ارز دیجیتال

فرانت اند چیست؟

1401/12/24 0

آیا کنجکاو هستید که بدانید برنامه نویسی فرانت اند چیست؟ شاید شما هم از جمله افرادی باشید که بارها عبارات فرانت اند و بک اند را شنیده‌اید ولی معنی و مفهوم آن‌ها را نمی‌دانستید. اغلب برنامه نویسانی که در حوزه‌ی طراحی وب سایت کار می‌کنند، این سوال را از یکدیگر می‌پرسند: برنامه نویس بک اند هستی یا برنامه نویس فرانت اند؟ برای اینکه بدانید برنامه نویسی فرانت اند چیست و برنامه نویس Front End کیست، ابتدا باید بدانید که Front end چیست؟ ما در این مقاله، برنامه نویسی فرانت اند، موارد مورد نیاز برای یادگیری آن و تفاوت‌های برنامه نویس فرانت اند با سایر حوزه‌ها را توضیح می‌دهیم.

فرانت اند چیست؟

برنامه نویسی فرانت اند (Front end) یا سمت مشتری به برنامه نویسی قسمتی از وبسایت یا وب اپلیکیشن میگویند که کاربر آنرا مشاهده میکند و با آن تعامل برقرار میکند. این بخش از وبسایت با تکنولوژی های HTML، CSS و زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت طراحی میشود. چالشی که برای یک برنامه نویس  فرانت اند وجود دارد این است که ابزار ها و تکنیک های استفاده شده برای قسمت فرانت اند، دائما در حال تغییر است. بنابراین برنامه نویس باید به طور مداوم از نحوه توسعه این قسمت آگاه باشد. هدف برنامه نویس این است که مطمئن شود وقتی کاربری سایتی را باز میکند، بتواند اطلاعات را در قالبی که خواندن آن آسان باشد، مشاهده کند. همچنین برنامه نویس باید به این مسئله که کابران از دستگاه های محتلف برای وبگردی استفاده میکنند، توجه کند و وبسایت را برای همه دستگاه ها (دسکتاپ،موبایل، تبلت) بهینه کند.منظور از بهنیه کردن این است که اطلاعات در همه دستگاه بدون بهم ریختگی و کم و کسری نمایش داده شود. به سایت هایی که برای همه دستگاه ها بهینه هستند، به اصطلاح ریسپانسیو میگویند.

وظایف برنامه نویس فرانت اند :

در قسمت طراحی وب یک فرانت اند کار با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته در زمینه گرافیک مانند فتوشاپ یا دیگر نرم افزارها ظاهر کلی سایت را طراحی می‌کند. در عین حال در قسمت توسعه رابطه کاربری فرانت اند کار در هر سایت را با استفاده از زبان های برنامه نویسی مختلف آن جاوا اسکریپت و css و غیره به صورت تمام و کمال پیاده‌سازی می نماید. معمولاً زبان برنامه نویسی که یک فرانت اند کار از آن بهره می‌برد زبان برنامه نویسی Client Side می باشد. با توجه به این موضوع کدهایی که در برنامه نویسی فرانت اند توسط فرانت اند کار نوشته می‌شود در مرورگر کاربر و بازدید کنندگان به صورت تمام و کمال پردازش و در نهایت اجرا می گردد یعنی کاربر به تمامی کدها دسترسی داشته و این امکان را دارد تا آنها را مشاهده نماید. همچنین باید بگویم این موضوع با تجربه کاربری رابطه مستقیم داشته و بر روی آن تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد و همچنین با این موضوع نیز دارای رابطه تنگاتنگی می باشد.

مهارت های لازم برای فرانت اند :

همونطور که گفتیم برنامه نویسی front end برای چیدن ویترین سایت شما استفاده میشه. برنامه نویسای فرانت اند باید تمام تلاششون را بکنن تا سایتی جذاب و در عین حال کاربردی بسازند. اما ببینیم وظایف برنامه نویس فرانت اند چیست؟
•    بهینه سازی گرافیک و سرعت صفحات
•    سازگاری برند و برندینگ در سراسر وب سایت
•    تست‌های عملکرد از المان‌های هسته‌ای سایت
•    توسعه‌ی سایت واکنشگرا
•    ایجاد ابزارهایی برای تعامل با کاربران که با مرورگرهای مختلف سازگار باشه
•    بهینه‌سازی موتور جستجو یا همون سئو

نتیجه گیری :
در این مقاله سعی داشتیم علاوه‌بر توضیح معنای فرانت اند و بررسی تفاوت‌های آن با بک اند، راه فرانت اند کار شدن را هم به شما نشان دهیم. هرچند باید بدانید در این راه پستی و بلندی کم نیست اما با صبر و حوصله و مقادیر فراوانی خلاقیت می‌توانید مسیر دلچسبی را برای خودتان بسازید. باوجوداینکه یک توسعه دهنده فرانت اند باید اول از همه به مهارت‌های ضروری حرفه‌اش مسلط باشد اما آن‌چه که می‌تواند شما را از سایر فرانت اندکارها متمایز کند، خلاقیت و نگاه نو شماست که کارتان را سایرین متفاوت کند.

لینک های مفید
بالا