ارز دیجیتال

سفارش محدود چیست؟

1402/02/23 0

در سال‌های اخیر شاهد توسعه و گسترش تکنیک‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی بوده‌ایم. در این میان نه‌تنها ابزارهای مالی سنتی در حال تغییر و پیشرفت بوده‌اند، بلکه با ظهور دارایی‌های مدرنی مانند ارزهای دیجیتال، روش‌های سرمایه‌گذاری و ابزارهای مالی جدید نیز معرفی شده‌اند. با افزایش محبوبیت بازار کریپتوکارنسی و ورود سرمایه‌گذاران جدید، حجم معاملات انواع ارزهای دیجیتال به ده‌ها میلیون دلار در روز رسیده است. به این ترتیب پلتفرم‌های رمزنگاری تلاش می‌کنند با هدف جذب رضایت مشتریان، کاهش ریسک تریدینگ و تسهیل روند معاملات خدمات و امکانات متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار دهند. یکی از این خدمات لیمیت اوردر است.

سفارش محدود چیست؟

سفارش محدود، سفارشی است که از طریق آن معامله‌گران می توانند یک ارز دیجیتال را با قیمتی مشخص یا بهتر خرید و فروش کنند. طبق وبسایت Investopedia، «یک سفارش محدود فقط با قیمت محدود یا کمتر انجام می‌شود. هنگام فروش، سفارش فقط با قیمت محدود یا بالاتر انجام می‌شود. این شرط به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا قیمت‌هایی را که معامله می‌کنند بهتر کنترل کنند.» برای سفارش محدود خرید، سفارش شما تنها در قیمتی محدود و با قیمتی کمتر از آن انجام خواهد شد و برای سفارش محدود فروش، در قیمت مشخص و یا قیمتی بالاتر از آن انجام خواهد شد. این عامل در سفارش‌های محدود موجب می‌شود که معامله‌گران کنترل بهتری را برروی قیمت دارایی‌های خود داشته باشند. سفارش‌های محدود برای سرمایه‌گذاران صبور و کسانی که قصد خرید و فروش رمزارزها با قیمت‌های پایین را دارند، گزینه مناسبی است اما در صورت نوسان بازار، خطر از دست دادن دارایی وجود دارد. در صورت عدم تکمیل سفارش، ممکن است که سرمایه‌گذار فرصت معاملاتی خود را از دست بدهد.

چه زمانی از سفارش محدود (Limit Order) استفاده کنیم؟

در معامله به روش سفارش محدود (Limit Order)، علاوه‌بر مقدار سفارش، قیمت سفارش نیز توسط معامله‌گر تعیین شده و در دفتر سفارشات (Order Book) ثبت می‌شود و تا زمانی که قیمت بازار به قیمتی که توسط معامله‌گر در سفارش ثبت شده نرسد، معامله نیز انجام نخواهد نشد که همان اصلی‌ترین تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار محسوب می‌شود. برای مثال تصور کنید بیت کوین در حال حاضر در قیمت ۱۸۵۰۰ دلار در بازار در حال معامله است و شما طبق تحلیل خود تصور می‌کنید که سطح ۱۸۰۰۰ دلار یک سطح حمایتی معتبر برای بیت کوین بوده و رشد دوباره بیت کوین از همین سطح شروع خواهد شد و در صورت برگشت قیمت از سطح ۱۸۰۰۰ دلار، رشد قیمت بیت کوین تا سطح ۲۰۰۰۰ دلار ادامه خواهد داشت. بنابراین می‌توانید یک سفارش خرید به روش سفارش محدود (Limit Order) در قیمت ۱۸۰۰۰ ثبت کنید تا زمانی که قیمت بازار به قیمت مورد نظر شما رسید، سفارش خرید به صورت خودکار انجام شود. همچنین می‌توانید یک معامله فروش به روش سفارش محدود (Limit Order) در قیمت ۲۰۰۰۰ دلار ثبت کنید و از نوسان قیمت بیت کوین در محدوده ۲۰۰۰۰-۱۸۰۰۰۰ دلار، کسب سود کنید! معامله به روش سفارش محدود (Limit Order) این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید بدون نیاز به حضور دائمی در بازار و چک کردن مداوم نمودار، با مدیریت و کنترل ریسک بیشتر بر روی معاملات، نقاط ورود یا خروج بهینه‌تری داشته باشید. چرا که شما شرایطی را مشخص می‌کنید و معامله تنها در صورتی که این شرایط برقرار باشد انجام می‌شود. یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار می‌شود این است که با ثبت سفارش‌های فروش به روش لیمیت، شما می‌توانید به نوعی حد سود یا اصطلاحا Take Profit برای معاملات خود تعیین کنید. اما در معاملاتی که به روش مارکت ثبت می‌شوند، این امکان وجود ندارد.

نتیجه گیری :
با پاسخ به این پرسش که سفارش محدود چیست، دریافتیم این سفرش نوعی روش ثبت سفارش محبوب در بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال است. کاربران می‌توانند هنگام ثبت سفارش، قیمت خرید یا فروش دارایی را از قبل مشخص کنند؛ به این ترتیب تنها در صورتی که ارزش کوین مدنظر به قیمت تعیین‌شده برسد، سفارش خرید یا فروش محدود، اجرا و نهایی خواهد شد.


 

لینک های مفید
بالا