ارز دیجیتال

اهرم معاملاتی یا leverage در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/11 0

لوریج یا اهرم (Leverage) در معاملات ارز دیجیتال به استفاده از پول قرض گرفته شده جهت انجام ترید اطلاق می‌شود. در این حالت، لوریج تریدینگ یعنی وام گرفتن مقداری رمز ارز جهت تقویت قدرت خرید یا فروش با استفاده از سرمایه اولیه پایین. بنابراین حتی اگر سرمایه کمی در دست دارید، می‌توانید با استفاده از اهرم به ثبت سفارش‌های بزرگتر بپردازید. در این مطلب ضمن معرفی مفهوم Leverage، به بررسی کاربرد، مزایا و معایب، تفاوت آن با مارجین و معرفی صرافی های رمز ارزی برای لوریج تریدینگ و انجام معاملات اهرم دار نظیر بایننس، کوکوین، بیگ وان، dYdX و برخی دیگر می‌پردازیم.

اهرم معاملاتی یا leverage در ارز دیجیتال چیست؟

اهرم در معاملات ارز دیجیتال یا سایر دارایی‌های مالی با استفاده از وجوه قرض گرفته شده است. اهرم‌ها قدرت خرید یا فروش شما افزایش داده و به شما امکان می‌دهند با پولی بیشتر از آنچه در حال حاضر در کیف خود دارید، معامله کنید. بسته به صرافی ارز دیجیتالی که برای معاملات استفاده می‌کنید، می‌توانید تا ۱۰۰ برابر موجودی حساب خود وام بگیرید. برای توصیف مقدار اهرم نسبت‌هایی مانند ۱:۵ (به معنی ۵ برابر)، ۱:۱۰ و ۱:۲۰ وجود دارند. این نسب‌ها نشان می‌دهد اهرم شما چند برابر سرمایه‌تان را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، فرض کنید که ۱۰۰ دلار در حساب صرافی خود دارید اما می‌خواهید موقعیتی به ارزش ۱۰۰۰ دلار در بیت کوین باز کنید. با اهرم ۱۰ برابری، ۱۰۰ دلار شما همان قدرت خرید ۱۰۰۰ دلار را خواهد داشت.

اهرم چگونه کار می‌کند؟

اهرم با استفاده از مبلغی که در صرافی سرمایه گذاری می‌کنید کار می‌کند. اهرم در معاملات مارجین و فیوچرز استفاده می‌شود و هدف از آن دسترسی به سود بیشتر در زمان کوتاه است. وقتی شما از اهرم استفاده می‌کنید، صرافی به شما مبلغی را تحت عنوان لوریج قرض می‌دهد. شما به اندازه‌ای که سرمایه دارید وارد معامله می‌شوید اما سودی که به دست می‌آورید بر اساس مبلغ فعلی و قرضی از صرافی محاسبه می‌شود. به عبارتی استفاده از معاملات مارجین دار به شما این امکان را می‌دهد که با یک تیر دو نشان بزنید. شما مبلغ کمی وارد معامله می‌کنید و در عوض با وام گرفتن از صرافی به سود بیشتری دست پیدا می‌کنید. صرافی در ازای پولی که به شما قرض می‌دهد، پس از پایان هر معامله مبلغی را تحت عنوان کارمزد از سود شما کم می‌کند. به عنوان مثال فرض کنید که می‌خواهید ۱۰۰۰ عدد ارز کاردانو خریداری کنید و قیمت هر کاردانو ۰/۵ دلار است. برای انجام این معامله در حالت عادی یا همان اسپات شما به ۵۰۰ دلار سرمایه نیاز دارید. این در حالی است که برای خرید این تعداد کاردانو در معامله فیوچرز با لوریج ۱۰ تنها به ۵۰ دلار نیاز دارید.

مزایای معاملات لوریج :

همانطور که می‌دانید اهرم یکی از محبوب‌ترین ابزارهای معاملاتی در بین سرمایه گذاران است و دلیل اصلی ورود برخی معامله گران به خرید و فروش ارز دیجیتال، استفاده از این قابلیت و امکان یه شبه پولدار شدن است. برخی از معامله گران نیز معاملات اسپات را قبول نداشته و فقط معاملات اهرم دار انجام می‌دهند. بیاید نگاهی به مزایا اصلی معاملات لوریج داشته باشیم.
•    افزایش قدرت خرید: معامله گران با حداکثر سرمایه با استفاده از اهرم‌ها می‌توانند سودهای بیشتری از خرید و فروش‌های خود بدست آورند. اما در معاملات اسپات چنین ویژگی وجود ندارد و سرمایه گذاران تنها به نسبت دارایی خود سود می‌کنند.
•    انعطاف پذیری بیشتری: اهرم‌ها قدرت عمل بیشتری به سرمایه گذاران ارائه می‌دهند و نسبت به مدیریت ریسک و سرمایه معامله گران قابل تغییر هستند.
•    افزایش سرمایه در گردش و سوددهی سریع‌تر: اهرم‌ها به افزایش سرمایه سریع‌تر معامله گران کمک می‌کنند و بدین وسیله افراد در مدت زمان کوتاه‌تر می‌توانند به سود مورد انتظار خود دست پیدا کنند و مجدد آن را به گردش در بیاورند.

نتیجه گیری :
لوریج و اهرم به شما اجازه می‌دهد تا با سرمایه اولیه پایین‌تر، به معامله پوزیشن‌های بزرگتر و افزایش سود بالقوه خود بپردازید. با این وجود، از آنجایی که بازار ارز دیجیتال اکثر اوقات نوسان زیادی دارد، در صورت انتخاب اهرم های بالا مثلا 100x، حتی با کوچکترین تغییر قیمت در معرض لیکویید شدن و از دست دادن کل سرمایه خود قرار می‌گیرد. بنابراین از آنجایی که لوریج تریدینگ ریسک ضرردهی بالایی دارد، حتما ابتدا به آموزش و یادگیری نکات مربوط به مدیریت ریسک نظیر استفاده از استاپ لاس و حد ضرر پرداخته و سپس اقدام به معامله نمایید.

لینک های مفید
بالا