ارز دیجیتال

بوت استرپ چیست؟

1402/11/10 0

امروزه طراحی سایت با ابزارها و روش‌های مختلفی امکان پذیر است. بوت استرپ یکی از مجموعه ابزارهای بسیار عالی و کاربردی برای ایجاد انواع مختلف وب سایت است. با استفاده از بوت استرپ می‌توان هرگونه صفحه وب و نرم افزار تحت وبی را ایجاد و توسعه داد. البته این چارچوب ازجمله چارچوب‌های قدیمی محسوب شده و مشکلاتی نیز به همراه دارد. در این محتوا قصد داریم به طور مفصل به تعریف بوت استرپ، اهمیت آن و مزایا و معایب این ابزار بپردازیم.

بوت استرپ چیست؟

بوت استرپ یک چارچوب طراحی وب است که توسط توییتر توسعه یافته است. این چارچوب شامل مجموعه‌ای از قالب‌ها، اجزا، جاوا اسکریپت و فونت‌هایی است که به طراحان و توسعه‌دهندگان وب کمک می‌کند تا به سرعت وب‌سایت‌های واکنش‌گرا و جذاب طراحی کنند. اغلب برای طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت برای شرکت از bootstrap استفاده میشود. بوت استرپ از زبان های برنامه نویسی وب HTML، CSS و جاوا اسکریپت استفاده می‌کند و به طراحان و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به سرعت وب‌سایت‌های واکنش‌گرا و جذاب طراحی کنند. با توجه به اینکه Bootstrap یک فریمورک محبوب (فریم ورک های فرانت اند، فریم ورک های بک اند) و پرکاربرد در طراحی وب و طراحی پورتال سازمانی است، استفاده از آن می تواند برای طراحان و توسعه دهندگان وب و فروشگاه ساز بسیار مفید باشد. با استفاده از بوت استرپ به راحتی می توانید وب سایت هایی با طراحی زیبا، واکنش گرا و حرفه ای طراحی کنید و نیازی به نوشتن کدهای پیچیده ندارید. همچنین با پشتیبانی خوب و مستندات کامل می توانید به راحتی از بوت استرپ استفاده کنید و وب سایت های خود را به سرعت طراحی کنید.

Bootstrap دقیقاً چه کار می کند؟نحوه کار بوت استرپ

اگر بخواهیم وظیفه Bootstrap را در یک جمله خلاصه کنیم باید اینگونه بگوییم که:
استفاده از این فریمورک باعث می شود که صفحه وبسایت یا وب اپلیکیشن با اندازه و جهت صفحه نمایش کاربر سازگار شود و موقع مشاهده محتوای صفحه نیازی به کارهایی مثل زوم کردن نباشد. همچنین اگر بخواهیم از جنبه صرفه جویی در زمان هم به قضیه نگاه کنیم، بهتر است با یک مثال جلو برویم: فرض کنید قرار است یک صفحه وبسایت در مورد دوره آموزشی پایتون طراحی کنید. برای اینکه المان های اصلی این صفحه را کنار هم قرار دهید باید از HTML کمک بگیرید. مطمئناً که نمی خواهید صفحه شما حالت کتابی و سیاه و سفید داشته باشد، به همین خاطر از CSS هم برای استایل دهی به المان ها استفاده می کنید اما اگر می خواهید این کار را سرعت بالاتری انجام دهید و دغدغه های مربوط به ارتباط اندازه صفحه نمایش کاربر و المان های صفحه را نداشته باشید، دیگر وقت آن است که سراغ بوت استرپ بروید. به این صورت که کافیست فایل های jquery و Bootstrap را داشته باشید و بعد با مراجعه به داکیومنتیشن Bootstrap برای هر کدام از المان ها مثلاً دکمه ها، کلاس های مناسبی را انتخاب کنید و در کدهای خود اعمال کنید. در بخش نحوه استفاده از بوت استرپ هم به طور مفصل در این مورد صحبت می کنیم ولی فقط این را بدانید که Bootstrap آماده است کارهای زیادی را برای شما راحت تر کند، فقط کافیست شما بخواهید. به همین خاطر است که توسعه دهندگان فرانت اند به جای اینکه در چرخه تکرار ساخت المان های مهم یک سایت گیر کنند، به بوت استرپ پناه می برند چون این فریمورک تمام مواردی که برای ساخت یک وبسایت تمیز و ریسپانسیو نیاز است را در اختیار آنها می گذارد و با استفاده از کدهای آماده می توان این پروسه را خیلی سریع تر و البته، با کیفیت تر پشت سر گذاشت. راه اندازی سریع تر وبسایت، کاهش حجم کار کدنویسی،  بهبود ثبات کار و کنترل مستقیم المان های موجود در صفحه از نتایج استفاده از بوت استرپ است که اگر مراحل یادگیری کامل آن را طی کنید، مطمئناً قابلیت های بیشتری برای سفارشی سازی پیشرفته تر صفحات خود کشف خواهید کرد.

نتیجه گیری:
همان طور که احتمالا تا به حال متوجه شده اید، بوت استرپ ابزار قدرتمندی است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا به سرعت و بدون دردسر شروع به کار کنند. این ابزار ادغام یک سری قابلیت فوق العاده که تعامل کاربر با وب را بدون نیاز به کد نویسی از ابتدا فراهم می کند، آسان کرده است. بوت استرپ بسیار محبوب است و برای ساخت برخی از وب سایت های عالی استفاده شده است. مثلا در وبسایت هایی مثل MongoDB، NASA یا حتی FIFA از آن کمک گرفته شده است.
 

لینک های مفید
بالا