ارز دیجیتال

کیف پول سرد چیست؟

1402/02/06 0

کیف پول سرد ارز دیجیتال چیست و چه مزایا و ویژگی های دارد؟ ضمن بررسی کلد والت (Cold Wallet)، بهترین کیف پول های سرد ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم. از آن جایی که ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده غیر متمرکز هستند، مسئولیت تامین امنیت دارایی‌های رمز ارزی بر عهده مالک است. بنابراین اگر رمز ارزهای شما گم یا دزدیده شوند، نهادی مثل بانک وجود ندارد تا برای بازیابی به سراغش بروید. البته این مسئولیت زیاد در واقعیت یک مزیت است؛ دیگر یک نهاد نمی‌تواند ارزهای دیجیتال شما را بدون اجازه مسدود یا برداشت کند. بسیاری از علاقه‌مندان برای تامین امنیت رمز ارزهای خود به کیف پول های سرد یا همان کلد والت ها رو آورده‌اند که در مقایسه با دیگر انواع والت های غیر متمرکز بیشترین سطح امنیت را دارند. جالب است بدانید این مدل ذخیره‌سازی مختص سرمایه گذاران شخصی خرد و درشت (نهنگ‌ها) نیست و حتی صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال و شرکت‌های سرمایه گذار در رمز ارزها نیز از کیف پول های سرد استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی نحوه عملکرد کلد ولت ها و دلیل امنیت بسیار بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.

کیف پول سرد (Cold Wallet) چیست؟

اگر به دنبال یک راهکار امن برای نگهداری از کریپتوکارنسی‌های خود هستید، می‌توانید کیف پول سرد (Crypto Wallet) را انتخاب کنید. این کیف پول‌ها امکان مدیریت (از جمله: ارسال، دریافت و نگهداری) ارزهای دیجیتال را برای شما فراهم می‌کنند. این کیف پول‌ها به اینترنت وصل نبوده و تنها زمانی می‌توانید آنها را به اینترنت وصل کنید که نیاز به ارسال ارز دیجیتال داشته باشید. لذا از امنیت بالایی برخوردار بوده و امکان دسترسی هکرها به ارزهای دیجیتالی را بسیار کاهش خواهند داد. یکی از ایراداتی که به این کیف پول‌ها وارد شده است، نامناسب بودن آنها برای تراکنش‌های روزانه می‌باشد. انجام تراکنش‌ها با استفاده از این کیف‌ پول‌ها بسیار زمان‌بر است. در صورتی که قصد دارید در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنید و به کسب درآمد از آن بپردازید، می‌توانید در دوره‌ی آموزش آنلاین ارز دیجیتال پارسیان بورس شرکت کنید. این دوره کاملاً عملی بوده و شما در این دوره صفر تا صد مباحث ارز دیجیتال را فرا خواهید گرفت.

کیف پول سرد چگونه کار میکند؟

کیف‌ پول‌های سرد و گرم محلی برای نگه‌داری کلیدهای خصوصی و عمومی محسوب می‌شوند. کلید خصوصی نوعی رمز است که با استفاده از آن می‌توانید به ارزهای دیجیتال خود دسترسی پیدا کنید و دارایی شما از همین طریق حفظ خواهد شد. از سوی دیگر، کلید عمومی همانند آدرس یا شماره کارت بانکی عمل می‌کند. اگر شخصی بخواهد به کیف پول شما ارز دیجیتال منتقل کند، باید آدرس عمومی کیف پول شما را داشته باشد. این آدرس از روی کلید عمومی کیف پول شما ساخته می‌شود. اما اغلب آدرس و کلید عمومی را یکی تلقی می‌کنند. جالب است بدانید در کیف پول‌های سرد، کلیدهای خصوصی و عمومی به‌صورت آفلاین نگه‌داری می‌شوند. تنها طی فرآیند انجام تراکنش باید به اینترنت متصل شوید. بنابراین، کیف پول‌های سرد تنها چند ثانیه برای ارسال ارزهای دیجیتال به اینترنت نیاز دارند. از همین رو، می‌توان گفت که کیف پول‌های سرد در معرض خطر هک شدن قرار ندارند. کیف پول‌های سرد به‌خودی‌خود امن هستند، اما اگر قصد دارید امنیت آن‌‌ها را افزایش دهید، می‌توانید پس از خرید و راه‌اندازی کیف پول سرد خود، کلیدهای خصوصی و عمومی را در فضایی امن ذخیره کنید تا دیگر هنگام دریافت ارز دیجیتال برای بررسی کلیدهای خود آنلاین نشوید. در این صورت، ریسک هک شدن و به‌سرقت رفتن سرمایه شما تقریباً به صفر می‌رسد. البته ناگفته نماند که کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر ( Ledger ) و ترزور ( Trezor ) به‌قدری ایمن هستند که اگر آن‌ها را به سیستمی پر از ویروس متصل کنید، همچنان دارایی شما در امنیت کامل به‌سر خواهد برد! البته این موضوع ادعای خود شرکت‌های سازنده است. بنابراین، احتیاط شرط عقل است! توصیه می‌کنیم اگر دیدید که سیستمی ویروس دارد، از اتصال کیف پول سرد خود به آن خودداری کنید.

نتیجه گیری :
سعی کردیم تا تمام مسائل و نکات لازم برای استفاده از کیف پول سرد را با شما در میان بگذاریم. دقت به این نکات می‌تواند مزیت های بسیار زیادی برای شما داشته باشد. اولین مزیت آن هم دور ماندن از کلاه‌برداری های رایج در بازار رمز ارزها است. هر کدام از این کلاهبرداران می‌تواند سرمایه های بسیار زیادی را از دست شما خارج نماید. از این رو سعی کنید در این بازار با احتیاط رفتار نمایید. استفاده از انواع کیف پول سرد خبر بسیار خوبی برای کاربران ایرانی است تا با خیال راحت بتوانند روند معاملات خود را بدون هیچ نگرانی دنبال نمایند.


 

لینک های مفید
بالا