ارز دیجیتال

صرافی کوئیک سوآپ چیست؟

1402/02/12 0

صرافی QuickSwap یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال و یک بازارساز خودکار است که یک فورک از صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ محسوب می شود، با این تفاوت که در شبکه Polygon (شبکه Matic سابق) اجرا می شود. اجرای Polygon روی لایه دوم اتریوم، باعث می شود تا این صرافی با کارمزدهای کم، معاملات را در زمانی بسیار کوتاه انجام دهد حتی اگر شبکه ی اصلی اتریوم شلوغ باشد. Uniswap راهی سریع و راحت برای مبادله توکن های ERC20 ارائه می دهد زیرا می توانید از کیف پول هایی مانند متامسک یا کیف پول تراست ولت استفاده کنید و در نتیجه مجبور نباشید قبل از شروع معامله، توکن های خود را به یک صرافی متمرکز واریز کنید اما سرعت آن در زمان ازدحام به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. راه حل های مقیاس بندی لایه دوم، به عنوان روشی مناسب برای کاهش زمان تأیید و هزینه گس اتریوم می باشند و صرافی کوییک سواپ در یک شبکه ی لایه دوم اجرا می شود. 

صرافی کوئیک سوآپ چیست؟

بازارسازان خودکار (AMM) همچون صرافی کوییک سواپ به شدت در حوزه دیفای (DeFi) محبوب هستند. یونی سواپ به یک استاندارد در بلاک چین‌های مختلف و پلتفرم‌های لایه ۲ مبدل شده است. QuickSwap عملکردی مشابه با Uniswap را ارائه می‌دهد، اما به جای بهره‌گیری از شبکه اتریوم، در شبکه Polygon تعبیه شده است. باوجود اینکه کوییک سواپ یک فورک از یونی سواپ به حساب می‌آید، اما تفاوت‌های کلیدی بین این دو سبب شده تا برخی کاربران از QuickSwap استقبال بیشتری کنند. کوییک سواپ یک فورک از صرافی یونی سواپ به شمار می‌رود که توسط نیک مادج (Nick Mudge) و سامیپ سینگانیا (Sameep Singhania) بر بستر بلاک چین پالی گان توسعه یافته است. QuickSwap با بهره‌گیری از مدل بازار ساز خودکار، تجربه استفاده از صرافی غیر متمرکز (DEX) را جهت تبادل (Exchange) توکن برای کاربران به ارمغان می‌آورد. از آنجایی که کاربران کوییک سواپ معاملات خود را از طریق استخر نقدینگی انجام می‌دهند، در این پلتفرم هیچ گونه دفتر سفارشاتی (Order Book) ندارد. کاربران قادر خواهند بود تا توکن‌های استاندارد ERC-20 را از شبکه اتریوم به پالی گان انتقال دهند و هر جفت رمز ارزی را از طریق QuickSwap معامله کنند؛ البته شایان ذکر است که این موضوع به شرطی صحت دارد که استخر نقدینگی برای آن ارز دیجیتال وجود داشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که هر کسی می‌تواند با ارائه یک جفت توکن، استخر نقدینگی جدیدی را جهت دریافت کارمزد تراکنش‌ها از سایر کاربران ایجاد کند. ظاهر و تجربه کاربری صرافی کوییک سواپ تا حدودی مشابه یونی سواپ است. کاربران می‌توانند بدون ثبت نام و یا تکمیل فرآیند احراز هویت (KYC) اقدام به خرید و فروش رمز ارزهای خود کنند. تنها چیزی که شما نیاز دارید، یک والت جهت اتصال به این پلتفرم و ارز دیجیتال متیک (MATIC) برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها است. QuickSwap یک پلتفرم اوپن سورس (Open Source) به حساب می‌آید که در جهت افزایش امنیت از کد‌های Uniswap بهره برده است.

تاریخچه صرافی کوییک سواپ :

طبیعتا بررسی تاریخچه هر ماهیتی در دستیابی به دیدی روشن از آن، نقش غیرقابل انکاری دارد و بررسی صرافی کوییک سواپ نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. حدودا در فروردین ماه سال 1399 بود که قیمت اتریوم به صورت نجومی افزایش یافت و به دنبال چنین افزایش قیمتی، میزان گس و کارمزد این شبکه نیز به طور قابل توجهی بالا رفت. این افزایش گس در ماه‌های تیر و مرداد این سال، به اوج خود رسید؛ به طوری که اگر فردی قصد داشت چیزی در حدود 100 دلار در صرافی یونی سواپ معامله نماید، باید حدودا 10 درصد از این مبلغ کلی را به منظور پرداخت کارمزد تراکنش در نظر می‌گرفت.این افزایش میزان کارمزد سبب شد تا توسعه‌دهندگان به مرور زمان به فکر طراحی یک صرافی مقرون به صرفه‌تر افتند که اولا معاملات را در زمان کوتاه‌تری پردازش کند و ثانیا کارمز حداقلی و معقولی داشته باشد. در این زمان بود که در اکتبر سال 2020 صرافی کوییک سواپ پا به عرصه وجودی نهاد. بنابر ادعای بنیان‌گذاران این صرافی غیرمتمرکز، شما در این صرافی قادر خواهید بود هزاران تراکنش را فقط با پرداخت کارمزد یک دلاری انجام دهید.

نتیجه گیری :
کوییک سواپ یکی از فورک‌های صرافی یونی سواپ است. تمرکز این صرافی غیر متمرکز، اجرای معاملات به‌صورت کم‌هزینه در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. در این مقاله بررسی کردیم صرافی کوییک سواپ چیست و چه خدماتی را به کاربران ارائه می‌دهد. کاربران با کمک این صرافی می‌توانند توکن‌های ای.آر.سی ۲۰ را زیر ۲ ثانیه و با کارمزدی ناچیز معامله کنند. اگر از سایر فورک‌های یونی‌سواپ مثل سوشی سواپ استفاده کرده‌اید، فکر می‌کنید مزیت این پلتفرم نسبت به آن صرافی‌ها چیست؟ آینده این صرافی غیر متمرکز را چگونه می‌بینید؟

 

لینک های مفید
بالا