ارز دیجیتال

آلت چین چیست؟

1402/02/09 0

اگر کمی با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا باشید، می‌دانید که تمامی ارزهای دیجیتال مبتنی بر شبکه‌های بلاک چینی هستند. بیت کوین مبتنی بر شبکه بلاک چین مختص به خودش، ساتوشی است و اتریوم نیز همین‌طور بر مبنای بلاکچین خود توسعه یافته است. اگر توجه کنید امروزه نه تنها بیت کوین بلکه نام اتریوم هم برای مردمی که از مارکت رمزارزها سر در نمی‌آورند آشنا است.

آلت چین چیست؟

گفتیم که شبکه‌های بلاکچین بیت کوین و اتریوم چیست؛ ولی سایر ارزهای دیجیتال موجود در بازار مبتنی بر چه بلاک چینی هستند؟ در اصطلاح این بازار به سایر شبکه‌های بلاک چین غیر از بیت کوین و اتریوم، آلت چین گفته می‌شود. روز به روز بر تعداد آلت چین‌ها افزوده می‌شود و متاسفانه تعداد زیادی از آنها تأثیری بر رشد و توسعه دنیای کریپتو نخواهند داشت. از حق اگر نگذریم باید به آلت چین‌های قدرتمندی نظیر سولانا، پالیگان، کازماس و اولانچ اشاره کنیم؛ چرا که می‌توانند جایگزین جذابی برای شبکه‌های بلاک چینی غول‌آسا باشند. در این مطلب به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما با آلت چین‌ها، تصمیم گرفته‌ایم به معرفی آنها و بیان تفاوت‌هایشان با آلت کوین‌ها بپردازیم.

تفاوت آلت ‌چین و آلت‌ کوین :

توکن‌های بومی آلت ‌چین‌ها، تحت عنوان آلت ‌کوین‌ ها یا کوین های جایگزین شناخته شده اند. به هر رمزارزی که بیت کوین یا اتریوم نباشد، آلت کوین گفته می شود. برای مثال، BNB، XRP، ADA، DOGE، DOT و SOL همگی آلت کوین هستند. البته برخی از طرفداران بیت کوین نیز با تحقیر اتریوم را یک آلت کوین می نامند. آلت چین به یک شبکه بلاک چین اشاره دارد، نه به ارز دیجیتالی که آن را قدرت می دهد. همه آلت کوین ها دارای altchain مخصوص به خود نمی باشند. بیشتر آلت کوین ها توکن هایی هستند که بر روی یک شبکه ارزهای دیجیتال از قبل موجود اجرا می شوند. برای مثال، shiba inu به عنوان یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال در حال گردش، در ابتدا به عنوان یک میم کوین به شهرت رسید. SHIB یک توکن ERC-20 مبتنی بر شبکه اتریوم می باشد. کاربران هنگام معامله SHIB، هزینه گس را به بلاک چین اتریوم می پردازند تا تراکنش هایشان پردازش شود. آلت ‌کوین‌ها بر روی آلت چین‌ها نیز می‌توانند وجود داشته باشند. همان طور که کاربران می توانند در شبکه اتریوم، ارزهای رمزنگاری شده و NFT خود را معامله کنند، بسیاری از altchain ها قادر به ارائه این قابلیت می باشند. برای نمونه، سولانا و کاردانو، این امکان را به کاربران می‌دهند تا NFT ها و توکن‌های رمزنگاری خود را برای اجرا در این بلاک چین‌ها بسازند.

مزایای استفاده از آلت چین :

همانطور که در این مقاله به طور کامل ذکر شد، آلت چین‌ها و آلت کوین‌ها روز به روز در حال پیشرفت هستند و استفاده از آن‌ها نیز مزایای خود را در پی دارد.  آلت چین شما را قادر می‌سازد تا برای هر چیزی توکن ایجاد کنید. هر ایده، مفهوم، میم یا هر چیز دیگری می‌تواند یک توکن قابل معامله برای شما باشد که فقط در عرض چند دقیقه می‌توانید آن را ایجاد کنید. برای هر ایده و عملکرد، بازارها و معاملات بلندمدت و کوتاه‌مدت ایجاد کنید. می‌توانید بازاری برای Doge، AI، IoT، Elon، Sam، Trump یا هر توکنی که دوست دارید، ایجاد کنید. معامله در آلت چین کاملا غیرمتمرکز است. با پیش بینی درست نتیجه آینده، بازارهای پیش‌بینی (prediction markets) را ایجاد و در آن شرکت کنید تا سود ببرید. بازارهای پیش‌بینی که تحت عنوان بازارهای شرط‌بندی و بازارهای اطلاعات نیز شناخته می‌شوند، در واقع بازارهایی هستند که به منظور تجارت نتیجه رویدادها ایجاد شده‌اند. قیمت‌هایی که مشوق‌ها پیشنهاد می‌دهند می‌تواند احتمال اتفاق افتادن آن رویداد را نشان دهد؛ به عنوان مثال، آیا FTX ورشکست می شود؟ قیمت DOGE در سال ۲۰۲۳ چقدر خواهد بود؟ به دلیل غیرمتمرکز بودن آلت چین، می‌توانید از پل (ALT/ETH/BNB) برای معامله توکن‌ها بین اکوسیستم‌ها استفاده کنید. معاملات در Altchain فقط چند میلی ثانیه طول می‌کشد.

نتیجه گیری :
در این مقاله به معرفی Altchain ها و مهم‌ترین ویژگی‌های آنها پرداختیم. با رشد روزافزون صنعت ارزهای دیجیتال، انتظار می‌رود که در آینده شاهد آلت چین‌های پویاتر و کاربرپسندتر باشیم. این احتمال نیز وجود دارد که بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز محبوب در آینده در شبکه‌های جایگزین اجرا شوند. در این مقاله ما به چند آلت چین برجسته اشاره کردیم، اما در نظر داشته باشید که بازار کریپتو به هیچ وجه محدود نیست. در حال حاضر، هزاران شبکه جایگزین از طریق اکوسیستم ارزهای دیجیتال در حال اجرا هستند. اما آیا هر آلت چین، بازار و هدف متفاوتی را دنبال می‌کند؟ به احتمال زیاد نه. آیا شبکه‌های جایگزین به یک رقیب قدرتمند برای اتریوم و بیت کوین تبدیل خواهند شد؟ باز هم نه. با این حال، در حالی که Altchain های جدید همچنان بلاکچین‌های موجود را به چالش می‌کشند، مجموعه شبکه‌های قابل‌اعتماد در نهایت قوی‌تر می‌شود.
 

لینک های مفید
بالا