ارز دیجیتال

کرولر گوگل چیست؟

1402/01/06 0

سئو یک پروسه مداوم می باشد که ابزار های آنلاین زیادی برای آن وجود دارد. این ابزار ها اطلاعات ارزشمندی را برای ما فراهم کرده و برای شروع بسیار مفیدند. بسیاری از این ابزار ها از خزنده وب سایت یا web crawler ها برای انالیز وب سایت استفاده می کنند. اما به راستی crawler چیست؟ در این مقاله به معرفی خزنده های وب خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کرولر گوگل چیست؟

معنای لغوی کلمه Crawler به معنی خزیدن است. ربات هایی که سراسر وب را میخزند تا وب سایت های جدید برای پاسخ جستجو کاربران پیدا کنند، سایتهایی که در گذشته ایندکس کرده اند را به روز نمایند و نتایج جستجو را اگر لازم باشد به روز کنند. صفحاتی که در گوگل ایندکس شده اند حدود 100.000.000 گیگابایت حافظه را اشغال کرده اند. در حقیقت اینجا مغز گوگل است. گوگل از تعداد زیادی کامپیوتر برای ارسال ربات هایش به وب سایت ها و کاوش آنها استفاده میکند. گوگل بات (Google Bot) نام عمومی تر Google Web Crawler ، ربات مخصوص موتور جستجوگر گوگل است و موتورهای جستجوی دیگر ربات های مخصوص به خود را دارند.

نحوه ی عملکرد گوگل کراول :

گوگل کراول از طریق لینک ها و URL شناخته شده توسط لینک های دیگر، وارد سایت می‌شود و محتوا را بررسی می‌کند. اگر در محتوای خود لینکی را قرار داده باشید، گوگل کراول با برخورد به این لینک، از طریق آن به سایت دیگر هدایت و ان را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین برای افزایش سرعت بررسی کردن محتوا، لینکهای سایت را از از لحاظ معتبر بودن مورد بررسی قرار دهید. اسپایدرهای موتورهای جستجو اگر در بررسی محتوا به مشکل برنخورند و مطالب دارای استانداردهای لازم باشند، به مرحله بعد یعنی Index کردن صفحات منتقل می‌شود. و بعد از ایندکس کردن با توجه به کیفیت محتوا و عوامل دیگر سایت به رتبه بندی می‌پردازد. و باتوجه به رتبه ی سایت، جایگاهش در نتایج جستجو مشخص می‌شود.

خزنده های معروف گوگل :

۱- GoogleBot گوگل
یکی از محبوب ترین و مهمترین کراولر وب ، google bot می باشد. این خزنده گوگل لیستی از محتوا را برای موتور جستجوی گوگل تهیه می نماید. گوگل از این کراولر برای بررسی سایت ها و رتبه دهی به آنها در نتایج جستجو بر اساس الگوریتم های خود استفاده می کند.
۲- وب کراولر Ahrefs
ahrefs در رتبه دوم بعد از googlebot قرار دارد. این ابزار برای بررسی و تحلیل بک لینک های سایت مورد استفاده قرار میگیرد و بهترین ایندکس های بک لینک را در مقایسه با دیگر ابزار ها دارد.
۳- خزنده SEMrush
ابزار semrush نیز یکی دیگر از ابزارهایی است که با استفاده از کرالر اطلاعات سایت را برای آنالیز و تحلیل جمع آوری می کند. Semrush یک نرم افزار است که همه بلاگر ها باید وبسایت خود را با آن بهبود دهند و یک تجربه بهتری را برای کاربران بسازند.
۴- وب کراول SEO Spider
screaming frog نیز دارای یک ربات خزنده قوی است. SEO spider قابلیت بررسی و خزیدن در وبسایت های کوچک و بزرگ را دارد.

نتیجه گیری :
همانطور که در ابتدا تا اینجای کار گفته شد، نقش خزنده گوگل برای ایندکس شدن صفحات سایت بسیار پررنگ است. هرچه لینک‌سازی شما بهینه‌تر و سئوپسندتر (seo friendly) باشد، خزش خزنده گوگل راحت‌تر و سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد. البته در لینک‌سازی باید عمق سایت و مسیر خزش را هم در نظر گرفت. در صورتی که محتوای شما در عمق پایینی از سایت قرار گرفته باشد و با توجه به کراول باجت سایت (crawl budget)، ممکن است که خزنده گوگل قادر به شناسایی و خزش در آن صفحه نباشد. بنابراین مسیر لینک‌سازی تاثیر مهمی بر ایندکس شدن صفحات دارد. همچنین وجود سایت مپ به ربات خزنده کمک می‌کند تا از آپدیت، انتشار یا حتی حذف صفحات سایت شما بهتر و سریع‌تر باخبر شود. ذکر این نکته نیز در پایان خالی از لطف نکنید که معمولا مدت زمان ایندکس صفحات سایت از یک روز تا ۴ هفته است. پس تا ۴ هفته شما باید صبر کنید و به خزنده‌ها فرصت شناسایی سایت را بدهید. اما در صورتی که پس از ۴ هفته محتوای شما در گوگل ایندکس نشد بهتر است به سراغ موارد بالا که در مورد چرایی ایندکس نشدن محتوا گفته شد بروید و درصدد برطرف کردن عیب‌ها و مشکلات موجود برآیید.

لینک های مفید
بالا