ارز دیجیتال

ajax چیست؟

1401/12/21 0

شاید نتوان Ajax را به سادگی توصیف کرد ولی اگر بخواهیم در یک جمله آن را معرفی کنیم، باید بگوییم که Ajax در طراحی سایت به ما کمک می‌کند بدون بارگذاری کل صفحه (Refresh) محتوای بخشی از آن را بروزرسانی (Update) کنیم. استفاده از Ajax هم به نفع کاربران است و هم به نفع صاحبان سایت. کاربر دیگر لازم نیست مدت زمان زیادی منتظر بارگذاری کامل صفحه بماند و در پهنای باند او نیز صرفه جویی می‌شود. در مقابل صاحب سایت هم برنده است چون با ارائه یک تکنولوژی جدید و بسیار کاربردی می‌تواند مشتریان بیشتر و سرویس‌دهی بهتری داشته باشد.

ajax چیست؟

AJAX یک نوع تکنولوژی است که در آن، اطلاعات یک صفحه در سایتی بدون بارگذاری مجدد (Reload) به‌روزرسانی می‌شود. این تکنولوژی برای کاربران و صاحبان سایت، مزایای زیادی دارد؛ زیرا با استفاده از آن، کاربر برای بارگذاری کامل صفحه نیاز به صرف مدت زمان زیاد ندارد. ضمن آنکه AJAX باعث صرفه‌جویی در پهنای باند کاربر می‌شود. با وجود این تکنولوژی بدیع و کاربردی، سرویس‌دهی بهتر و مشتریان بیشتری برای صاحبان سایت‌ها فراهم می‌شود. در واقع، ایجکس برای ایجاد صفحات سریع و پویای وب به کار می‌رود و روشی نوین جهت انتقال و دریافت اطلاعات از سمت مربوط به کاربر وب‌سایت (Front-end) به سمت سرور آن (Back-end) بدون نیاز به بارگذاری مجدد کل صفحه پیش روی کابر است. بدون حضور ایجکس در طراحی و توسعه وب، کاربران مجبور بودند جهت دریافت هر گونه اطلاعات از سرور، کل صفحه را بارگذاری مجدد کنند. AJAX با استفاده از مجموعه‌ای از عناصر طراحی سایت، این عملکرد را انجام می‌دهد.

تاریخچه Ajax :

فناوریهایی که Ajax را تشکیل می دهند علیرغم تمام جذابیتها و مزایای خود واقعا جدید نیستند. توانایی برقراری ارتباط با سرور، از طریق یک فریم مخفی و بدون ارسال صفحه اصلی به سرور، از مدتها پیش شناخته شده است. برقراری ارتباط مابین کلاینت و سرور، از زمان معرفی توانایی Internet Explorer برای اسکریپت نویسی کنترلهای ActiveX بر روی مرورگر کلاینت و مولفه های MSXML (که هر دو آنها به اواخردهه ۱۹۹۰میلادی مربوط می شوند) قابل دسترسی بوده است.

AJAX چگونه کار می کند؟

طبق گفته کارسانو، JavaScript و XML با هم ترکیب می شوند تا از طریق استفاده از چیزی به نام XMLHttpRequest، به روزرسانی همزمان انجام شود. هنگامی که کاربر از صفحه وبی که با AJAX طراحی شده بازدید می کند و یک رویداد از پیش تعیین شده رخ می دهد (کاربر صفحه را بارگیری می کند، یک دکمه را کلیک می کند، یک فرم را پر می کند و غیره). JavaScript یک XMLHttpRequest ایجاد می کند، سپس داده ها را در قالب XML بین یک مرورگر وب منتقل می کند و سپس داده ها را در قالب XML بین یک مرورگر وب (برنامه ای که برای مشاهده وب سایت استفاده می شود) انتقال می دهد و همچنین یک وب سرور (نرم افزار یا سخت افزاری که داده های وب سایت در آن ذخیره می شود). XMLHttpRequestدرخواستی را برای داده های صفحه به روز شده به وب سرور ارسال می کند، سرور درخواست را پردازش می کند، پاسخی در سمت سرور ایجاد می شود و به مرورگر ارسال می شود، سپس از JavaScript برای پردازش پاسخ و نمایش آن بر روی صفحه به عنوان مطالب به روز شده استفاده می کند. خلاصه: جاوا اسکریپت فرآیند به روزرسانی را به صورت خودکار انجام می دهد، درخواست برای محتوای به روز شده در XML قالب بندی می شود تا به طور جهانی آن را قابل فهم کند و JavaScript دوباره شروع به کار می کند تا محتوای مربوطه را برای کاربر مشاهده کننده صفحه تازه کند. کارسانو خاطرنشان می کند که تکنیک AJAX داده های صفحه اضافی را نادیده می گیرد و فقط درخواست اطلاعات به روز شده را رسیدگی می کند. این واقعاً تاثیرگذاری AJAX است، که باعث می شود وب سایت ها و برنامه هایی که از AJAX استفاده می کنند سریعتر و با پاسخگویی بیشتری برای کاربران باشند.

مزایا و معایب ایجکس چیست؟

مانند هر تکنولوژی دیگر ایجکس هم دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است.

مهم‌ترین مزایای ایجکس
•    خواندن اطلاعات از سرور بعد از لود شدن صفحه
•    بروزرسانی یک صفحه بدون نیاز به بارگذاری مجدد آن
•    ارسال داده به سرور در پس‌زمینه‌ی سایت

 مهم‌ترین معایب ایجکس
•    استفاده از درخواست xmlhttp که ممکن است توسط برخی از مرورگر‌ها پشتیبانی نشود.
•    اجرا نشدن دستورات AJAX درصورتی که جاوا اسکریپت مرورگر توسط کاربر غیرفعال شده باشد.
•    دشواری بیشتر در اشکال‌زدایی و تست برنامه‌های ایجکس

نتیجه گیری :
در کل باید گفت که تکنولوژی AJAX بد نیست اما هنوز نابالغ است و نیاز به بهبود دارد. بنابراین در جایی که واقعاً به ارتباطات سریع و در لحظه نیاز دارید بسیار مفید خواهد بود، در غیر اینصورت سعی کنید از آن استفاده نکنید زیرا می‌تواند سئو سایت شما را مختل کرده و گاهی برای کاربر آزار دهنده باشد، اما در کنار مواردی که گفته شد در موتورهای جستجو، نوتیفیکیشن‌ها، گوگل مپ و غیره Ajax بهترین گزینه است.


 

لینک های مفید
بالا