ارز دیجیتال

فرانت رانینگ چیست؟

1402/02/27 0

متاسفانه امروزه سو استفاده هم در معاملات بازارهای بورس و هم در دنیای ارز دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، دیده می‌شود. یکی از این روش‌ها که اتفاقا پایش از بازارهای سهام به دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال باز شده، فرانت رانینگ (Front Running) است. از طریق فرانت رانینگ، افراد سودجو از معامله‌گران بی‌احتیاط و ناآگاه سوءاستفاده می‌کنند. هدف یک فرانت رانر این است که بخشی از توکن‌ها را با قیمت پایین بخرد و بعدا آن‌ها را با قیمت بالاتر بفروشد و هم‌زمان از موقعیت خارج شود. زمانی که این فرآیند به طور دقیق اجرا شود، سودهای بدون ریسک نصیب شخص فرانت رانر خواهد شد. در این مطلب، به سازوکار فرانت رانینگ و انواع آن می‌پردازیم و در انتها یک سری اقدامات برای کاهش خطرات آن معرفی می‌کنیم.

فرانت رانینگ چیست؟

صطلاح Front Running به فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن، یک معامله‌گر ارز دیجیتال با استفاده ربات‌‌های معاملاتی، اطلاعات معاملات آتی را به دست بیاورد. این سوءاستفاده به کاربر اجازه می‌دهد که به قیمت ضرر کاربرانی که این اطلاعات را معرفی کرده‌اند، از نوسانات بعدی قیمت سود ببرد. فرانت رانینگ با دستکاری کارمزدهای گس یا برچسب‌های زمانی (Timestamps) انجام می‌شود و به آن هماهنگ‌سازی آهسته یا slow matching نیز گفته می‌شود. کلاهبرداری Front Running در صرافی‌های متمرکز نیز اتفاق می‌افتد. هدف اصلی یک فرانت رانر (Frunt Runner) این است که مقداری توکن را با قیمت بسیار پایین بخرد و هم‌زمان با خروج از معامله، آنها را به قیمت بالاتر بفروشد. سود چنین معامله‌ای برای این افراد در صورتی‌ که به‌ درستی نقشه خود را پیش ببرند، قطعی است. در بازارهای مالی، معامله بر اساس دانش قبلی از حرکات بعدی قیمت، که معمولاً از یک افشاگر داخلی یک سازمان به دست آمده است، یک روش کلاه‌برداری شناخته‌شده توسط دلالان است. این روش تا حدودی شبیه به معاملات پنهانی یا Insider Trading است، با این تفاوت که در فرانت رانینگ فرد قربانی دلال استخدام‌شده توسط کلاهبردار می‌شود، نه خود او یا شرکت تجاری‌اش.

فرانت رانینگ چطور انجام می شود؟

یک مثال ساده در این مورد وجود دارد:‌ فرض کنید یک کارگزار از یک مشتری بزرگ دستور خرید 500 هزار از یک دارایی از رمزارز یا سهم X دریافت می کند. این حجم از خرید قطعا روی قیمت تاثیرگذار خواهد بود. کارگزار این درخواست را یک دقیقه به تاخیر انداخته و ابتدا مقداری از آن رمزارز یا دارایی را برای سبد شخصی خود خریداری می کند و سپس سفارش مشتری را انجام می دهد. حالا کارگزار بلافاصله دارایی X را می فروشد و سود می برد. این شکل از فرانت رانینگ غیر قانونی و غیراخلاقی است. زیرا کارگزار بر اساس اطلاعاتی که عمومی نیست کسب سود کرده است. تاخیر در انجام سفارش همچنین می تواند برای مشتری تبعات مالی داشته باشد.

چگونه از بروز فرانت رانینگ در بازار ارزها جلوگیری کنیم؟

کاربران می‌توانند از طریق تقسیم تراکنش خود به چندین تراکنش کوچک‌تر و کاهش لغزش یا Slippage، این نوع معاملات را محدود کنند؛ به همین ترتیب توسعه‌دهندگان می‌توانند تمهیدات ضد فرانت رانینگ را اعمال کنند. از جمله این تمهیدات می‌توان به خصوصی‌سازی تراکنش‌ها و استفاده از یک ممپول مخفی اشاره کرد. کاربران می‌توانند به‌جای اجرای یک‌باره تراکنش‌های کلان، آن‌ها را به چندین تراکنش کوچک‌تر تبدیل کنند و به این ترتیب موجب شوند تا ارزش قابل استخراج از این تراکنش‌ها توسط بات‌های فرانت رانر کاهش یابد. نتیجه این امر آن است که بات‌ها به‌جای فرانت ران کردن تراکنش آن را نادیده می‌گیرند. هنگام انجام معاملات توسط بات، قیمت نیز تغییر می‌کند؛ بنابراین نگه‌داشتن لغزش در مقدار حداقل مانع از دست رفتن سرمایه مشتریان می‌شود. از سوی دیگر، کاهش لغزش ممکن است موجب شود انجام تراکنش با چالش بیشتری همراه گردد. شبکه SparkPool Taichi یک سرویس تراکنش خصوصی است که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند فرانت رانینگ را در فضای کریپتو محدود کنند. بات MEV (مخفف ارزش قابل استخراج ماینر) نمی‌تواند تراکنش‌ها را در ممپول بیابد؛ چراکه تراکنش‌های کاربران تنها برای Sparkpool رؤیت می‌شود و دیگر گره‌های اتریوم قابلیت دسترسی به این اطلاعات را ندارند. MEV معیاری است که نشان می‌دهد ماینرهای بلاک چین با گنجاندن، حذف یا سفارش مجدد تراکنش‌ها به‌طور دلخواه چه مقدار پول می‌توانند به دست آورند. KeeperDAO از ممپول Hiding Book استفاده می‌کند که یک ممپول مخفی است؛ بنابراین ربات Keeper با مرور تراکنش‌ها و درخواست‌های وام از طریق انجام معاملات آربیتراژ یا لیکوئیدیشن دارایی از MEV سود استخراج می‌کند. درآمدهای حاصل از MEV در خزانه ROOK سپرده‌گذاری شده و کاربران کسری از سود آن را به‌صورت توکن‌های ROOK دریافت می‌کنند. برای جلوگیری از لغزش فرانت ران، این تراکنش‌ها به‌طور رایگان ارائه می‌شوند.

نتیجه گیری :
فرانت رانینگ به عملی گفته می شود که در آن ماینر/ اعتبار سنج/ ربات با دستکاری بلوک استخراج شده بیش از یک تراکنش را در آن ثبت می کنند و با ایجاد مشوق مالی برای ماینر به شکل افزایش گس سود کسب می کنند. این حمله ممکن است در کلیه ساختارهایی که مسئولی برای انتخاب ترتیب تراکنش وجود دارد رخ دهد و تاکنون پروژه هایی در راستای کاهش ضرر و اثرات مخرب آن توسعه یافته اند اما هیچ یک نتوانسته اند راه حلی جامع برای آن ارائه دهند.

لینک های مفید
بالا