ارز دیجیتال

اوردر بوک چیست؟

1402/02/11 0

در دنیای معاملات کریپتو که رابطه پویایی بین خریداران و فروشندگان در جایی به نام دفتر سفارش (Order Book) به نمایش در می‌آید، با تعاملات هر دو طرف این ترید صورت می‌گیرد. دفتر سفارش ابزاری است که به طور همزمان سفارش‌های یک دارایی خاص را به تصویر می‌کشد و نشان دهنده عرضه و تقاضای آن دارایی است؛ اما در حالی که تمامی دفاتر سفارش یک هدف را دنبال می‌کنند، حضور آنها در هر صرافی ارز دیجیتال می‌تواند کمی متفاوت باشد. اما Order Book چیست؟ در این مقاله با آموزش اوردربوک، دفتر سفارش اکسچنج ها و نحوه کارکرد آن آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

اوردر بوک چیست؟

اوردر بوک را می‌توان مثل یک لیست الکترونیکی دانست که تمامی خرید و فروش‌ها در آن قرار می‌گیرند و اطلاعات کامل و جامعی را به فروشندگان یا خریداران ارائه می‌دهند. مهم نیست شما در چه بازاری فعالیت می‌کنید، به هر حال این دفتر تمامی سفارش‌ها را به شما نشان می‌دهد تا با دیدی باز خرید و فروش‌تان را انجام دهید. فرض کنید برای یک ارز دیجیتال، قیمت‌های پیشنهادی مختلفی در حجم به خصوصی ارائه شود، در این جا دفتر سفارش وظیفه نشان دادن قیمت، حجم و سایر نکات لازم به معامله‌گران را دارد. این دفترچه فعالیت تمامی معامله‌گر‌ان یک پلتفرم را شناسایی کرده و باعث ایجاد شفافیت در معاملات هم خواهد شد.

موارد استفاده برای دفتر سفارش :

سفارشات را می‌توان به طور خودکار با استفاده از ویژگی به روز‌رسانی فوری بازار دفتر سفارش، بر اساس ترجیحات معامله‌گر، مطابقت داد. رایج‌ترین مثال، سفارشی است که بر اساس عرضه و تقاضا فعلی بازار انجام می‌شود. سفارش با توجه به قیمت فعلی بازار خرید یا فروش می‌شود. یک معامله‌گر که از تاکتیک‌های سفارش محدود استفاده می‌کند، مثال دیگری است. معامله گران می‌توانند تصمیم بگیرند که در این شرایط به چه قیمتی می‌خواهند اوراق بهادار را بخرند و بفروشند. پس از رسیدن قیمت بازار به قیمت از پیش تعیین شده، سفارش به طور خودکار انجام می‌شود. اگر در بازارهای اقتصادی حجم کافی از نقدینگی وجود داشته باشد، استفاده از اوردر بوک یک راه حل بسیار عالی برای ترید و معامله‌گری است زیرا در این زمان اسلیپیج در کمترین میزان خود باقی مانده است. اکثر صرافی‌های ارزهای دیجیتال از اوردر بوک استفاده می‌کنند. همچنین بورس وال استریت (wall street) نیز از اوردر بوک استفاده می‌کند.

اوردر بوک چگونه کار می کند ؟

به طور کلی یک اوردر بوک بر اساس سیستم تطبیق سفارش عمل می کند. هر زمان که سفارش خرید داده می شود، با مقدار و قیمت تعیین شده توسط معامله گر در دفتر سفارش ثبت می شود. به همین ترتیب، سفارش فروش با مقدار و قیمت مشخص شده توسط فروشنده ثبت می شود. دفترچه سفارش‌ ها به‌طور مداوم سفارش‌ های خرید و فروش موجود را در زمان واقعی به‌روزرسانی کرده و نمایش می‌ دهد. سیستم تطبیق سفارش، سفارشات خرید و فروش را بر اساس مقدار و قیمت آن ها مطابقت می دهد. هر زمان که سفارشات خرید و فروش مطابقت داشته باشند، معامله ای انجام می شود. فرآیند تطبیق بر مبنای اولین خدمت است، جایی که سفارش‌ هایی که در ابتدا ثبت می ‌شوند، مطابقت داده می‌شوند. در تطبیق سفارشات نیز قانون اولویت قیمت در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که اگر چندین سفارش فروش با یک قیمت وجود داشته باشد، اولین سفارش فروش با اولین سفارش خرید مطابقت داده می شود.

نتیجه گیری :
نحوه کار دفاتر سفارش یکسان هستش و تنها جزئیات کمی از اونها با همدیگه فرق داره، که عملا تغییری در عملکرد اوردر بوک صرافی ها نداره. Order Book به تریدر فرصت تصمیم گیری آگاهانه‌تری در خصوص علاقه به خرید و فروش ارزدیجیتال مشخص میده. همچنین دیدی به جریانات عرضه و تقاضا ارائه میده که ممکنه نامتوازنی سفارشات، دستکاری بازار و مناطق حمایت یا مقاومت رو مشخص کنه که تمام این موارد میتونه به نفع معامله کننده باشه


 

لینک های مفید
بالا