ارز دیجیتال

Jquery چیست؟

1401/12/23 0

Jquery چیست برای اینکه بدانیم به راحتی باید گفت که یک کتابخانه یا چارچوب کاری برای زبان برنامه نویسی سمت سرویس گیرنده جاوا اسکریپت (JavaScript framework) است که هدف اصلی آن فراهم آوردن زمینه ی استفاده ی آسان از زبان نام برده در برنامه نویسی تحت وب و طراحی سایت (صفحات وب) می باشد. jQuery یک کتابخانه از جاوا اسکریپت است . از آن جایی که کتابخانه ی JQuery بسیاری از امکانات و عملیات قابل اجرا توسط زبان جاوا اسکریپت را گرفته و در قالب یک سری تابع می گنجاند که می توانید به راحتی هر چه تمام تر فراخوانی و اجرا کنید (با کم ترین میزان کدنویسی بیشترین عملیات ممکن را اجرا کنید)، می توان آن را یک لایه ی سطح بالا (abstraction layer) نیز نامید. با این حال، لازم است به خاطر داشته باشید که کتابخانه ی ذکر شده به هیچ وجه نمی تواند کاملا جایگزین JavaScript گردد. اگرچه jQuery در بسیاری از موارد میزان کدنویسی را کاهش داده و در عین حال همان عملیات قابل اجرا توسط جاوا اسکپریت را اجرا می کند، اما نباید فراموش کنید که توابع و دستورات jQuery هم در حقیقت همان کد زبان جاوا اسکریپت است.

Jquery چیست؟

Jquery یک کتابخانه‌ی سریع و کوچک از نوع جاوا اسکریپت است که قابلیت‌های زیادی برای کاربر فراهم می‌کند. این کتابخانه کارهایی مثل ایجاد و ویرایش متون HTML، کنترل رویدادها، استفاده از انیمیشن و آژاکس را بسیار برای ما راحت می‌کند. همچنین یک رابط کاربری دارد که کار با آن ساده است و در بسیاری از مرورگرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جی کوئری با انعطاف پذیری و گسترش پذیری منحصر به فردی که دارد، شیوه‌ی نوشتن جاوا اسکریپت را برای میلیون‌ها کاربر در فضای وب تغییر داده است. این نرم‌افزار که رایگان و منبع باز است توسط بیش از 70 درصد از سایت‌های محبوب دنیا استفاده می‌شود و محبوب‌ترین کتابخانه‌ی جاوا اسکریپت محسوب می‌شود. هدف اصلی این کتابخانه ارائه‌ی راهی آسان به شماست تا بتوانید از جاوا اسکریپت در سایت خود استفاده کرده و آن‌ را کاربردی‌تر و جذاب‌تر کنید. گاهی این نرم‌افزار کم حجم با اصطلاح «کم‌تر بنویس، بیشتر انجام بده» شناخته می‌شود، زیرا با استفاده از آن حجم کدهای جاوا اسکریپت کاهش پیدا می‌کند. کاری که معمولا برای نوشتن آن چندین خط نیاز است، با استفاده از jquery در یک خط خلاصه می‌شود. به زبان ساده می‌توان گفت، برنامه نویس با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، یک سری قاعده و قانون تعریف می‌کند و یک دستور زبان جدید می‌سازد که شما با آن قواعد، یه کد به مراتب ساده‌تر جهت طراحی سایت خود می‌نویسید. سپس آن فریم‌ ورک دستورات شما را به دستورات استاندارد جاوا اسکریپت تبدیل کرده و آن‌ها را اجرا می‌کند.

ویژگی های Jquery :

jQuery  ویژگی‌های بسیار منحصربه‌فردی دارد و به برنامه نویس کمک می‌کند تا کاربردهای بسیار پیچیده را آسان‌تر پیاده‌سازی کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های کتابخانه جی کوئری می‌توان به فهرست موارد زیر اشاره کرد:
•    قابلیت دست‌کاری HTML/DOM
•    قابلیت دست‌کاری CSS
•    قابلیت ایجاد افکت‌ها و انیمیشن‌ها
•    قابلیت کار با AJAX
•    و بسیاری از موارد دیگر
علاوه بر این‌ها، jQuery  دارای افزونه‌های بسیار زیادی است که با استفاده از آن‌ها برنامه‌نویس توانایی رویارویی با هر مشکلی را خواهد داشت.

کاربرد JQuery  در طراحی سایت :

در دنیای طراحی وب، تمام وب سایت‌ها و صفحات وب از دو بخش server-side (بخش سرور) و client-side (بخش کاربری) تشکیل شده‌اند. بخش کاربری قسمتی از سایت است که ما می‌توانیم به کمک مرورگرهای مختلف آن را مشاهده کنیم. برای طراحی بخش کاربری سایت از زبان‌های نشانه‌ گذاری مانند HTML، CSS و همچنین از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و کتابخانه معروف آن یعنی JQuery استفاده می‌شود. برای درک کاربرد JQuery ابتدا باید آشنایی اولیه با زبان جاوا اسکریپت داشته باشیم.

نتیجه گیری :
برای اینکه در زمینه برنامه نویسی به عنوان یک فرد حرفه‌ای در بازار کار ظاهر شوید، باید بتوانید از همان ابتدای کار مهارت‌های خود را ارتقا دهید. آشنایی با نحوه استفاده از جی کوئری یکی از مهارت‌هایی است که یک برنامه نویس باید آن را داشته باشد. در این مقاله به بیان این موضوع پرداختیم که جی کوئری Jquery چیست و چه کاربردی در تخصص برنامه نویسی دارد. به طور خلاصه منظور از جی کوئری یک کتابخانه جاوا اسکریپت است که به سهولت استفاده از این زبان کمک می‌کند. لازم به ذکر است که جی کوئری با جاوا اسکریپت متفاوت است و تنها به عنوان ابزاری برای ساده شدن این زبان شناخته شده است.


 

لینک های مفید
بالا