در دنیای امروز سئو (SEO)، شاهرگ کسب و کارهای اینترنتی است چرا که اگر یک بیزینس آنلاین به مسئله سئو بیتوجهی کند، جایگاهی در موتورهای جستجو نخواهد داشت و در نتیجه نمیتواند مخاطبان جدیدی را به سمت محصولات و خدمات خود جذب کند. در واقع بدون سئو، فروش یک کسب و کار زیر سوال خواهد رفت. در مقاله سئو چیست به معرفی سه مرحله مهم پرداختیم که شامل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال میشود و در این مقاله به بررسی سئو خارجی میپردازیم که یکی از مهمترین و حیاتیترین مراحل سئو سایت است و اگر با جدیت انجام نشود، ممکن است موتورهای جستجو، برای سایت شما اهمیتی قائل نشوند و به آن توجهی نکنند. در این مقاله تصمیم داریم در مورد سئو خارجی یا سئوی آف پیج صحبت کنیم. در صورتی که شما هم کسب و کار اینترنتی دارید و میخواهید صفحات سایت خود را در بین بهترین نتایج جستجوی گوگل مشاهده کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید. مطمئن باشید که با مطالعه این مقاله از جدیدترین و کارآمدترین تکنیکهای سئوی خارجی آگاه خواهید شد.
«سئو خارجی یا سئو خارج از صفحه» (Off-Page/ Off-Site SEO) به مجموعه تکنیکها و استراتژیهایی گفته میشود که در خارج از وبسایت برای بهبود رتبهبندی در «صفحات نتایج موتورهای جستجو» (Search Engine Results Pages | SERP) انجام میدهیم. این تکنیکها بیرون از محدوده وبسایت انجام میشوند و فعالیتهایی مثل لینکسازی، فعالیت در شبکههای اجتماعی و پیگیری ذکر نام برند (Mention) در سراسر وب را شامل میشوند. بسیاری از افراد تصور میکنند سئو خارجی تنها روی گرفتن بکلینک تمرکز میکند، در حالیکه لینکسازی یکی از بخشهای سئو خارجی است و تمام آن نیست. تلاشهای سئو خارجی با هدف بهبود دیدگاه کاربران و موتورهای جستجو در مورد «کیفیت» (Quality)، «اعتبار» (Authority) و «محبوبیت» (Popularity) وبسایت انجام میشوند.
در فرایند مدیریت و اجرای سئو خارجی از روشهای مختلفی بهره گرفته میشود. با افزایش اعتبار و بالا رفتن رتبه وبسایت، ماشین هوشمند جستجوی گوگل به این باور میرسد که وبسایت با تولید محتوای با کیفیت، مطالب مفیدی را منتشر میکند و قابل اطمینان است. این اعتبار سبب خواهد شد تا سایت بارها و بارها در بین گزینههای معرفی شده در فهرست نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود. تولید محتوای سئو شده سبب میشود تا کاربران بیشتری به وبسایت مراجعه کنند و فروش کالاها و خدمات افزایش یابد. این روند همانند دنبالهای پایانناپذیر از وقایع است که با هزینه تولید محتوای سئو شده و سفارش تولید محتوا برای وبسایت را مقرون به صرفه میکند. افزایش یازدیدکننده سبب میشود تا وبسایت در مکانهای مختلف و به روشهای گوناگون معرفی و با تأیید صحت آن بر رتبه وبسایت افزوده شود. از سوی دیگر، تولید محتوای سئو شده و مشاهده شدن مکرر وبسایت، باعث تقویت رتبه وبسایت و جلب هرچه بیشتر اعتماد کاربران میشود. گوگل به تازگی مفهومی به نام امین بودن را معرفی کرده است. این مفهوم به استقرار رابطهای مبتنی بر اعتماد و استمرار رابطه شکلگرفته فیمابین وبسایت و کاربران آن، اشاره دارد. این اعتماد کاربران به وبسایت و امین بودن وبسایت نسبت به اعتماد کاربران خود، نقش مهمی را در تعیین رتبه وبسایت ایفا میکند و رابطه مستقیمی با سئو خارجی دارد. به عبارت سادهتر، گوگل میخواهد وبسایتهایی را در فهرست نتایج جستجوهای خود نمایش دهد که مهارت و توانمندی آن در تولید محتوای با کیفیت و نیز انتشار محتوای سئو شده، توسط تعداد مراجعان و تأیید سایر وبسایتها به اثبات رسیده باشد. به عنوان مثال، اگر میخواهید به عنوان یک متخصص در مورد یک موضوع شناخته شوید، تولید محتوای با کیفیت و اعلام این ادعا از سوی خود شما کافی نیست بلکه سایر وبسایتهای مرتبط با حیطه تخصصی شما، باید با انجام خدمات تولید محتوا و انتشار محتوای سئو شده، مطابق با ادعای شما، موافق باشند. چنین موافقتی از طریق لینکهایی که به وبسایت شما ارجاع داده میشوند، نشان داده شده و مورد ارزیابی قرار میگیرند.
نتیجه گیری :
ایجاد ترافیک برای وبسایت نیاز به اقداماتی فراتر از مطالب و بهینهسازیهای داخلی وبسایت دارد. بسیار جالب است که در طراحی وبسایت از هدرهای مناسب H1 استفاده شده است، کلمات کلیدی قدرتمندی به کار گرفته شده و در چند لینک داخلی پراکنده شدهاند. با این وجود، برای بالا بردن درجه و رتبه وبسایت، باید بر روی ساختن یک استراتژی موثر سئو خارجی نیز تمرکز کرد. اگر سئو خارجی به درستی انجام شود، وبسایت به طور خودکار کسب درآمد از بکلینکها، بهبود رتبه در موتور جستجو و ارتقای رتبه وبسایت آغاز میشود. به عبارت سادهتر، جای سختتر کار کردن، درست کار کنیم.