ارز دیجیتال

شمع های ژاپنی در تحلیل تکنیکال چیست؟

1402/09/27 0

ژاپنی‌ها یکی از کشورهای پیشرو در بحث تحلیل تکنیکال بازارهای مالی هستند؛ به‌طوری‌ که می‌توان گفت بسیاری از مفاهیم و اندیکاتورهای مطرح در جهان را ژاپنی‌ها ایجاد کرده یا توسعه داده‌اند. باوجوداین، شاید بتوان مهم‌ترین ابداع ژاپنی‌ها را نمودار‌های شمعی عنوان کرد. نحوه‌ی رسم نمودارهای شمعی در بازار ایران و بازارهای جهانی قدری باهم تفاوت دارد؛ اما شکل ظاهری آن‌ها با یکدیگر یکسان است. هر شمع از چهار نقطه تشکیل شده است که نشان‌دهنده‌ی قیمت اولیه، قیمت پایانی، کمترین قیمت و بیشترین قیمت است. در بازار‌های جهانی آخرین قیمتی که سهم در آن قرار دارد، به‌عنوان قیمت پایانی در نظر می‌گیرند؛ ولی در بازار ایران قیمت پایانی عبارت است از میانگین تمام قیمت‌های معامله‌شده در آن روز  است. نمودار شمعی روشی از ارائه اطلاعات درباره حرکت قیمت یک دارایی است. نمودارهای شمعی یکی از محبوبترین ابزار تحلیل تکنیکال است که معامله گر را قادر می سازد تا اطلاعات قیمت را تنها با استفاده از چند شمع، به سرعت تفسیر کند.

شمع های ژاپنی

شمع های ژاپنی چیست؟

در عین حال که تحلیل نمودار شمعی ژاپنی را در مقالات قبلی پوشش داده ایم، در این مقاله سعی می کنیم به این سوال پاسخ دهیم که الگوهای شمعی ژاپنی چیست؟ در زمانهای بسیار قدیم که هنوز بازارهای مالی به شکل فعلی در جهان وجود نداشت، ژاپنی ها برای داد و ستد در بازارهای برنج و گندم و جو، نسخه ای از تحلیل تکنیکال را برای خود ابداع کرده بودند. درست خواندید، داد و سند برنج! یک غربی به نام استیو نیسون، تکنیک محرمانه و راز مگوی ژاپنی ها را کشف کرد که آن را از دوست دلال ژاپنی اش آموخته بود. به همین دلیل نام الگوهای شمعی ژاپنی برایش انتخاب نمود. استیو درباره شمعهای ژاپنی تحقیق و مطالعه کرد، با آنها زندگی کرد، آن ها را خورد و سپس کم کم شروع به نوشتن درباره آنها کرد. تکنیک الگوهای شمعی ژاپنی در دهه 90 میلادی آرام آرام در میان عموم مردم گسترش پیدا کرد تا اینکه در حال حاضر اکثریت معامله گران بازارهای مالی از این تکنیک برای بررسی روند قیمتها استفاده می کنند. خلاصه آنکه بدون استیو نیسون، نمودارهای شمعی ژاپنی رازی پنهان باقی می ماند. لابد الان پیش خودتان می گویید این ها که تاریخچه اش بود. اما بالاخره الگوهای شمعی ژاپنی چیست؟ بهترین راه برای توصیف الگوی شمعی ژاپنی نشان دادن تصویر است.

نتیجه گیری:
الگوهای شمع ژاپنی کاربرد بسیار زیادی دارند و مرتبا در نمودارهای مختلف مشاهده شده‌اند؛ ولی به‌تنهایی نمی‌توانند مؤثر باشند. هنگام مشاهده‌ی الگو نه‌تنها باید به تمام شرایط آن الگو دقت کنید؛ بلکه باید به‌دنبال تأییدیه‌های دیگر از سایر اندیکاتورها نیز باشید. عموما معامله‌گران تکنیکال از چهار یا پنج اندیکاتور و ابزار تکنیکال برای تأیید جهت معامله‌شان استفاده می‌کنند که الگوهای شمع ژاپنی، تنها یکی از این ابزار است. الگوهای شمع ژاپنی همیشه مشاهده‌شدنی نیستند و تنها در شرایط خاصی ایجاد می‌شوند. نکته‌ی دیگر اینکه بازار برای ایجاد الگوی شمع مطمئن باید زمان کافی دراختیار داشته باشد. بهتر است برای تشخیص بهتر الگوی شمع ژاپنی از چهارچوب‌های زمانی بالاتر از یک ساعت استفاده کنید.
 

لینک های مفید
بالا