ارز دیجیتال

اسیلاتور(Oscillator) چیست؟

1402/11/23 0

در دنیای معاملاتی و تحلیل تکنیکال پی بردن به روند بازار و کشف نقاط مناسب ورود و خروج، برای تریدرها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما به راستی با توجه به مارکت بزرگ و پرنوسان کریپتو کارنسی، تمام معامله‌گران از خرید ارز دیجیتال خود سود می‌برند؟ قطعاْ این طور نیست. به همین دلیل افراد با تجربه از ابزارهایی کمکی جهت شناخت بهتر شرایط بازار کمک می‌گیرند. یک نمونه از این ابزارها، اسیلاتور یا نوسان ساز نام دارد که در این مقاله قصد داریم به معرفی و نحوه استفاده از آن در بازار رمزارزها بپردازیم.

تعریف اسیلاتور:

در تحلیل تکنیکال، سرمایه‌گذاران اسیلاتورها را یکی از مهم‌ترین ابزارهای تکنیکال برای درک شرایط بازار می‌دانند. اما، ابزارهای تکنیکال دیگری نیز وجود دارند که تحلیلگران آن‌ها را برای افزایش معاملاتشان مفید می‌دانند، مانند مهارت‌های خواندن نمودار و شاخص‌های تکنیکال. معمولا اسیلاتورها به عنوان یک اندیکاتور روند، شرایط بازار یا به بیان دیگر، نقاط اشباع خرید و فروش را نمایش می‌دهند. زمانی که اسیلاتور به بالاترین سطح می‌رسد، تریدرها آن را منطقه اشباع خرید و زمانی که پایین‌ترین سطح را لمس می‌کند،‌ منطقه اشباع فروش در نظر می‌گیرند. به طور معمول، اسیلاتورها همراه با سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال برای تصمیم‌گیری معاملات استفاده می‌شوند. تحلیل‌گران، زمانی اسیلاتورها را به کار می‌گیرند که نتوانند روند مشخصی را در قیمت یک دارایی یا ارز به راحتی پیدا کنند. برای مثال، زمانی که یک دارایی برای مدت طولانی با یک قیمت ثابت در حال معامله باشد.

کاربرد اسیلاتور در تحلیل ارز دیجیتال:

اسیلاتورها در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی دو کاربرد اساسی دارند.

شناسایی سیگنال‌های معاملاتی:

اسیلاتورها می‌توانند به معامله گران کمک کنند تا انواع سیگنال‌های معاملاتی را شناسایی کنند. این سیگنال‌ها معمولا شامل عبور از یک سطح خاص (مانند سطوح خرید یا فروش بیش از حد) یا تشخیص واگرایی بین اسیلاتور و نمودار قیمت است. به عنوان مثال، تریدر ممکن است یک ارز دیجیتال را زمانی بفروشد که RSI آن از ۷۰ عبور می‌کند. یعنی در شرایطی که محدوده خرید بیش از حد را نشان می‌دهد و زمانی که RSI از ۳۰ عبور می‌کند، خرید کند. یعنی در شرایطی که نشان دهنده محدوده فروش بیش از حد است.

کاربرد در شرایط مختلف بازار:

اثربخشی اسیلاتورها یا نوسانگرها می‌تواند تحت شرایط مختلف بازار متفاوت باشد. اسیلاتورها بهترین عملکرد را در بازارهای کم نوسان دارند. در چنین شرایطی، نوسانگرها می‌توانند سیگنال‌های ارزشمندی برای خرید در پایین‌ترین محدوده و فروش در بالاترین محدوده ارائه دهند. در بازار پرنوسان، اسیلاتورها ممکن است مدت زیادی در سطوح اشباع خرید یا فروش باقی بمانند که این موضوع منجر به ارائه سیگنال‌های نادرست می‌شود. به همین دلیل، معامله گران از نوسانگرها در کنار اندیکاتورهای دیگر، در بازار پرنوسان برای تأیید سیگنال‌های معاملاتی و کاهش سیگنال‌های اشتباه استفاده می‌کنند.

نتیجه گیری:

اسیلاتورها ابزارهای تحلیلی هستند که تحلیل نمودارها و دسترسی به آن‌ها را آسان نموده‌اند. اسیلاتورها به دلیل سهولت کاربری، زیبایی گرافیکی و سرعت تحلیل، در میان فعالان بازار بورس اوراق و بهادار از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. اسیلاتورها نواحی اشباع خرید و فروش را تشخیص و به شما نشان می‌دهند. با استفاده از دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال می‌توانید تحلیل صورت گرفته با انواع اسیلاتورها را تایید و از صحت آن اطمینان بیشتری حاصل کنید.

لینک های مفید
بالا