ارز دیجیتال

بازار خرسی در ارز دیجیتال چیست؟

1401/12/18 0

در بازارهای مالی اصطلاح بازار خرسی (Bear Market) نشان دهنده روند نزولی بازار است. بازار خرسی به مجموعه شرایطی گفته می شود که در طی آن قیمت ها 20 درصد و یا بیشتر هم کاهش می یابد. چنانچه در بازار اوراق بهادار یا بازارهای مالی دیگر، یک کالا بیش از دو ماه ثابت بوده و یک کاهش 20 درصدی اتفاق بیفتد، بازار خرسی ایجاد می شود.  در این مطلب سعی داریم در مورد بازار خرسی در ارز دیجیتال  و معنا و مفهوم آن صحبت کنیم.

بازار خرسی در ارز دیجیال چیست؟

به طور مشابه، اصطلاح بازار خرسی بازگردان واژه «Bearish» در زبان انگلیسی است. معنای این کلمه به خرس اشاره دارد و بازاری ایستا و بدون حرکت را توصیف می‌کند. از آن‌جا که خرس‌ها به هنگام حمله پنجه‌های خود را رو به پایین می‌گیرند، منظور از بازار خرسی بازاری است که روند آن یا ثابت و یا نزولی است و به سمت پایین حرکت دارد. این روند نزولی بر چشم‌انداز سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد و الگوی نزولی بیشتری را تداوم می‌بخشد. ترس، بدبینی و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به روند کنونی بازار از ویژگی‌های چنین بازاری است. در این نوع بازار فروشندگان، قدرت و کنترل بازار را در اختیار دارند. اصطلاح «خرس‌ها» در چنین بازاری، اشاره به سرمایه‌گذارانی دارد که امیدی به سهام (یا ارز دیجیتال) خود ندارند. خرس‌ها بر این نکته معتقدند که ممکن است قیمت سهام با افت مواجه شود. خرس نماد سرمایه‌گذاران شکست‌خورده و ناامید است.

چگونه در بازارهای خرسی سرما یه گذاری کنیم ؟

سرمایه‌گذاران اغلب بازارهای نزولی را فرصتی مناسب برای خرید تلقی می‌کنند. معامله در بازارهای نزولی معمولاً برای تازه‌واردان دشوار است؛ چراکه در چنین بازاری احتمال ضرر بیشتر از سود است؛ اما زمانی که این چرخه معکوس شود و قیمت دارایی‌ها افزایش پیدا کند، خریدهایی که در طول روند نزولی انجام داده‌اید می‌توانند شما را به سود خوبی برسانند. با این حال، مسئله‌ای که در اینجا وجود دارد این است که هیچ‌کس نمی‌داند که این سقوط چه مدت طول می‌کشد و قیمت‌ها چقدر کاهش پیدا می‌کنند. بنابراین بزرگ‌ترین ریسک این بازارها، خرید زودهنگام یا از‌دست‌دادن فرصت برای یک سرمایه‌گذاری سودآور است. به همین دلایل، سرمایه‌گذاران تشویق می‌شوند تا به‌جای خریدهای یک‌باره، موقعیت‌های خود را در طول زمان ایجاد کنند. کاربران می‌توانند به‌جای تلاش برای تشخیص زمان رسیدن بازار به کف، همگام با کاهش قیمت‌ها، به‌طور مداوم موقعیت‌های جدید ایجاد کنند. به این ترتیب، آنها می‌توانند از کاهش قیمت به‌نفع خود استفاده کنند. یکی از استراتژی‌های محبوب در بازارهای نزولی که برای سرمایه‌گذاران باتجربه‌تر مناسب است، فروش استقراضی (Short Selling) است. فروش استقراضی زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گران ارزهای دیجیتالی را که قرض گرفته‌اند در قیمت بالا می‌فروشند، آن را در قیمت‌های پایین‌تر مجدداً خریداری می‌کنند، بدهی خود را پرداخت می‌کنند و سود حاصل از اختلاف قیمت را از آن خود می‌کنند.

نشانه های بازار خرسی :

از مشخصه‌ها و شرایط اصلی مارکت خرسی یا Bear Market در بازار ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    کاهش قیمت‌ها در یک بازه زمانی ادامه‌دار
•    عرضه زیاد با وجود تقاضای کم
•    کاهش اعتماد به نفس سرمایه گذاران
•    کاهش سروصدا و نیامدن اسم رمز ارزها در رسانه‌های جریان اصلی و اجتماعی
•    بی‌اعتمادی اقتصاددانان نسبت به ارزهای دیجیتال
•    صعود ضعیف قیمت با خبرهای خوب
•    نزول شدید قیمت با خبرهای بد

نتیجه گیری :
در ابتدای این مطلب مفهوم بازار خرسی در بازارهای مالی را بررسی کردیم و ویژگی‌های بازار خرسی در ارزهای دیجیتال را شرح دادیم. سپس به نحوه سرمایه‌گذاری در بازار خرسی پرداختیم. بازار ارزهای دیجیتال نیز دارای چرخه‌های صعودی و نزولی در بازار است و آخرین فاز در چرخه بازار ارزهای دیجیتال را بازار خرسی تشکیل می‌دهد. در این میان با توجه به اهمیت بیت کوین در این چرخه و تأثیری که بر روی نوسانات قیمت در سایر ارزهای دیجیتال دارد، باید همواره مورد بررسی قرار گیرد.

لینک های مفید
بالا