقت می‌کرد که چه مواردی را کنار گذاشته و به آنها اشاره‌ای نکند.
 

لینک های مفید
بالا