ارز دیجیتال

تقاطع طلایی چیست؟

1402/02/27 0

استفاده از ابزارهای کمکی می تواند به شما در تحلیل تکنیکال کمک فراوانی کند، یکی از این استراتژی ها تقاطع مرگ و تقاطع طلایی در مووینگ اوریج هاست. میانگین‌ های متحرک یا همان Moving Average فرمولی ساده دارند، این اندیکاتور را باید خودتان تنظیم کنید، عددی که به آن وارد می کنید حاصل میانگین گرفتن از تعداد مشخصی از قیمت در کندل هاست. مووینگ اوریج به ما کمک می‌ کنند تا روند را تأیید و به کمک آن سودهای بیشتری را کسب کنیم. مووینگ اوریج ها شناخته شده ترین شاخص فنی هستند و این به دلیل سادگی آنها و سابقه اثبات شده آنها در تحلیل ها است. لذا MAها را می توان سطوح حمایت و مقاومت مهم برای قیمت دانست؛ همچنین فرمول مورد استفاده در اندیکاتور مووینگ اوریج در تصویر بالا آمده است.

تقاطع طلایی چیست؟

الگوی تقاطع طلایی زمانی اتفاق می‌افتد که یک میانگین متحرک کوتاه‌مدت، یک میانگین متحرک اصلی و بلندمدت را به سمت بالا قطع می کند. تقاطع طلایی حاکی از افزایش قیمت و چرخش صعودی در بازار است. میانگین متحرک کوتاه مدت بسیار سریعتر از میانگین متحرک بلندمدت به سمت بالا حرکت می کند تا زمانی که شرایط بازار آنها را مجبور به عبور از همدیگر کند. از نظر میانگین‌های متحرک ساده، تقاطع طلایی زمانی رخ می‌دهند که SMA 50 روزه از SMA 200 روزه عبور کند که نشان‌دهنده یک روند صعودی قطعی است. تشکیل تقاطع طلایی معمولاً دارای سه مرحله است. هنگامی که فروش تمام می شود، معمولاً پایان یک روند نزولی و در نتیجه آغاز یک تقاطع طلایی است. مرحله بعدی زمانی است که میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلند مدت عبور می کند. مرحله سوم بعد از این مرحله بلافاصله با ادامه روند صعودی مشخص می‌شود که معمولاً منجر به قیمت‌های بالاتر می‌شود. هیچ دو تقاطع طلایی یکسان نیستند، اما این سه مرحله معمولاً رویدادهای متمایزی هستند که وقوع یک تقاطع طلایی را نشان می دهند. بیایید هر مرحله را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم. در مرحله اول، خریداران در حال کنترل روند نزولی هستند. ضعف کوتاه مدت در میانگین متحرک ۵۰ روزه، نشانه آغاز یک تقاطع طلایی است. این به این دلیل است که تریدرهای دارای موقعیت فروش کم کم جای خود را به تریدرهای دارای موقعیت خرید می‌دهند و فشار فروش کاهش می‌یابد. یک سطح صاف در نمودار رخ می دهد و خریداران در تلاش برای به دست آوردن کنترل، قیمت ها را بالاتر می برند. مومنتوم قیمت به تدریج میانگین متحرک ۵۰ روزه را از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه عبور می دهد. وقتی میانگین متحرک ۵۰ روزه از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه فراتر می رود، معامله گران معمولاً برای تعیین اینکه آیا یک روند صعودی رخ می دهد یا فقط یک تله خرسی است، در حالت آماده باش هستند. مرحله آخر زمانی اتفاق می افتد که میانگین متحرک ۵۰ روزه به بالا رفتن ادامه می دهد و حرکت صعودی آن را به وضوح نشان می دهد. این نیز معمولاً منجر به خرید بیش از حد می شود، البته فقط در تایم فریم کوتاه.

مزایا و معایب تقاطع طلایی :

از آنجا که در بازار بیت‌ کوین و ارزهای دیجیتال، الگوی تقاطع طلایی معمولا پیش از رالی‌‌های بزرگ اتفاق می‌افتد،‌ احتمال به دام افتادن خریداران خیلی زیاد است. سیگنال‌های الگوهای کراس اوور همیشه هم قابل اعتماد نیستند. بنابراین لازم است پیش از هر تصمیمی از اندیکاتورهای دیگر برای تصدیق سیگنال آن استفاده کنید. می‌توان مزایا و معایب تقاطع طلایی را به شکل زیر معرفی کرد:

مزایا:
•    تحلیل آسان
•    سیگنال‌های طولانی مدت
•    سیگنال‌های متعدد برای نوسانگیری

معایب:
•    تاخیر در ظاهر شدن سیگنال ورود و خروج به‌موقع
•    سیگنا‌ل‌های ناپایدار برای کوتاه مدت
•    نیاز به اندیکاتور مکمل
تقاطع طلایی (گلدن کراس) برای تریدرهایی که به دنبال به حداقل رساندن ریسک معاملات کوتاه مدت خود هستند، زیاد ایده آل نیست. اما، این الگو به سرمایه‌گذارانی که به تحلیل فاندامنتال یا بنیادی تکیه دارند یا مبنای سرمایه‌گذاری آنها بلند مدت است، نقاط ورود مناسب و کاربردی می‌دهد. برای این دسته از معامله‌گران بلند مدت، نقاط ورود دقیق ضروری نیست، چرا که آنها به سیگنالی نیاز دارند که تطابق دیدگاه تکنیکال با انتظارات فاندامنتال آنها را تایید کند. این همان تاییدی است که تقاطع صعودی آن را فراهم می‌کند.

تفاوت الگوی تقاطع مرگ و طلایی در چیست؟

با توجه به تعریف هرکدام از این الگوها، احتمالاً برایتان روشن شده است که الگوی تقاطع طلایی و الگوی Death Cross مخالف یکدیگرند. الگوی تقاطع طلایی نشان‌دهنده ورود بازار به دوره صعودی است؛ درحالی‌که تقاطع مرگ، روند نزولی را نشان می‌دهد.اما شباهت و نکته مهم درباره هردوی این الگوها این است که الگویی پیش‌بینی‌کننده نیستند؛ یعنی این دو الگو، مربوط به گذشته‌اند و روند اتفاق‌افتاده را نشان می‌دهند، نه روندی که قرار است اتفاق بیفتد؛ به همین دلیل، نمی‌توان برای پیش‌بینی آینده معاملات به آن‌ها اکتفا کرد.

نتیجه گیری :
در این مطلب با تقاطع طلایی و تقاطع مرگ آشنا شده و دانستیم که به هنگام استفاده از سیستم‌های معاملاتی، شناخت میانگین‌های کوتاه مدت و بلند مدت دارای اهمیت بسیاری است. نکته مهمی که در این میان وجود دارد آن است که این دو تقاطع، هر دو بر قدرت یک روند اولیه تأکید دارند و همین امر موجب می‌شود تا معامله‌گران در نوسانات شدید بیت‌کوین بتوانند، حرکت قیمت را به درستی تشخیص دهند. اما آنچه که باید به آن اشاره کرد، این است که استفاده از روش تقاطع طلایی و تقاطع مرگ، به تنهایی نمی‌تواند دلیلی برای ورود به بازار یا خروج از آن باشد. به خصوص در بازار رمزارزها که جو روانی بر روند بازار تأثیرگذار بوده و نوسان قیمتی بسیار بالایی را تجربه می‌کنند.

لینک های مفید
بالا