ارز دیجیتال

معاملات فیوچرز چیست؟

1402/02/17 0

فیوچرز (به انگلیسی futures) یا معاملات آتی در واقع نوعی معاملات مشتقه در بازارهای ارز دیجیتال است. در این فرآیند قراردادهای تجاری تنظیم شده بین دو طرف، ملاک واقع می‌شود. امروز در این مقاله قصد داریم بگوییم که فیوچرز چیست و صفر تا صد آن را برای شما توضیح دهیم. ابتدا بررسی می‌کنیم که فیوچرز چیست، سپس در مورد نحوه انجام آن، پلتفرم‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند و آموزش کار در آن‌ها و … صحبت خواهیم کرد. پس تا انتها همراه ما باشید.

معاملات فیوچرز چیست؟

در نظر بگیرید شما یک شرکت ساختمان‌سازی دارید و قرار است تا ۶ ماه دیگر یک برج آماده را تحویل دهید. شما با توجه به تجربه‌ و محاسبات خود متوجه شده‌اید که در طول ساخت این پروژه به ۱۵ هزار میلگرد نیاز خواهید داشت، برای اینکه بتوانید هزینه‌ها را مدیریت کنید قسمتی از بودجه خود را برای تهیه‌ میلگرد کنار گذاشته‌اید، ولی هیچ کس تضمین نکرده که وقتی ساختمان مورد نظر به مرحله‌ای برسد که به میلگرد نیاز داشته باشد، قیمت‌ها تغییر نکرده باشند. پس برای در امان ماندن از این نوسانات بازار، معاملات فیوچرز بهترین انتخاب هستند. شما می‌توانید با کارخانه‌ میلگرد سازی یک قرارداد آتی برای خرید میلگرد با قیمت معین و مشخص تنظیم کنید، و در آن قرارداد، تاریخ تحویل میلگردها را درج کنید. فرض کنید هر میلگرد ۲۰ هزار تومان است و شما می‌خواهید میلگردها را در ۲ ماه آینده با قیمت مثلا همان ۲۰ هزارتومان خریداری کنید. در این حالت دو سناریو ممکن است پیش بیاید:

•    ممکن است به دلایل سیاسی‌-اقتصادی پیش‌بینی نشده‌ای قیمت میلگرد پایین بیاید مثلا به قیمت ۱۵ هزار تومان برسد در این صورت شما ضرر کرده‌اید زیرا اگر صبر می‌کردید و میلگردها را 2 ماه بعد خریداری می‌کردید، قیمت هر میلگرد برای شما 15 هزار تومان محاسبه می‌شد. از طرف دیگر با پایین آمدن قیمت کالا، کارخانه‌ میلگرد سازی سود خوبی خواهد کرد. چون میلگردهای خود را با قیمت بالاتری به فروش رسانده است.

•    ولی اگر در دو ماه آینده قیمت میلگرد بالاتر برود مثلا به ۲۵ هزار تومان برسد شما به عنوان خریدار سود دلچسبی خواهید داشت. همچنین شما به عنوان خریدار با پرداخت هزینه در هنگام عقد قرارداد به کارخانه نقدینگی تزریق کرده‌اید و چرخ تولید را به گردش درآورده‌اید و یا میزان تولید را بالا برده‌اید. این نوع قراردادها به خصوص برای کارخانه‌هایی که به علت عدم وجود دارایی مورد نیاز از کار افتاده‌اند بسیار کارساز است؛ زیرا در قراردادهای آتی عموما مبلغ قید شده در قرارداد در همان ابتدا توسط خریدار پرداخت می‌شود.

انواع معاملات فیوچرز :

انواع مختلفی از معاملات فیوچرز وجود دارد که معامله گران رمزارز می‌توانند از بین آن‌ها انتخاب کنند. شایان ذکر است که هیچ پلتفرمی همه انواع فهرست شده را ارائه نمی‌دهد، بنابراین یک پلتفرم مطمئن که از معامله فیوچرزی که در نظر دارید، پشتیبانی می‌کند را برای نوع مورد نظر خود انتخاب کنید.

معاملات فیوچرز استاندارد  Standard Futures Contracts:
معاملات فیوچرز معمولی رمزارزها، تمام ویژگی‌های یک معامله فیوچرز استاندارد، از جمله تاریخ انقضا و تسویه را دارند. گروه CME مستقر در شیکاگو و CBOE اولین صرافی‌های معاملات فیوچرز بودند که معاملات فیوچرز بیت‌کوین را در دسامبر ۲۰۱۷ راه‌اندازی کردند. در واقع، این یکی از دلایل زیادی بود که قیمت بیت‌کوین را در آن زمان به رکورد بالایی رساند. در دنیای کریپتوکارنسی نیز برخی از صرافی‌ها مانند بای‌بیت و بایننس معاملات فیوچرز استاندارد را ارائه می‌کنند. این صرافی‌ها معاملات فیوچرز بیت کوین سه ماهه و قراردادهایی که معمولاً به دلار آمریکا انجام می‌شود را ارائه می‌دهند که هر سه ماه یک بار نیز تسویه می‌شوند.

معاملات فیوچرز با تحویل فیزیکی  Futures with Physical Delivery:
نوع دیگری از معاملات فیوچرز کریپتو که تاریخ انقضا نیز دارند، معاملات فیوچرز با تحویل فیزیکی هستند. این نوع برای اولین بار توسط سازمان Bakkt معرفی شدند. تنها تفاوت این معامله با معاملات فیوچرز استاندارد که در بالا توضیح داده شد این است که رمزارز هنگام فرآیند تسویه، تحویل داده می‌شود. Bakkt در حال حاضر فقط معاملات فیوچرز بیت کوین با تحویل فیزیکی را ارائه می‌دهد. به این معنی که بیت کوین را در تاریخ انقضا به کسانی که معاملات فیوچرز را خریداری کرده اند، منتقل می‌کند. هدف این معاملات کمک به گردش بیت کوین است.

معاملات دائمی  Perpetual Contracts:
معاملات دائمی یکی دیگر از انوع محبوب معاملات فیوچرز رمزارزها و پرکارترین نوع در میان معامله گران روزانه هستند. تفاوت اصلی این مدل با سایر انواع این است که معاملات دائمی، تاریخ انقضا ندارند. به این معنا که معامله‌گر می‌تواند تا زمانی که می‌خواهد پوزیشن خرید یا فروش خود را حفظ کند که البته در جهت این حفظ کردن باید کارمزد بپردازد.

نتیجه گیری :
توجه داشته باشید که در معاملات فیوچرز شما پول را در زمان عقد قرارداد پرداخت می‌کنید ولی کالا را در زمان سررسید قرارداد تحویل می‌گیرید. البته گاهی پیش می‌آید که مقداری از مبلغ در زمان عقد قرارداد پرداخت می‌شود، و مقداری در زمان تحویل کالا. حالات دیگر هم ممکن است وجود داشته باشد ولی عموما در قراردادهای آتی مبلغ در ابتدا و در هنگام عقد قرارداد پرداخت می‌شود. در استفاده از اهرم در معاملات فیوچرز احتیاط کنید، فراموش نکنید اهرم همان‌ اندازه که امکان سود رساندن به شما را دارد می‌تواند کل سرمایه‌ شما را نابود کند.


 

لینک های مفید
بالا