ارز دیجیتال

گوگل آنالیتیکس چیست؟

1402/11/10 0

شاید نام Google Analytics را شنیده باشید. افراد به‌ظاهر متخصص در سئو سایت معمولا به آن گوگل آنالیز هم می‌گویند. اما گوگل آنالیتیکس چیست؟ چرا برترین وب‌سایت‌های دنیا از آن استفاده می‌کنند؟ چرا همه ما باید از این سرویس استفاده کنیم؟ فرض کنید مغازه‌ای دارید که روزانه تعدادی مشتری مراجعه کننده دارد. یک نفر را مسئول این مغازه کرده‌اید و خود اطلاعی از آمار افرادی که وارد مغازه می‌شوند ندارید. نمی‌دانید کدام بخش از مغازه بیشتر بازدید می‌شود. نمی‌دانید مشتری با دیدن کدام محصول از مغازه شما خارج می‌شود. اطلاعی درباره این‌که یک شخص چند دقیقه در مغازه شما می‌ماند ندارید! چرا که خود همیشه در آن مغازه حضور ندارید. وب‌سایت شما دقیقا همان مغازه است. شما دقیقا نمی‌دانید چند نفر روزانه وارد و خارج می‌شوند و در کل آمار دقیقی از رفتار کاربر در مغازه خود ندارید. اگر وب‌سایتی دارید که از آن کسب درآمد می‌کنید، حتما تعداد افرادی که روزانه از سایت شما بازدید می‌کنند برای‌تان اهمیت زیادی دارد.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

راهنمای گوگل آنالیتیکسهمانطور که در مقدمه گفتیم گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ابزاری برای تحلیل و آنالیز سایت است که گوگل به رایگان در اختیار وبسمتران قرار داده است. این ابزار تحلیل‌گر می‌تواند اطلاعات بسیار کاملی را دربارۀ ترافیک ورودی، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و کلی اطلاعات و گزارشات سودمند را در اختیار مدیران وب‌سایت‌ قرار دهد. اطلاعاتی که می‌تواند نقش بسیار مهمی را در بهینه‌سازی یک وب‌سایت و پیشرفت آن ایفا کند. این ابزار به شما امکان می‌دهد که سایت، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی خود را زیر نظر بگیرید و اطلاعاتی مثل نحوه ‌ورود کاربر، رفتار کاربر، نرخ تبدیل، زمان ماندن در صفحات، نوع دستگاه و تمام اتفاقاتی که در سایت یا وبلاگ شما رخ می‌دهد را رصد کنید. این‌ها فقط بخش کوچکی از گزارشاتی است که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما می‌گذارد. این اطلاعات حیاتی می‌تواند وضعیت سایت شما را به خوبی نشان دهد اما آنچه سرویس آنالیز گوگل را به ابزاری کامل تبدیل می‌کند این است که با بقیه ابزارهای Google سازگار است. بنابراین می‌توان آنالیتیک را با گوگل ادز، یوتیوب و تگ منیجر ترکیب کرد. در حقیقت، تمام ابزارهای Google که بازدیدها و ترافیک در آن‌ها حساب می‌شود، می‌توانند با Google Analytics مخلوط و تکمیل شوند.

انواع اطلاعات قابل جمع آوری با گوگل آنالیتیکس:

مهمترین اطلاعات جمع آوری شده با Google Analytics این است که کاربران از چه روش هایی وارد سایت شده اند؛ اگر از طریق سرچ گوگل و اصلاحطا سئوی ارگانیک وارد شده اند پس صرف هزینه برای سئو به نتیجه خوبی رسیده است، یا چنانچه کمپین تبلیغات گوگل راه اندازی شده و ورودی ها از طریق آن بوده است پس هزینه تبلیغات مفید بوده است. اگر هم از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا لینکدین به سایت مراجعه داشته اند، در نتیجه پست‌های Social Network میان کاربران محبوب بوده است. در آخر نرح تبدیل کاربران به مشتری نیز بسیار مهم است اینکه چقدر هزینه تبلیغات در بخش‌های متفاوتی همچون گوگل ادوردز یا شبکه‌های اجتماعی به جذب مشتری و ایجاد فاکتور فروش منجر شده است. آیا در این مسیر سود مناسبی در کسب‌و‌کار آنلاین مشاهده شده است و نرخ تبدیل کاربران به مشتری به چه میزان بوده است؟

نتیجه گیری:
در این مطلب به بررسی نکات ابتدایی استفاده از گوگل آنالیز و بخش‌های مختلف آن پرداختیم. در مطالب بعدی به شما یاد خواهیم داد که چطور اهدافی برای خود تعیین کنید و آنها را اندازه بگیرید، درآمد خود را توسط گوگل آنالیز حساب کنید و صفحات شخصی‌سازی شده برای خودتان ایجاد نمایید. امیدوارم که این مطلب بتواند کمکی هر چند کوچک در راستای استفاده بهینه از گوگل آنالیتیکس به شما بکند. خوشحال می‌شویم اگر سوالات و نظرات خود در زمینۀ تحلیل دیجیتال ، آموزش سئو و ... را با ما در میان بگذارید.
 

لینک های مفید
بالا