ارز دیجیتال

هاست چیست؟

1401/12/22 0

تا به حال فکر کردید که یک وب‌سایت کجاست؟ یا اصلا ماهیتش چیست؟ ما معمولا کامپیوترمان را روشن می‌کنیم، مرورگر را باز می‌کنیم و بقیه کار را به گوگل می‌سپاریم. اما وقتی در حال بازدید از یک وب‌سایت هستیم دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟ اینجاست که مفاهیم جالبی مثل هاست و دامنه در دنیای طراحی سایت وارد عمل می‌شوند! اگر شما هم می‌خواهید بدانید هاست چیست، قول می‌دهم از خواندن این مقاله پشیمان نمی‌شوید. امروز قرار است به ساده‌ترین و مفهومی‌ترین شکل یاد بگیریم که هاست چیست؟ بتوانیم هاست مناسبِ سایتمان را تشخیص دهیم، و تمام دانستی‌های لازم مفهوم هاست را فوت آب بشویم.

هاست چیست؟

هاست چیست : هاست (Host) به معنای میزبانی است و به محیط مجازی گفته میشود که بر روی یک سرور برای سایت ارائه میشود. هاست یا میزبانی وب یک سرویس آنلاین است که به شما امکان می دهد وب سایت یا برنامه وب خود را در اینترنت منتشر کنید هنگامی که برای یک سرویس میزبانی وب ثبت نام می کنید، اساساً فضایی را در یک سرور فیزیکی اجاره می کنید که می توانید تمام فایل ها و داده های لازم برای عملکرد صحیح وب سایت خود را در آن ذخیره کنید. ممکن است بر روی یک سرور از یک تا 400 سرور میزبانی شود. اما تعداد سایت هایی که بر روی سرور قرار می گیرند به قدرت پردازنده، رم، فضای سرور و میزان استفاده این وبسایت از آن بستگی دارد. این میزبانی نیاز به یک برنامه مدیریتی دارد، تا هر کاربر بتواند به صورت جداگانه وب سایت خود را مدیریت کند. در حالت کلی شامل فضای وبسایت یا همان هارد، پایگاه داده و ایمیل باشد و برای سرورهایی که از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند. cPanel یکی از برترین نرم افزارهای شناخته شده در این زمینه می باشد.

ویژگی های یک هاست خوب :

یه هاست خوب باید همیشه در دسترس باشه و قطعی های پی در پی نداشته باشه.
پرسرعت باشه تا سایت ما همیشه با سرعت بالایی برای کاربرانمون باز بشه.
در مقابل حملات و ویروس های اینترنتی هم مقاوم باشه
امکانات جانبی خوبی هم جهت راه اندازی یک وب سایت خوب داشته باشه
و…

انواع هاست :

  • میزبانی وب اشتراکی (Shared Web Hosting)

هاست اشتراکی نوعی از میزبانی وب از جمله اقتصادی ترین نوع روش های وب هاستینگ است. در این روش چندین وب سایت روی یک سرور مستقر هستند که تعداد آنها ممکن است به هزاران وب سایت برسد. گفتنی است این روش به میزبانی مجازی یا میزبانی مشتق شده نیز شناخته شده است. بیشترین وب سایت‌ها در اینترنت از این سرویس استفاده میکنند. این سرویس میتواند مدیریت شده یا مدیریت نشده باشد که سرویس مدیریت شده آن پشتیبانی بهتری ارائه می دهد.

  • هاست یا سرور مجازی (VPS) چیست؟

برای خرید سرور مجازی ابتدا باید با مفهوم آن آشنا باشید. این نوع میزبانی وب، وبسایت شما را در یک سرور فیزیکی با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارد، اما میزبان وب برای هر کاربر یک پارتیشن مجازی ایجاد می‌کند. بنابراین، سایتی که بر روی یک سرور مجازی خارج یا سرور مجازی ایران میزبانی می‌شود، مقدار منابع اختصاص یافته را دریافت می‌کند و برخلاف هاست اشتراکی منابع سرور را به صورت اشتراکی استفاده نمی‌کنند. به عبارت ساده‌تر، سرور مجازی بخشی از یک سرور کامل است. سرور را با سیستم‌های مجازی‌ساز به سرور‌های مجازی تقسیم‌ می‌کنند و هر کاربر برای ثبت سایت، یک سرویس سرور مجازی خارجی یا سرور مجازی ایران تهیه می‌کند و منابع اختصاصی خودش را دارد. میزبانی وب VPS یک گزینه عالی برای سایت‌های با ترافیک متوسط، فروشگاه‌های تجارت الکترونیک (eCommerce) و وبلاگ‌های بزرگ با تعداد بازدیدکنندگان در حال رشد است.

  • سرور اختصاصی (Dedicated Server)

 در سرور اختصاصی همه فضای سرور فقط به یک وب­سایت اختصاص داده می­شود. هزینه سرور اختصاصی بالاست و برای وب­سایت ­های بزرگ با بازدیدکنندگان زیاد مناسب می باشد.

نتیجه گیری :

روی هم رفته، اگر شما قصد ورود به دنیای وب را دارید باید به فکر خرید هاست باشید. داشتن یک وب‌سایت و ارتباط با صدها آدمی که نمی‌شناختید واقعا لذت بخش است. امیدوارم حالا بدانید هاست چیست و بتوانید بهترین نوع آن را انتخاب کنید.

لینک های مفید
بالا