ارز دیجیتال

دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟

1401/12/20 0

دستگاه های خودپرداز بیت کوین یا Bitcoin ATMs راه مناسبی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال با پول نقد فراهم می کنند. ارزهای رمزنگاری شده در سراسر جهان مورد استقبال قرار می‌گیرند و روز به روز محبوبیت آن‌ها در بین سرمایه ‌گذاران افزایش قابل توجهی می‌ یابد. طبق گزارشی که اخیراً توسط Business Insider منتشر شده است، تعداد کل کاربران ارزهای دیجیتال در حال حاضر از مرز 200 میلیون در سراسر جهان عبور کرده است. بیت کوین، اولین، مهم ترین و پرکاربردترین ارز دیجیتال در جهان، دارای تعداد کاربری در حدود 20.5 میلیون نفر است. علاوه بر این، حدود 5 درصد از کل جمعیت اروپا از بیت کوین برای سرمایه گذاری، خرید و اهداف مختلف دیگر استفاده می کنند. این روند رو به رشد دیجیتال همچنین منجر به تحولات جالب مختلف در دنیای واقعی نیز می شود. نصب دستگاه های خودپرداز بیت کوین یکی از نوآوری های اخیر است که گفته می شود تجارت و خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در بین مردم رواج داده و همچنین فرآیند مبادله بیت کوین را برای کاربران خود راحت تر می کند.

دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟

خودپرداز Bitcoin به شما اجازه می‌دهد از طریق کارت اعتباری یا اسکناس، بیت کوین و گاهی اوقات ارزهای دیجیتال دیگری را خرید و فروش کنید. برای استفاده از این دستگاه تنها به یک کیف پول مناسب نیاز خواهید داشت و نیازی به ثبت نام یا افتتاح حساب وجود ندارد. دارایی‌های خریداری شده از طریق این نوع ATM بیت کوین مستقیما به مقصد مشخص شده توسط کاربر ارسال خواهد شد و فرقی نمی‌کند که یک والت شخصی را انتخاب کرده باشید، یا والت یک صرافی متمرکز. فعالیت اولین خودپرداز بیت کوین از سال 2013 و در یکی از کافه‌های شهر ونکوور کانادا آغاز شد. در آن زمان، BTC قیمت بسیار پایینی داشت و با 10 هزار واحد از آن می‌توانستید دو عدد پیتزا بخرید! اما حالا محبوبیت این ارز دیجیتال تا جایی افزایش یافته که بر اساس آمار وب‌سایت Coinatmradar، بیش از 38 هزار دستگاه خودپرداز بیت کوین در 79 کشور مختلف فعال هستند. تعداد تولید کنندگان و اپراتورهای این دستگاه‌ها نیز به ترتیب 46 و 598 عدد رسیده است. بزرگترین سازنده این خودپردازها بیت اکسس (BitAccess) نام دارد که تاکنون بیش از 12 هزار دستگاه تولید کرده است. رتبه دوم و سوم نیز به ترتیب در اختیار جنسیس کوین (Genesis Coin) و جنرال بایتز (General Bytes) و قرار دارد. علاوه بر این، بزرگترین اپراتورهای خودپردازهای BTC نیز بیت کوین دیپو (Bitcoin Depot – سهم بازار معادل 17.5 درصد)، کوین کلود (CoinCloud – سهم بازار معادل 13 درصد) و کوین فلیپ (CoinFlip – سهم بازار معادل 10 درصد) هستند. در ابتدای کار قرار بود خودپرداز بیت کوین یکی از بهترین روش‌ها برای آشنا کردن افراد عادی با دنیای کریپتو باشد. زیرا این دستگاه‌ها نه فرآیند احراز هویت اجباری (KYC) داشتند و نه اطلاعات بانکی یا کلیدهای خصوصی والت شما را ذخیره می‌کردند. علاوه بر این استفاده از آنان نیز به اندازه استفاده از یک ATM عادی ساده بود. اما واقعیت این است که امروزه بسیاری از کشورها اپراتورها را مجبور می‌کنند که با توجه به مبلغ تراکنش، اطلاعاتی مانند شماره تلفن یا حتی اثر انگشت از مشتریان دریافت کنند. هم‌چنین باید افزود که این خودپردازها یا همان دستگاه‌های ATM بیت کوین معمولا کارمزد بالایی (بین 7 تا 20 درصد) دریافت کرده و در مقایسه با یک صرافی ارز دیجیتال، محدودیت بیشتری برای خرید و فروش کریپتو دارند.

نحوه‌ی عملکرد دستگاه خودپرداز بیت کوین :

اکنون که می‌دانید دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست، خوب است با نحوه‌ی کارکردن آن نیز آشنا شوید. تعداد زیادی از دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین به دوصورت کار می‌کنند. در اولین مدل، کاربران از طریق کد کیو آر و اسکنر، اسکن و تنظیم کیف‌پول ارز دیجیتالی خود را انجام می‌دهند. بعد از این مرحله، میزان بیت کوینی که می‌خواهند برای خود خریداری نمایند، در دستگاه وارد کرده و سپس هزینه‌ی آن را با کارمزدش می‌پردازند. در آخر، دستگاه بیت کوین‌هایی که کاربر خریداری کرده است به کیف‌پول او ارسال خواهد کرد. در دومین مدل، کاربر توانایی این را دارد تا یک کیف‌پول کاغذی به وجود آورد. این کار زمانی انجام می‌گیرد که شخص تمایل ندارد کیف‌پول خود را به دستگاه متصل کند و قادر است شیوه‌ی کاغذی را مورد استفاده قرار دهد. به این ترتیب، پرداخت مبلغ بیت کوینی که خریداری شده است، با استفاده از پول نقد و یا یک کارت اعتباری انجام می‌شود. در مقابل، Bitcoin ATM یک رسید کاغذی که در آن یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی موجود است و دربردارنده‌ی دارایی‌های کاربر می‌باشد، ارائه می‌دهد. 

نتیجه گیری :
در این مقاله شما را با دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین یا BTM آشنا کردیم. خودپرداز‌های بیت کوین دستگاه‌هایی مثل خودپرداز بانکی هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید با پول نقد یا کارت اعتباری اقدام به خرید و فروش بیت کوین کنید. این دستگاه‌ها به دو شیوه اسکن کردن کیف پول ارز دیجیتال یا ارائه کیف پول کاغذی به کاربر کار می‌کنند و از این جهت انتخاب و تصمیم را بر عهده خود فرد می‌گذارند.

لینک های مفید
بالا