ارز دیجیتال

نمودار شمعی چیست؟

1402/02/04 0

برای پیش‌بینی قیمت آینده هر سهم یا ارز نیاز است که تغییر قیمت آن را بررسی کرد. برای این منظور ابتدا باید روند تغییرات قیمت را در یک نمودار نمایش داد. به روش‌های بررسی این نمودار‌ها جهت پیش بینی روند بازار تحلیل تکنیکال می‌گویند. با این که انواع مختلف نمودار مانند نمودار خطی، میله‌ای وجود دارد، ولی نمودار شمعی مطرح‌ترین آنها است. برای بررسی رفتار نمودار کندل استیک به دانش کندل شناسی و شناخت الگوهای آن نیاز داریم. هر معامله‌گر برای تحلیل تکنیکال به شناخت این الگوهای شمعی نیاز دارد. برای آشنایی با نمودار شمعی در این مطلب با ما همراه باشید.

نمودار شمعی چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که به نمودار شمعی، کندل استیک (Candlestick) نیز گفته می شود، که یک نوع نمودار قیمت است که در این نمودار قیمت ‌های بالا، پایین، بازشدن و بسته شده یک اوراق بهادار را در یک دوره ی زمانی برای افراد می تواند، مشخص کند. شاید برای برخی از افراد سوال به وجود بیاید که چرا به این نمودار شمعی گفته می شود؟ در این باره باید بگوییم که این نمودار به دلیل این که شبیه به شمع است، به آن شمعی گفته می شود. اگر بخواهیم توضیح کامل تری درباره ی آن بدهیم باید بگوییم که این نمودار از سه جز تشکیل شده است، که شامل بدنه، سایه بالایی و سایه پایینی می باشد. درباره ی بدنه باید بگوییم که می ‌تواند مثبت یا منفی بودن را مشخص و نمایش دهد. هم چنین در این بدنه به طور معمول مثبت با رنگ سفید یا سبز در صفحه، نمایش داده می شود، در مقابل منفی به طور معمول به رنگ قرمز و یا مشکی در صفحه، نمایش داده می شود. حال اگر بخواهیم در مورد سایه ی بالا و پایین بگوییم، باید گفت که سایه بالایی در صفحه نمایشگر فشار فروش و یا هم چنین تقاضای پاسخ ‌داده‌ شده می باشد. در مقابل سایه پایینی در صفحه نمایشگر فشار خرید و مانعی برای عرضه بیش‌ از حد می باشد. این جزئیات به راحتی برای فرد نمایش داده می شود و اطلاعات را به ساده ترین شکل برای فرد نمایش می دهد، به همین دلیل گزینه ی بسیار خوب و کابردی برای استفاده ی سرمایه گذاران در بورس می باشد. نکته ای که بهتر است بدانید، این است که این نمودار با توجه به فرم و شکلی که به خود می گیرد، اسم های مختلفی نیز دارد. به عنوان مثال این نمودار با یک بدنه ی بسیار بلند، شکل متفاوتی با یک نمودار که بدنه و هم چنین سایه ی کوتاه دارد و به دلیل این تفاوت ها و برای تشخیص بهتر و آسان، به هر کدم از آن ها اسامی متفاوتی داده شده است.

تاریخچه کندل استیک :

نمودارهای کندل استیک در ژاپن بیش از 100 سال قبل از توسعه نمودارهای میله‌ای و نقطه‌ای شکل ایجاد شد. در دهه 1700، مردی ژاپنی به نام هوما (Homma) کشف کرد که بین قیمت و عرضه و تقاضای برنج ارتباطی وجود دارد و بازارها به شدت تحت تأثیر احساسات تاجران هستند. ژاپنی‌ها در قرن هفدهم شروع به استفاده از تحلیل تکنیکال برای تجارت برنج کردند. این نسخه اولیه تحلیل تکنیکال با نسخه آمریکایی که توسط چارلز داو در حدود سال 1900 آغاز شد متفاوت بود. کندل استیک با کتاب استیو نیسون با عنوان «تکنیک‌های نمودار شمعی ژاپنی» به دنیای غرب رسید. به گفته استیو نیسون، نمودار شمعی برای اولین بار پس از سال 1850 شناخته شد. این احتمال وجود دارد که ایده‌های اولیه هوما در طی سال‌ها معامله اصلاح و در نهایت منجر به سیستم نمودار شمعی که امروزه از آن استفاده می‌کنیم، شده است.

نتیجه گیری :
همانطور که معامله گران برنج ژاپنی قرن ها پیش کشف کردند ، احساسات سرمایه گذاران پیرامون معامله یک دارایی تأثیر عمده ای در تحرکات قیمتی آن دارایی دارد. نمودار شمعی به معامله گران کمک می کند تا احساسات مربوط به سهام یا دارایی های دیگر را درک کرده و به آن ها کمک می کند تا پیش بینی های بهتری درباره نقاط فروش آن سهام داشته باشند.

لینک های مفید
بالا