ارز دیجیتال

فاد در بازار ارز دیجیتال چیست؟

1402/02/28 0

FUD مخفف چیست‌؟ فاد مخفف Fear, Uncertainty, Doubt به معنای ترس، عدم قطعیت و شک است. فاد در بازارهای خرسی یا نزولی در تریدرها به وجود می‌آید؛ در بازارهای نزولی، آنها به طور احساسی شروع به فروش دارایی‌های خود می‌کنند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنند. در این مواقع، می‌گوییم که تریدر دچار فاد شده است. FUD می‌تواند تاثیر بسیار مخربی بر بازار و سرمایه معامله‌گر داشته باشد؛ با فروش احساسی سرمایه‌گذاران، قیمت ارز دیجیتال به شدت کاهش می‌یابد و تریدر نیز ضرر می‌کند.

فاد در بازار ارز دیجیتال چیست؟

فاد (FUD) کوتاه شده عبارت Fear, Uncertainty and Doubt به معنای ترس، عدم قطعیت و اطمینان، شک و تردید است. زمانی که بازار ارزهای دیجیتال را با سایر بازارهای سنتی مورد مقایسه قرار می‌دهیم، متوجه تأثیر بسیار زیاد فاد می‌شویم. البته این امر طبیعی است که افراد سودجو از ناآگاهی مردم استفاده کرده و بازار را مطابق میل خود پیش ببرند. اما معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هرگز احساسات خود را وارد بازار کار نکرده و بر پایه احساسات تصمیم‌گیری نمی‌کنند. زیرا همواره آن دسته از افرادی که از روی ترس در مورد سرمایه‌ها و دارایی‌های خود تصمیم گرفته‌اند، بعدها پشیمان شده‌اند. به آن دسته از افرادی هم که با دریافت سودهای کم، بسرعت از بازار خارج می‌شوند، به اصطلاح دست‌های کاغذی (Paper Hands) می‌گویند. اصطلاح فاد، بیشتر زمانی استفاده می‌شود که یک فرد، گروه یا شرکتی به انتشار اخبار و اطلاعات منفی در مورد یک دارایی دیجیتال بپردازد و آن را در رسانه‌های اجتماعی، سایت‌ها و گروه‌های مختلف قرار دهد. این اخبار منفی، خواسته یا ناخواسته در میان معامله‌گران موجب ترس، عدم قطعیت و اطمینان، شک و تردید می‌شود. به همین دلیل FUD در مورد اطلاعاتی بکار برده می‌شود که صحت آن‌ها هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است، اما برخی افراد ناآگاه، اطلاعات موثق را نیز به‌عنوان FUD در نظر می‌گیرند. گاهی نیز پیش آمده که سرمایه‌گذارن آن پروژه یا افراد دیگری به ‌طور متعصبانه یک پروژه را مورد حمایت قرار داده‌اند. در این میان عوامل دیگری نیز وجود دارند که موجب انتشار فاد (FUD)می‌شوند و آن اظهارنظر منفی شخصیتی مشهور است. همین امر موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران علی‌رغم وجود هیچ دلیل بنیادی یا تکنیکالی، بدلیل ترس از اخبار منفی، اقدام به فروش دارایی‎‌های خود کنند. در این زمان اگر میزان حجم فروش بالا باشد و از تقاضا پیشی بگیرد، قیمت آن ارز یا دارایی با افت مواجه خواهد شد.

مزایای FUD :

خرید در کف و فروش در سقف یکی از ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین استراتژی‌هایی است که احتمالا بارها آن را شنیده‌اید. اگرچه، در بازار پر نوسان رمز ارزها این موضوع می‌تواند کمی دشوار به نظر برسد. در مواقع به وجود آمدن FUD، فعالیت فروشندگان به بالاترین حد خود می‌رسد و بازار به ترس شدیدی گرفتار می‌شود. در همین موقعیت‌هاست که قیمت معمولا به کف خود نزدیک می‌شود و می‌توانیم آن را به عنوان ناحیه مناسبی برای خرید در نظر بگیریم. اگرچه نباید فراموش کنیم که هیچ فردی نمی‌تواند حرکات بازار را پیش بینی کند و روند می‌تواند به صورت لحظه‌ای دستخوش تغییرات شود. امّا شاید گاهی اوقات بهتر باشد که کمتر تحت تاثیر جو بازار قرار بگیریم. البته، این در صورتی است که بدانیم این شرایط تداوم نخواهد داشت.

نتیجه گیری :
به طور کلی ثابت شده که کاهش شدید و ناگهانی قیمت ارزهای دیجیتال موقتی است و بازار تمایل به بازیابی و اغلب رسیدن به رکورد قیمتی جدید دارد. بسیاری از افراد تمام دارایی های خود را در این بازار هنگامی‌ که ترس فروش با قیمت کمتری رخ می‌دهد می‌فروشند. ارزهای دیجیتال نسبت به FUDها آسیب پذیر هستند زیرا دارایی‌های جدیدی هستند که قانون گذاری نشده اند و حجم بازار آنها در مقایسه با بازارهای سنتی بسیار کمتر است. پس فروش سرمایه گذاران و تریدرها تاثیر بسیار زیادی بر روی آنها می‌گذارد. با شناخت دقیق‌تر این بازار می توانید میزان فاد را در ارزهای دیجیتال کاهش دهید و حرفه‌ای تر خرید و فروش انجام دهید.

لینک های مفید
بالا