ارز دیجیتال

فورک در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/10 0

فورک یکی از اصطلاحات رایج ارز دیجیتال بوده که به طور کلی به منظور اشاره به به‌روزرسانی‌های انجام شده در شبکه بلاک چین استفاده می‌شود. احتمالا اگر در دنیای رمزارزها تازه وارد باشید، پس از شنیدن اسم فورک، به یاد چنگال یا انشعابات لوله کشی ساختمان خواهید افتاد! این در حالی است که معنای این اصطلاحات در دنیای بلاک چینی زمین تا آسمان با آن چه در دنیای فیزیکی با آن آشنایی دارید، تفاوت دارد و این مسئله زمانی بغرنج‌تر می‌شود که اصطلاحاتی چون هارد فورک و سافت فورک نیز به آن اضافه شوند. فورک پیش از این که در فضای ارزهای دیجیتالی مورد استفاده قرار بگیرد، در پروژه‌های نرم‌افزاری منبع باز مورد استفاده قرار می‌گرفت و به معنای ایجاد یک برنامه جدید با تغییر کد منبع بوده است. در دنیای رمزارزها، فناوری بلاک چین همواره نیازمند به‌روزرسانی و توسعه بوده و این در حالی است که خود بلاک چین غیرقابل تغییر است؛ اما کوین‌هایی که بر روی این بستر طراحی و عرضه می‌شوند تغییرپذیر هستند و دقیقا در همین مرحله است که با اصطلاح فورک مواجه می‌شویم. با توجه به اهمیت بررسی اصطلاح فورک، ما در این مقاله از کیف پول من قصد داریم تا به بررسی دقیق فورک و همچنین تاثیر آن بر روی قیمت ارز دیجیتال بپردازیم. 

فورک در ارز دیجیتال چیست؟

اگر با فناوری بلاک چین آشنایی داشته باشید، می‌دانید که تغییر اطلاعات ثبت شده در بلاک چین غیرممکن است. بلاک چین از پروتکل‌هایی پیروی می‌کند که توسط برنامه‌نویسان پیاده‌سازی شده است و تغییرناپذیرند. برای مثال، در بلاک چین بیت کوین همیشه اندازه بلاک ۱ مگابایت است و یا زمان ماین یک بلاک ۱۰ دقیقه است. مسئله عدم ایجاد تغییر در بلاک چین برای کسانی که با قوانین موجود مخالف هستند، خوشایند نیست. چه راه‌حلی برای این افراد وجود دارد؟ به‌روزرسانی یا ایجاد یک بلاک چین جدید. ارزهای دیجیتال بر اساس یک دسته از کدهای نرم افزاری به بازارها عرضه شده‌اند. این کدها متن باز بوده تا توسعه دهندگان این دسترسی را داشته باشند که همواره نسخه‌های بهتری را به بازار ارائه دهند. مشابه هر نرم افزار دیگری، رمزارزها نیز نیاز به به‌روزرسانی و بهبود روند پیشین خود را دارند. تغییراتی که در کدهای منبع جهت بهبود و به‌روزرسانی این رمزارزها صورت می‌گیرد، منجر به ایجاد انشعاب در شبکه می‌شود.

فورک چطور کار می‌کند؟

فورک‌ها موجب ایجاد تغییراتی در پروتکل بلاکچین می‌شوند و اغلب با ایجاد توکن‌های جدید همراه می‌شوند. یک روش برای ایجاد توکن‌های جدید این است که همه کارها از ابتدا انجام شود؛ یعنی توسعه‌دهندگان کدهای موجود را کپی و پیست کرده، سپس تغییراتی در آن ایجاد و توکن جدید را لانچ ‌می‌کنند. یکی از مثال‌های این روش، لایت کوین است. خالق پروژه ابتدا تغییراتی را اجرا می‌کند؛ سپس مردم با آن هماهنگ می‌شوند، آن را می‌پذیرند و در نهایت به یک رمزارز محبوب تبدیل می‌شود.  برای ایجاد توکن، روش دیگری هم وجود دارد. در روش جایگزین، فورک یک بلاکچین اتفاق می‌افتد. به این معنا که به جای آنکه همه‌چیز را از ابتدا شروع کنند، اقدام به استفاده از یک بلاکچین موجود می‌کنند. در این حالت دو نسخه از بلاکچین خواهیم داشت که از هم جدا شده‌اند. مثال بارز این روش را می‌توان در بیت کوین کش (BCH) دید که فورکی از بیت کوین است. در زمان وقوع این فورک، نظرات مختلفی در مورد‌ آینده بیت کوین وجود داشت که منجر به ایجاد یک رمزارز جدید شد. 

نتیجه گیری :
هاردفورک و سافت فورک هر کدام بحث‌های خاص خود را در دنیای ارزهای دیجیتال ایجاد کردند. عمدتاً به این دلیل که هر فورکی منجر به ایجاد تغییراتی می‌شود و مردم چندان با تغییر موافق نیستند. در هر صورت در حال حاضر فورک‌ها یکی از جنبه‌های اجتناب ناپذیر ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند و وجود برخی از آنها ضروری است اما برخی دیگر غیرضروری و بحث برانگیز هستند. در مجموع وجود آنها برای رشد و تکامل جامعه کریپتو لازم است. در رابطه با فورک‌ها (بخصوص هاردفورک)، عملکرد آنها و پیامدهایشان برای سرمایه گذاران تصورات غلط زیادی وجود دارد. واقعیت این است که ممکن است این فورک‌ها برای عده‌ای قابل درک نباشند و باید کاملاً درباره آن تحقیق کرده و دلیل اجرای آنها را درک کنید. با وجود انواع ارزهای مشتقی که در حال حاضر در صنعت کریپتو مشاهده می‌شود می‌توان درک کرد که چرا عده‌ای نسبت به فورک‌ها با شک و تردید برخورد می‌کنند. اما بدون وجود فورک راهی برای اصلاح و تقویت نرم افزار شبکه وجود ندارد. فورک‌ها برای مواقعی که بین گروه‌های مختلف در یک جامعه کریپتو اختلاف نظر وجود دارد، یک راهکار ارائه می‌کنند و امکان پیشرفت و حرکت به جلو را فراهم می‌کنند. در نهایت بیشتر فورک‌ها تغییرات مثبتی ایجاد می‌کنند اما برخی هم منجر به تغییرات منفی می‌شوند. اگر رشد بازار ارزهای دیجیتال ادامه پیدا کند، به احتمال زیاد هاردفورک و سافت فورک هر دو یکی از ویژگی‌های بلندمدت این صنعت باقی خواهند ماند.
 

لینک های مفید
بالا