ارز دیجیتال

بک اند چیست؟

1401/12/25 0

زندگی مردم امروزی به گونه‌ای شده که نمی‌توانند بدون اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها به کار روزانه خود ادامه دهند. از اشتراک گذاشتن تصاویر با عزیزان گرفته تا سفارش غذا و انجام تراکنش‌های بانکی، کارهایی است که همگی با کمک اپلیکیشن‌ها انجام می‌شوند. این اپلیکیشن‌ها عموما تجربه کاربری عالی و یکپارچه دارند، اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه این تجربه کاربری در اپلیکیشن‌ها اعمال شده است؟ تمام اعتبار این ابزارها به پشتیبان آنها است که تمام کارهای ضروری را که شما نمی‌بینید، انجام می‌دهد. برنامه نویس Back-end کسی است که این کار را انجام می‌دهد و به همین خاطر، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله بیشتر درباره این مهارت در طراحی سایت و افراد شاغل در این حوزه صحبت کنیم.

بک اند چیست؟

بک اند (Back-End) بخشی از یک وبسایت یا نرم افزار است که کاربران قادر به مشاهده آن نیستند. به عبارت بهتر؛ بک اند، مغز یک سایت است که وظیفه کنترل منطق را بر عهده دارد. کدهایی که در بخش بک اند نوشته می‌شوند، به طور مستقیم با سیستم در ارتباط نیستند، بلکه از طریق سرور به مرورگر کاربرها ارسال می‌شوند؛ به همین دلیل است که به بک اند، برنامه نویسی سمت سرور یا Server Side نیز گفته می‌شود.
ازجمله ویژگی‌های برجسته Server Site می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور را مرورگر درک نمی‌کند و در دسترس کاربران نیز قرار ندارد.
•    مرورگر وظیفه‌ای در خواندن یا دریافت کدها ندارد. بلکه کدهایی را که سمت سرور اصلی پردازش می‌شوند، به کاربر نمایش می‌دهد.
•    هرجا که نیاز به اطلاعات پویا وجود داشت، باید از زبان‌های سمت سرور استفاده گردد.
همان‌طور که می‌دانید، آن طرف قضیه سمت سرور، سمت کاربر یا همان Client Side وجود دارد. به طور خلاصه، هرجایی که قرار است با کاربر خود تعامل داشته باشید، Client Side نیز وجود دارد. اسکریپت‌های سمت کاربر، توسط خود گیرنده یا مرورگر سیستم شما پردازش می‌شود و ربطی به سرورهای پشتیبانی کننده ندارند.
به طور کلی، به گفته متخصصان مربوطه، بخش بک اند سایت مانند قسمتی از کوه یخ است که در زیر اقیانوس‌ها پنهان شده و فرانت اند سایت، قله یخی است که همه می‌توانند آن را ببینند. هر چند که دو بخش سمت سرور و سمت کاربر با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، اما به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباطند و ایجاد مشکل در هر یک از آن‌ها، ایراداتی را در عملکرد سایت ایجاد می‌کند .

زبان های برنامه نویسی بک اند :

•    زبان برنامه نویسی C#
سی شارپ یکی از زبان های ساده، مدرن، شی گرا، کاربردی و منطقی هست که از تکنولوژی ASP.Net برای ایجاد و طراحی سایت استفاده میکنه. سی شارپ حسابی تو ایران محبوبه و از سایت بانک ملی و ملت گرفته تا دیجی کالا و بلاگفا رو با سی شارپ درست کردن!

•    زبان برنامه نویسی PHP
PHP یکی از بان های متن باز هست که جامعه آماری بزرگی رو داره و حسابی سرعت اجراییش بالاست. PHP پشتیبانی خیلی خوبی داره و بخاطر همین سایت های خیلی بزرگی مثل فیس بوک، یاهو، یا حتی سایت های ایرانی مثل بامیلو توی ساختشون از این زبان استفاده کردن؛ حتی مقاله هایی که توسط ورد پرس روی سایت ها قرار میگیرن هم کار این زبانه.

•    زبان برنامه نویسی Python
پایتون یکی از زبان های مدرن، ساده، شی گرا و چند منظوره هست و شما بهتر از زبان های دیگه میتونید یادش بگیرید، این زبان نه تنها برای طراحی سایت و بک اند، بلکه برای کارهای بیشتری هم کاربرد داره و محبوبی مثل پینترست، نت فیلیکس و اوبر از پایتون برای طراحی سایتشون استفاده کردن.

•    زبان برنامه نویسی Perl
یکی دیگه از زبان های برنامه نویسی چندمنظوره که هم برای حوزه وب هم برای بقیه حوزه های برنامه نویسی مثل هوش مصنوعی و طراحی های صنعتی، Perl هست؛ این زبان سرعت خیلی خوبی داره و شما میتونید با یادگرفتنش چندین کار رو باهم انجام بدید چون کاملا قابل اعتماده!

نتیجه گیری :
برنامه نویسی بک اند یا همان Back end شامل بخش بسیار مهمی از توسعه وب می‌شود و هر چیزی که در پشت صفحه یک وب سایت طراحی و کاربر نمی‌تواند آن را ببیند توسط برنامه نویسان Back end ایجاد شده است. یک برنامه نویس Back end باید دارای مهارت‌های مختلفی از جمله دانش برنامه نویسی، پایگاه داده، سرور و API باشد. در این مقاله سعی شد به طور جامع به این سوال پاسخ داده شود که برنامه نویسی Back end چیست و همچنین این نوع از برنامه نویسی توسعه وب با برنامه نویسی Front end نیز مقایسه شد. در نهایت در این مطلب برای یادگیری بیشتر برنامه نویسی بک اند برخی از دوره‌های ویدیویی فرادرس نیز به علاقه‌مندان معرفی شدند.


 

لینک های مفید
بالا