ارز دیجیتال

انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال

1402/01/07 0

در این مقاله در مورد انواع نمودار‌های قیمت در تحلیل تکنیکال بحث می‌نماییم. این نمودار‌ها شامل نمودار میله‌ای، خطی و شمعی یا کندل استیک می‌باشند. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران برای ورود به بازار‌های مالی نمودار‌های مختلف را تحلیل و بررسی می‌نمایند. در ادامه سه نمودار را بر روی نماد سهام ایران خودرو (خودرو) بررسی می‌نماییم.

نمودار خطی :

نمودار خطی، ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین نوع از انواع نمودارها می‌باشد. در نمودار قیمت-زمان، با وصل نقاطی که قیمت پایانی سهم را نشان می‌دهند، به دست می‌آید.  بسته به اینکه در کدام تایم فریم زمانی هستید، هر نقطه قیمت پایانی همان تایم فریم را نشان می‌دهد؛ برای مثال در تایم یک روزه هر نقطه قیمت پایانی یک روز را مشخص می‌کند. این نمودار برای افرادی که قصد ارائه گزارش عمومی از بازار و حرکات قیمتی گذشته را دارند، بسیار ساده و واضح است. با اینکه برای رسم نمودار خطی تنها از نقطه پایانی سهم کمک می‌گیریم، اما بسیاری تحلیل‌گران معتقدند قیمت پایانی بسیار مهم‌تر از قیمت آغازین و بالاترین و پایین‌ترین قیمت، که در یک دوره زمانی به دست می‌آیند، است.

نمودار میله‌ای :

در نمودار میله‌ای تغییرات قیمت هر روز را توسط یک میله نمایش می‌دهد. نمودار میله‌ای نشان دهنده ۴ قیمت می‌باشد. این ۴ قیمت شامل قیمت باز شدن (Open Price) ، بالاترین قیمت (High Price)، پایین‌ترین قیمت (Low Price) و قیمت بسته شدن (Close Price) می‌باشد.

نمودار شمعی (کندل استیک) :

در حدود یک قرن است که ژاپنی‌ها از نمودار‌ها و تحلیل تکنیکال بهره می‌برند. نمودار‌های شمعی نسخه ژاپنی نمودار‌های میله‌ای هستند. در این نمودار‌ها نیز مشابه نمودار‌های میله‌ای ۴ قیمت که شامل قیمت باز شدن (Open Price) ، بالاترین قیمت (High Price)، پایین‌ترین قیمت (Low Price) و قیمت بسته شدن (Close Price) می‌باشد را نشان می‌دهند. شکل زیر بیانگر کندل‌های مربوط به نمودار شمعی می‌باشد.

نمو‌دار هیکن آشی :

هیکن آشی از دیگر انواع نمودارهای معامله‌گری است که از ژاپن سرچشمه گرفته است. نمودار هیکن آشی از لحاظ رنگ کندل شبیه نمودار کندل استیک ژاپنی است اما در شکل کلی با یکدیگر تفاوت دارند.
هیکن آشی قادر است که روند صعودی و نزولی را به وضوح نشان دهد. یک روند صعودی پرقدرت زمانی رخ می‌دهد که کندل‌های سبز رنگ هیکن آشی پشت سر هم بدون سایه پایینی تشکیل شوند. یک روند نزولی قدرتمند نیز زمانی تشکیل می‌شود که کندل‌های قرمز رنگ هیکن آشی پشت سر یکدیگر بدون سایه بالایی شکل بگیرند.  تفاوت کندل استیک معمولی با کندل هیکن آشی در نوع محاسبه کندل‌های هیکن آشی است. هیکن آشی میانگین حرکت قیمت‌ها را نشان می‌دهند، به این دلیل هم ظاهر بهتری برای تشخیص روند دارند و هم مانند کندل استیک قیمت باز و بسته شدن را نشان نمی‌دهند.

نتیجه گیری :
در بازارهای مالی زمانی که می خواهید از نمودارها جهت پیشبرد تحلیل خود استفاده کنید، به شناخت انواع نمودارهای قیمت نیازمند خواهید شد، نمودار خطی را می توانید جهت تشخیص الگوهای کلاسیک مورد استفاده قرار دهید چرا که این نوع از نمودار با حذف نویزها قیمت را ساده تر به شما نشان خواهد داد، دقت کنید که این نوع از نمودار برای دید کلی شما مناسب است و نوسانگیری با استفاده از این نوع نمودار پیشنهاد نمی شود، چرا که شما به عنوان تریدر یا معامله گر برای نوسانگیری نیاز به اطلاعات بیشتری از حرکات قیمت دارید و می توانید برای این منظور از کندل های هیکن آشی و کندل استیک استفاده کنید.

لینک های مفید
بالا