ارز دیجیتال

تله گاوی چیست؟

1402/03/09 0

‌تله گاوی (bull trap) یک سیگنال نادرست در تحلیل تکنیکال و معاملات است. این تله زمانی اتفاق می‌افتد که در روندِ نزولیِ یک سهم، شاخص یا ارز دیجیتال، حرکت قیمت برای مدتی تغییر کرده و فعالان بازار را متقاعد می‌کند که روند صعودی شروع شده است؛ اما روند دوباره معکوس و نزولی شده و سطح حمایت قبلی را روبه‌پایین می‎‌شکند. این حرکت قیمتی تریدرها و سرمایه‌گذاران را به دام می‌اندازد و به افرادی که موقعیت‌های لانگ گرفته بودند، ضرر وارد می‌کند. از تله گاوی ممکن است به‌عنوان «الگوی شلاقی» نیز یاد شود. متضاد تله گاوی، تله خرسی نام دارد و به حالتی گفته می‌شود که در یک روند صعودی، قیمت‌ها برای مدتی نزولی می‌شوند و سپس دوباره به روند صعودی اصلی بازمی‌گردند. در ادامه به کمک مقاله‌ای از وب‌سایت اینوستوپدیا، بیشتر با این مفهوم آشنا خواهید شد.

تله گاوی چیست؟

در معاملات ارزدیجیتال bull trap موقعیتی است که تریدر خرید دارایی یا سهامی ‌را با تصور اینکه قیمت آن همچنان در حال افزایش است خریداری می‌کند. در حالی که با رسیدن قیمت دارایی به بالاترین حد آن، کاهش شدیدی در این میزان رخ می‌دهد. اگر در معامله‌ای احتمال رخداد این وضعیت وجود داشته باشد، بهترین راهکار خروج از آن معامله یا ورود به یک موقعیت فروش است. انتخاب این استراتژی‌ها می‌تواند از ایجاد ضرر جلوگیری کند.  الگوی تله گاوی را می‌توان یک سیگنال اشتباه در معاملات و بررسی انواع روندها در تحلیل تکنیکال دانست. گرچه تشخیص bull trap دشوار است، اما توجه به علائم هشداردهنده‌ای چون شکست‌های کم حجم می‌تواند بهترین گزینه برای فرار از این تله‌ها باشند.

نحوه کار تله گاوی :

در نموداری که یک دارایی در روند نزولی قرار دارد، قیمت بعد از مدتی به نقطه ای می رسد که شروع به تثبیت یک طرفه در range (محدوده) می کند. گاوها و خرس‌ها در طول این مدت، در نبرد محبوس می‌شوند و تلاش می‌کنند در جهت مخالف، قیمت را فشار دهند. گاوها به دنبال حفظ قیمت هستند در حالی که خرس‌ ها سعی می کنند تا قیمت را به پایین‌ترین حد خود برسانند. گاهی برنده شدن خرس‌ها، باعث ایجاد یک شکست از محدوده می‌شود و در نتیجه سقوط قیمت به پایین‌ترین حد جدید را به دنبال خواهد داشت. با این حال زمانی که تصور می شود روند نزولی مجددا از سر گرفته شود، گاوها باز می گردند و قیمت ها را می توانند به بالاترین حد قبلی خود برسانند. در نتیجه باعث می شود بسیاری از تریدرها به اشتباه آن را یک معکوس صعودی تصور کنند و به عنوان پایان یک روند نزولی به آن نگاه کنند و سپس شروع به خرید دارایی ها نمایند. در حالی که معمولاً فقط یک حرکت موقتی است و خیلی زود قیمت ها وارد یک روند نزولی می شوند و در نتیجه معامله گرانی که در بالا یا نزدیک به آن خرید کرده اند، ضررهای سنگینی را متحمل شوند.

نحوه تشخیص تله گاوی :

تله گاوی جزو اشتباهات تحلیل تکنیکال است که با کمی توجه و کسب تجربه می‌توان از به دام افتادن در آن جلوگیری کرد. از نشانه‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    اگر روند نزولی به پایان برسد و مقاومتی شکسته شود، هم‌زمان باید در حجم معاملات نیز تغییر محسوسی احساس شود. شکسته شدن مقاومت بدون افزایش حجم معامله نمی‌تواند پایداری خود را حفظ کند. در واقع افزایش قیمت بدون افزایش حجم معاملات تله‌ای بیش نیست.
•    زمانی‌که کندل‌های قرمز پرقدرت را پشت سر هم مشاهده کردید و بعد شاهد برگشت آرام قیمت بودید، بدانید که یک تله گاوی ایجاد شده است. نبود کندل‌های قوی سبز رنگ (فقدان مومنتوم قوی) در زمان برگشت قیمت نشانه ادامه روند نزولی است.
•    هر زمان که قیمت بتواند سقف بالاتری از سقف‌های قبلی تشکیل دهد باید به تغییر روند نزولی امیدوار بود. اما اگر سقف‌های قبلی شکسته شود اما نتواند سقف بالاتری شکل دهد یعنی یک تله گاوی ایجاد شده است.

نتیجه گیری :
تله گاوی (Bull Trap) نتیجه تحلیل نادرست از حرکت قیمت است. زمانی سرمایه‌گذار گرفتار تله گاوی می‌شود که الگوی برگشتی در یک روند نزولی را به اشتباه تشخیص دهد و تصور کند روند صعودی شروع شده است، اما غافل از اینکه هنوز در موج نزولی هستیم و در یک روند صعودی ناپایدار بلافاصله بعد از ایجاد سقف جدید با افت شدید قیمت مواجه می‌شویم؛ بنابراین خرید در سقف یا نزدیک به سقف برابر با ضررهای سنگین است. خوشبختانه، روش‌های تشخیص تله گاوی ارزهای ارزهای دیجیتال کمک بزرگی به سرمایه‌گذاران می‌کند. آیا شما تا به حال گرفتار تله‌گاوی شدید؟ آیا استراتژی‌های تشخیص تله گاوی به شما کمک کرده است؟ مطمئنا اگر دانش کافی داشته باشیم لذت سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو چند برابر می‌شود.

لینک های مفید
بالا