ارز دیجیتال

ارز دیجیتال چین لینک چیست؟

1402/10/03 0

ارز دیجیتال چین لینک، ارزی است که با هدف ایجاد انگیزه در یک شبکه جهانی از رایانه ها برای ارائه داده های قابل اعتماد و واقعی به قراردادهای هوشمندی که در بلاک چین ها اجرا می شوند، ایجاد شده است. اگر با قراردادهای هوشمند ناآشنا هستید، باید بدانید قراردادهای هوشمند قراردادهایی هستند که برای اجرا در صورت رعایت شرایط خاص برنامه ریزی شده اند. تا به امروز، قراردادهای هوشمند برای همه چیز از ایجاد محصولات ارز دیجیتال جدید تا توسعه دارایی ‌های ارز دیجیتال جدید استفاده شده است. قراردادهای هوشمند قراردادهای از پیش تعیین شده روی بلاک چین هستند که اطلاعات را ارزیابی می کنند و در صورت برآورده شدن شرایط خاص به طور خودکار اجرا می شوند. با این حال، مسئله ای که همچنان ادامه دارد این است که اکثر قراردادهای هوشمند برای اجرای صحیح شرایط خود، باید به نوعی منبع داده خارجی تکیه کنند. برای مثال، قراردادهای هوشمندی که به دنبال تکرار اوراق قرضه یا قراردادهای بیمه هستند، ممکن است نیاز به دسترسی به APIهایی داشته باشند که قیمت‌ های بازار یا داده ‌های اینترنت اشیاء را گزارش می‌کنند. ارز دیجیتال چین لینک برای رسیدگی به این مشکل با تشویق ارائه دهندگان داده (به نام "اوراکل") ایجاد شد تا به عنوان پلی بین قراردادهای هوشمند بلاک چین و منابع داده خارجی عمل کنند.

چین لینک (ChainLink) چیست؟

چین لینک (ChainLink) پروژه بلاک چینی منحصربفرد و اولین در نوع خود است. این سرویس اوراکلی غیرمتمرکز، در حال حاضر روی شبکه اتریوم قرار دارد و امکان توسعه راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک چین برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای سنتی را فراهم می‌کند. چین لینک در وبسایت رسمی خود، خودش را اینگونه معرفی کرده است: شبکه چین لینک، دسترسی ورودی‌ها و خروجی‌های معتبر غیرقابل دستکاری را برای تمامی قراردادهای هوشمند پیچیده روی هر بلاک چینی فراهم می‌کند. حالا فاکتورها و عوامل زیادی باعث منحصربفردی شبکه رمز ارز چین لینک می‌شوند. ChainLink مفهومی است که به‌طور کامل به اتصال بیشتر اسمارت کانترکت‌ها به دنیای خارج می‌پردازد. مفهوم قرارداد هوشمند برای اولین بار توسط اتریوم (Ethereum) مطرح شد؛ اما اسمارت کانتکت‌های اتریوم تنها داده‌های روی بلاک چین را مدیریت کرده و از ایجاد ارتباط با کسب‌وکارهای دنیای واقعی دور مانده‌اند. هدف چین لینک کمک به غیرمتمرکزسازی اینترنت در جهت ساخت ارتباطی بین بلاک چین و برنامه‌های دنیای واقعی است. کاربران قراردادهای هوشمند، توانایی بهره‌برداری از اوراکل‌های داخل شبکه را دارند تا داده‌های حاصل از ای‌پی‌آی‌ها (API‌)، استخرهای داده و دیگر منابع خارج از زنجیره را دریافت کنند. این اسمارت کانترکت‌ها را می‌توان در داخل بلاک چین یکپارچه‌سازی کرد. در اصل، آن‌ها از طریق API‌ها، داده‌های مربوط به برنامه‌های خارجی را گرفته و وارد شبکه بلاک چین می‌کنند. چین لینک می‌تواند اپلیکیشن‌های مختلف نظیر پی پال (PayPal) را به بلاک چین اتریوم متصل کند. همچنین توانایی کمک به کاربران برای ارسال پرداخت‌های خود از قرارداهای هوشمند به حساب بانکی به صورت مستقیم را دارد.

تاریخچه تولد شبکه چین لینک و رمز ارز LINK

چین لینک در سال 2014 متولد شد، اما راه‌اندازی آن تا سال 2017 به طول انجامید. شبکه ChainLink در ابتدا به‌عنوان یک سیستم اوراکلی متمرکز طراحی شده بود که بتواند اطلاعات ورودی را اعتبارسنجی کند. با این وجود، این شبکه بلاک چینی به حالت امروزی خود تکامل یافته و به شبکه‌ای غیر متمرکز از اوراکل‌ها تبدیل شده است که برای تامین امنیت تراکنش‌ها، با استفاده از یک منبع داده خارجی و APIها به قراردادهای هوشمند متصل می‌شوند. شبکه چین لینک یک سیستم بسیار باز است. در واقع، هر کسی می‌تواند به آن پیوندد و از طریق اجرای یک نود به تامین داده برای شبکه بپردازد. اوپراتورها نیز پاداش‌هایی به صورت توکن LINK که ارز دیجیتال محلی شبکه چین لینک محسوب می‌شود را دریافت می‌کنند.

نتیجه گیری:

چین لینک یکی از پروژه‌های بلاک چینی قوی ساخته شده روی اتریوم است. این شبکه نتورکی غیر متمرکز از اوراکل‌هاست که اطلاعات دنیای واقعی را به داخل قراردادهای هوشمند منتقل می‌کند. ارز دیجیتال محلی شبکه چین لینک LINK نام دارد که برای پرداخت کارمزد تعامل با قراردادهای هوشمند و پاداش‌دهی به نودهای اوراکل‌ها استفاده می‌شود.

لینک های مفید
بالا