ارز دیجیتال

معاملات مارجین در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/22 0

معاملات مارجین در ترید ارز دیجیتال نوعی از معامله است که در آن تریدر سرمایه خود را به وسیله یک عامل سوم شخص نظیر صرافی‌ها چند برابر کرده و با این روش، قدرت خرید خود و سود احتمالی از معاملات پیش رو را افزایش می‌دهد. معاملات مارجین در ترید ارز دیجیتال باعث شده تا معامله‌گران حرفه‌ای بتوانند سودهای سرشاری از معاملات گوناگون و روندهای صعودی و نزولی بازار کسب کنند. آشنایی با معاملات مارجین در ترید ارز دیجیتال به جامعه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران کریپتوکارنسی کمک می‌کند تا جنبه‌های متفاوت این گونه دادوستدها را شناخته و با در نظر گرفتن خطرات و ضررهای احتمالی بتوانند با حفظ سرمایه اولیه خود به سرمایه بیشتری دست پیدا کنند. اگر شما نیز به عنوان یکی از اعضای دنیای کریپتوکارنسی به دنبال کسب سودهای کلان از طریق معاملات مارجین در ترید ارز دیجیتال هستید، با وبلاگ کیف پول من همراه باشید تا در این مقاله تخصصی به ماهیت این معاملات، نحوه انجام پذیری آن‌ها، میزان ریسک و همچنین پلتفرم‌ها و صرافی‌های پشتیبان آن‌ها بپردازیم. 

معاملات مارجین در ارز دیجیتال چیست؟

معاملات مارجین (Margin Trading) روشی برای معامله دارایی‌ها با استفاده از سرمایه ارائه شده توسط شخصی ثالث (صرافی) است. در مقایسه با حساب‌های معاملات نقدی یا اسپات، حساب‌های مارجین به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا به مبالغ بیشتری از سرمایه دسترسی داشته باشند و تا بتوانند از آن‌ها به عنوان اهرم برای باز کردن موقعیت‌های معاملاتی خود استفاده کنند. اساسا، معاملات مارجین نتایج معاملات را تقویت می‌کنند تا تریدرها بتوانند در معاملات موفق خود به سودهای بیشتری دست یابند. توانایی معاملات مارجین برای تقویت و تشدید نتایج معاملاتی باعث می‌شود که این شکل از معامله‌گری در بازا‌رهای با نوسان کم، به ویژه بازار فارکس، محبوبیت خاصی پیدا کند. با این حال، بسیاری از معاملات مارجین در بازارهای سهام، کالا و ارزهای دیجیتال نیز استفاده می‌شود. در بازارهای رایج مالی، سرمایه قرض گرفته‌شده معمولا توسط یک کارگزار تامین می‌شود. با این حال، در معاملات ارزهای دیجیتال، این وجوه دارایی‌ها توسط معامله‌گران دیگر ارائه می‌شود – Lending and Borrowing – که بر اساس تقاضای بازار دارایی خود را وام داده و از این طریق سود کسب می‌کنند. البته برخی از صرافی‌های ارزهای دیجیتال نیز سرمایه‌هایی برای انجام Margin Trading در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

معاملات مارجین چگونه کار می کند؟

هنگام شروع یک معامله مارجین، معامله گر موظف خواهد بود که درصدی از ارزش کل معامله را سپرده ‌گذاری کند. این سرمایه‌ گذاری اولیه به عنوان مارجین شناخته می‌شود و ارتباط نزدیکی با مفهوم لوریج دارد. به عبارت دیگر، حساب های معاملات مارجین برای ایجاد معاملات لوریج مورد استفاده قرار می گیرند. لوریج هم نسبت سرمایه قرض گرفته شده به مارجین را توصیف می ‌کند. به عنوان مثال، برای باز کردن یک معامله ۱۰۰ هزار دلاری، یک معامله گر باید با نسبت لوریج ۱۰ به ۱، مبلغ ۱۰ هزار دلار از سرمایه خود را سپرده گذاری کند. طبیعتا پلتفرم‌ ها و بازارهای مختلف مجموعه متفاوتی از قوانین و نرخ لوریج را ارائه می دهند. به عنوان مثال، در بازار سهام، نسبت ۲ به ۱ نرخی معمول است، در حالی که قراردادهای آتی اغلب با نسبت لوریج ۱۵ به ۱ مورد معامله قرار می گیرند.. در کارگزاری‌ های فارکس، معاملات مارجین معمولا با نسبت ۵۰ به ۱ لورج می‌ شوند، ولی نسبت ۱۰۰ به ۱ و ۲۰۰ به ۱ هم در بعضی موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. وقتی صحبت از بازارهای ارزهای دیجیتال به میان می ‌آید، نسبت ها به طور معمول از ۲ به ۱ تا ۱۰۰ به ۱ متغیر هستند. و انجمن معاملات نیز اغلب از حرف x استفاده می کنند. (۲x ، ۵x ، ۱۰x، ۵۰x و الی آخر).مارجین معاملات مارجین می ‌تواند هم برای نگهداری دارایی به طور طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرد و هم به طور کوتاه مدت. در نگهداری دارایی به طور طولانی مدت فرض بر این است که قیمت دارایی بالا خواهد رفت، در حالی که نگهداری کوتاه مدت دارایی معنایی برعکس دارد. وقتی حساب مارجین باز است، دارایی‌ های معامله گر به عنوان یک وثیقه برای سرمایه قرض شده عمل می‌کنند. دانستن این مسئله برای معامله گران بسیار حیاتی است، زیرا بیشتر کارگزاری ‌ها این حق را به خود می دهند که در صورت حرکت بازار برخلاف جهت مورد نظر آنها (بالاتر یا پایین تر از آستانه مشخص) بتوانند این دارایی‌ ها را بفروشند.

نتیجه گیری :
معاملات مارجین برای تریدرهای حرفه‌ای به مثابه سکوی پرتاب بزرگی هستند تا این تریدرها بتوانند سودهای چند برابری از هر معامله خود بگیرند. این روش به اندازه‌ای که می‌تواند برای تریدرهای حرفه‌ای سودمند باشد، برای تریدرهای تازه‌کار خطر دارد. بنابراین اگر تازه‌کار هستید، کلاً معاملات مارجین صرافی را برای خود خاموش کنید. اگر بسیار مشتاقید تا آن را امتحان کنید، می‌توانید از کوچک‌ترین مارجین‌ها برای باز کردن معاملات مارجین بهره بگیرید تا بتوانید از آن تجربه کسب کنید. اما توصیه می‌کنیم در ابتدای امر، به هیچ وجه از اهرم‌های بزرگ استفاده نکنید. هر سؤال، ابهام، نظر یا ایده‌ای در رابطه با معاملات مارجین ارز دیجیتال دارید، آن را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

لینک های مفید
بالا