ارز دیجیتال

فیبوناچی در ارز دیجیتال چیست؟

1401/12/15 0

فیبوناچی و سطح اصلاحی (ریتریسمنت)، اکستنشن و پروجکشن یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال در ارز دیجیتال است که به آموزش آن می‌پردازیم. سطوح فیبوناچی موضوع جلسه بیست و پنجم آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال است. بسیاری از تحلیل‌گران در بازار رمز ارزها نیز از انواع مختلف این ابزار مانند سطوح اصلاحی (Retracement)، سطوح اکستنشن (Extension) و سطوح پروجکشن (Projection) در نمودارهای خود استفاده می‌کنند. در جلسه بیست و پنجم این دوره آموزشی، به معرفی سطوح Fibonacci می‌پردازیم.

دنباله فیبوناچی :

اعداد در دنباله‌ی فیبوناچی با فرمول خاصی برابری نمی‌کنند، با این‌حال این اعداد روابط خاصی با یکدیگر دارند. در این دنباله، هر عدد برابر است با مجموع دو عدد قبل.
به‌عنوان‌ مثال:   ۲۳۳ ،۱۴۴ ،۸۹ ،۵۵ ،۳۴ ،۲۱ ،۱۳ ،۸ ،۵ ،۳ ،۲ ،۱ ،۱ ، ۰نسبت طلایی ۱.۶۱۸ که برای ریاضی‌دانان، دانشمندان و طبیعت‌شناسان برای قرن‌ها مهم بوده، از دنباله فیبوناچی مشتق شده است. ضریب بین هر جفت اعداد فیبوناچی متوالی در دنباله تقریباً ۱.۶۱۸ یا معکوس آن ۰.۶۱۸ است.

اصلاح فیبوناچی :

اکنون که با اعداد فیبوناچی آشنا شدید و می دانید دنباله فیبوناچی چیست، به کاربرد آن در تحلیل تکنیکال می پردازیم. پیش از این گفتیم که اعداد در ابزار اصلاحی فیبوناچی برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت استفاده می شوند. سطوح اصلاحی عبارتند از  23.6%، 38.2%، 61.8% و 78.6%. برخی از افراد مقدار 50 درصد را نیز به آنها اضافه می کنند که در واقع یک عدد فیبوناچی نیست. اما می تواند در زمانی که مقدار اصلاحی بین 38.2٪ و 61.8٪ کاهش می یابد، به عنوان یک راهنما مفید واقع شود. برای استفاده از اصلاح فیبوناچی ، یک الگو بین نقاط بالا و پایین رسم می شود. سپس این اعداد سطوح حمایت و مقاومت بین آن نقاط را نشان می دهند. برای نشان دادن این مسئله، از نمودار ETH/USD زیر استفاده خواهیم کرد. البته این نمودار بهترین نمونه از الگوی فیبوناچی نیست، اما در اینجا فقط برای نمایش و درک بهتر این الگو به آن نیاز داریم. همانطور که می بینید، در این نمودار الگوی اصلاحی از نقطه A (کم) به نقطه B (زیاد) کشیده شده است. اعداد فیبوناچی از بالا به پایین ( از 23.6% تا 78.60% ) مرتب شده اند. همانطور که می بینید قیمت اتریوم در حرکت از سمت A به B افزایش می یابد و سپس به سطح 50 درصد میرسد. اگر اتریوم در یک روند کاملا گاوی یا صعودی باشد (الزام استفاده از الگوی فیبوناچی)، خرید اتریوم منطقی خواهد بود. زیرا جهش قیمت در میزان 50٪ رخ داده است. این نقطه اگرچه حتی یک عدد فیبوناچی نیست، اما از نظر برخی از تاجران و سرمایه گذاران برای  انجام معامله بسیار سودآور است. با این وجود، شرایط ایده آل این است که جهش قیمت در یکی از اعداد فیبوناچی همچون 61.8٪ رخ دهد. در این صورت این مقدار به عنوان حد ضرر تعیین می‌شود و احتمال ادامه روند صعودی در کمتر از آن وجود ندارد. پس از آن سود برداشت بر روی بالاترین مقداری که با یک عدد فیبوناچی دیگر مانند 23.60 درصد برابر است، تعیین می شود. الگوی فیبوناچی می تواند در یک روند نزولی نیز استفاده شود. اما این الگو با پرش این اصلاح به یک سطح پایین تر معکوس می شود.

ارتباط بین بازارهای مالی و اعداد فیبوناچی :

به منظور دریافتن ارتباط بین بازارهای مالی و اعداد فیبوناچی میتوان ابزار تحلیل فیبوناچی را به عنوان یک ابزار روانشناسی در نظر گرفت؛ چرا که همواره شاهد واکنش قیمت به سطوح فیبوناچی در ارز دیجیتال و همچنین سایر بازارهای مالی بوده ایم و از همین رو اعداد فیبوناچی در ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی در پیش بینی واکنش ها و رفتار قیمت در آینده به ما کمک خواهند کرد. فعالیت در بازارهای مالی نیازمند دانش، مهارت و تجربه زیادی به منظور کسب درآمد میباشد که ابزار فیبوناچی در ارز دیجیتال نیز یکی از ابزارهای پر کاربرد این بازار است؛ همانطور که بسیاری از افراد تمایل به کسب سود از این بازار را دارند، اما متأسفانه به دلیل کمبود وقت و درگیری های رایج در جامعه و مربوط به شغل اول زمان کافی برای فراگیری موارد آموزشی را ندارند و مهمتر از نمیتوانند سالها از زمان خود را به کسب تجربه و در نتیجه موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال اختصاص دهند. از این رو آرکاکوین در جهت خدمت رسانی به هم میهنان عزیزمان، خدمات زیادی را از جمله وبلاگ آموزشی و مهمتر از آن کانال سیگنال ارز دیجیتال، زیر نظر تحلیل گران حرفه ای و باتجربه را برای تضمین موفقیت شما عزیزان در نظر گرفته است. شما میتوانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره ارز دیجیتال به صورت رایگان با ما در ارتباط باشید.

نتیجه گیری :
اصلاحات فیبوناچی ابزارهای مفیدی هستند که به معامله گران کمک می‌کنند سطوح حمایت و مقاومت را شناسایی کنند. با اطلاعات جمع‌آوری‌شده، معامله گران می‌توانند سفارش‌های خریدوفروش خود را ثبت کنند، سطوح توقف ضرر را شناسایی کنند و اهداف قیمتی را تعیین کنند. اگرچه اصلاحات فیبوناچی مفید هستند، معامله گران اغلب از شاخص‌های دیگری هم برای ارزیابی دقیق‌تر روندها و تصمیم‌گیری بهتر در معاملات استفاده می‌کنند. امیدواریم این مقاله از تتر ایران برای شما مفید بوده باشد.

لینک های مفید
بالا