ارز دیجیتال

پرایوسی کوین چیست؟

1402/02/21 0

با این که امنیت و ناشناخته بودن یکی از اصلی‌ترین اهداف ارزهای دیجیتال است، اما این ارزها را می‌توان با راه‌های مختلفی شناسایی کرد. این امر به دلیل شفافیت بالای ارزهای دیجیتال آسان‌تر نیز می‌شود. پرایوسی کوین‌ها دسته‌ای ارزهای دیجیتال بحث برانگیز هستند که برای مقابله با این عامل به وجود آمده‌اند. در حال حاضر، این دسته از ارزهای دیجیتال بیشترین امنیت را دارند و به همین خاطر برخی سازمان‌ها و دولت‌ها با این ارزها بیشترین مخالفت را می‌کنند. این نوع از ارزها از چند مکانیزم مختلف برای مخفی نگه داشتن هویت خریداران و فروشندگان استفاده می‌نمایند تا بیشترین امنیت را برای آنها داشته باشند. ارزهای دیجیتال حریم خصوصی یا پرایوسی کوین به عنوان یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین نوع ارزهای دیجیتال.

پرایوسی کوین چیست؟

برخلاف تصور رایج، ارز دیجیتال محبوب، تراکنش‌هایی که با استفاده از بیت کوین انجام می‌شوند، کاملاً ناشناس نیستند؛ زیرا تمام سوابق تراکنش‌ها در بلاک ‌چین ذخیره می‌شوند. مردم نمی‌توانند نام واقعی شما را ببینند، اما می‌توانند آدرس عمومی شما را مشاهده کنند. جفت‌کردن هویت با یک کلید عمومی، برای سازمان‌هایی مانند FBI کار مشکلی نیست. بسیاری از صرافی‌های ارزهای دیجیتال، کاربران خود را ملزم می‌کنند تا پیش از استفاده از صرافی، از طریق KYC/AML برای ارائه صحیح اطلاعات هویت خود اقدام کنند. درحالی‌که پرایوسی کوین‌ها اطلاعات مربوط به کاربران خود، از جمله هویت و سایر اطلاعات تراکنش را مخفی می‌کند. گفتنی است سطح محافظت از اطلاعات کاربران در Privacy Coin ها متفاوت است. بسیاری از آن‌ها قادر به پنهان‌کردن مقدار ارز دیجیتال ارسالی نیز هستند.

چرا پرایوسی کوین راه‌اندازی شد؟

بسیاری از متخصصان مالی معامله ارز حریم خصوصی را عاملی برای افزایش پول‌شویی آن هم در سطح کلان و بین‌المللی می‌دانند. درصورتی‌که معامله‌گران در پاسخ به چنین انتقادی فعالیت مالی را امری کاملاً خصوصی و در حریم شخصی افراد می‌دانند که باید امنیت آن کاملاً حفظ شود. گروهی دیگر نیز ادعا می‌کنند که فعالیت افراد در دنیای رمزارزها آزاد است و کسی نباید محدودیتی برای معامله‌گران تعریف کند. در همین راستا بود که توسعه‌دهندگان باتکیه‌بر دیگر باگ‌ها و کمبودهایی که در دنیای رمزارزها دیده می‌شد، توسعه‌دهندگان، پرایوسی کوین برای اولین‌بار یعنی سال ۲۰۱۳ وارد دنیای کریپتوکارنسی کردند و کمی بعدتر یکی از بهترین پرایوسی کوین‌ها یعنی مونرو رونمایی شد.

پرایوسی کوین ها چگونه کار میکنند؟

هر کوین حریم خصوصی از استراتژی متفاوتی برای ناشناس کردن داده‌های تراکنش و موجودی کیف پول خود استفاده می‌کند. به طور کلی، این استراتژی‌ها شامل آدرس‌های موقت و تقسیم هر تراکنش به تعداد زیادی از موارد کوچک‌تر است. اطلاعات مهم درباره هر تراکنش کامل یا جزئی می‌تواند به‌جای یک دفتر کل قابل خواندن برای عموم، به صورت رمزگذاری شده ذخیره شود. کوین‌های حریم خصوصی بر روی بلاکچین‌ها و دفتر کل غیرمتمرکز اجرا می‌شوند و توسط شبکه‌ای از تایید کننده‌های ناشناس نگهداری می‌شوند. چندین مکانیسم برای خصوصی کردن کاربر و تراکنش وارد عمل می‌شود:

موارد استفاده پرایوسی کوین‌ها :

همان‌طور که اشاره کردیم پروتکل‌های افزایش حریم شخصی و پنهان کردن هویت کاربران به‌دنبال بیشتر شدن قابلیت معاوضه‌پذیری رمزارزها هستند. اگرچه این قابلیت برای هر نوع پولی خوب است؛ اما تنها دلیلی نیست که اشخاص بخواهند معاملات خود را از طریق کوین‌های حریم شخصی انجام دهند. شاید با در نظر گرفتن موارد گفته شده، تنها استفاده‌ای که از این کوین‌ها در ذهن شما نقش ببندد،  استفاده در راه‌های غیرقانونی و دور زدن قانون باشد؛ اما باید بگوییم اینگونه نیست. حفظ حریم شخصی مهم‌ترین دلیل استفاده از پرایوسی کوین‌ها به‌حساب می‌آید. از موارد استفاده دیگر می‌توان به حفظ اطلاعات مشتریان توسط کسب‌وکارها اشاره کرد. داشتن اطلاعات از رفتار مصرف‌کننده، یکی از با ارزش‌ترین داده‌های جهان است که هر کسب‌وکاری در تلاش است این اطلاعات را مخصوصا از رقبای خود، مخفی نگه دارد. پرداخت‌های انسان دوستانه به مردم کشورهای دیگر که با ظلم یا تحریم‌های غیرمنطقی روبه‌رو هستند، یکی دیگر از کاربردهای پرایوسی کوین‌ها است.

نتیجه گیری :
در این مقاله، سعی کردیم شما را به‌طور کامل با مفهوم ارزهای حریم خصوصی آشنا کنیم تا درک عملکرد آن‌ها برای شما ساده‌تر شود. این کوین‌ها یکی از چندین فناوری‌های جدیدی به شمار می‌رود که روی اکوسیستم بلاک چین اضافه شده و درحال ارتقا یافتن است. مانند هر سرمایه‌گذار باهوش دیگری، شما هم قبل از معامله و سرمایه‌گذاری روی هرنوع دارایی، باید حتما تحقیقات تکمیلی و تحلیل‌های خود را انجام دهید تا از ضررهای کلان جلوگیری کنید. موفق و پرسود باشید.

لینک های مفید
بالا