ارز دیجیتال

سایت ریسپانسیو چیست؟

1401/12/20 0

وبسایت ریسپانسیو (Responsive) یا واکنشگرا اصطلاحی است که اگر در حوزه طراحی سایت و کسب و کارهای اینترنتی فعالیت دارید، احتمالاً آن را زیاد شنیده‌اید. این اصطلاح با توجه به گسترش استفاده از موبایل توسط کاربران اینترنت و وبسایت‌ها، اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است و به طوری که گوگل هم به این اهمیت و کاربرد، توجه زیادی معطوف کرده است. به همین دلیل در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که وبسایت ریسپانسیو چیست و چه اهمیتی دارد؟ چگونه از ریسپانسیو بودن سایت خود مطمئن شویم؟ طراحی ریسپانسیو سایت چه تاثیری در سئو دارد و چگونه می‌توان از عملکرد این ویژگی در سایت خود اطمینان حاصل پیدا کنیم؟ این موارد از جمله مهم‌ترین پرسش‌ها در ارتباط با سایت‌های ریسپانسیو و یا همان واکنش گرا می‌باشد که در این مقاله به شما پاسخ می دهیم.

سایت ریسپانسیو چیست؟

طراحی سایت های معمولی و غیر ریسپانسیو، دلیل بر عدم نمایش سایت ها در دستگاه های مختلف نیست، بلکه سایت هم در کامپیوتر و هم در دستگاه های دیجیتال سیار نمایش داده می شود اما ممکن است برای دیدن بخشی از سایت مجبور به zoom کردن روی آن و یا طی کردن اسکرول شویم. در ادامه با روند ایجاد سایت به صورت ریسپانسیو( آموزش طراحی سایت واکنش گرا ) آشنا خواهیم شد. درابتدا برای حل مشکل نمایش بهینه سایت در رزولوشن های متفاوت، طراحان اقدام به ایجاد قالب های مختلف برای رزولوشن های مختلف نمودند، این روش علاوه بر اینکه برای کاربران به جهت طراحی چند قالب بسیار پر هزینه بود ایرادات دیگری نیز داشت، از جمله اینکه اگر در آینده وسیله جدیدی به بازار ارائه و همه گیر می شد، باز هم می بایست هزینه ی مازادی برای ساپورت این سیستم جدید پرداخت می گردید و همچنین به سئو و رنکیگ سایت بسیار آسیب می زد.
نوشتن اپلیکیشن های موبایل هم راه حلی برای دسترسی ساده تر کاربر به بخش های مختلف سایت است، اما این روش نیز نیازمند هزینه و زمان جهت طراحی و ساخت نرم افزار است و همچنین همزمان سازی تغییرات سایت و نرم افزار تحت وب آن نیز بحث مجزایی در تخمین هزینه ها دارد.
بهترین راه برای حل این مشکل استفاده از متدهای ریسپانسیو است که با ساختن یک قالب واکنش گرا، سایت نسبت به هر رزولوشنی با دستگاه تطبیق داده می شود و نیازی به طراحی چندین قالب برای یک سایت نیست.

چرا طراحی سایت ریسپانسیو بوجود آمد؟

یعنی شما هنگام کار با کامپیوتر و زمانی که از طریق مودم (Modem) ، به شبکه اینترنت وصل می شدید، از طریق نرم افزارهای "مرورگر" (web browser) می توانستید به وب سایت های اینترنتی و امکانات آنها دسترسی داشته باشید. در آن زمان دسترسی به شبکه اینترنت فقط از طریق کامپیوتر امکان پذیر بود. اما به مرور زمان و عرضه موبایل های جدیدتر و پیشرفته تر و همچنین ورود سخت افزارها و دستگاه های جدیدی مانند "تبلت" (Tablet) به بازارها، کم کم بسیاری از مردم از آنها استفاده و خوشبختانه این ابزارها به مرور تکنولوژی های بکار رفته در آنها قویتر و بهتر شد تا جایی که شما از طریق آنها می توانستید بدون نیاز به استفاده از کامپیوتر و لپ تاپ، به اینترنت و وب سایت ها، دسترسی داشته باشید.اما مشکلی در این میان وجود داشت، آن هم اندازه قاب وب سایت ها بود. بطور سنتی، تکنیک ها و روش های طراحی وب سایت از دهه 1990 صرفا برای نمایش آنها بر روی صفحه مانیتور کامپیوترها بود. ولی به مرور زمان که امکان دیدن وب سایتها از طریق تبلت و موبایل هم فراهم شد، وضعیت عوض شد و با توجه به اینکه طول و عرض صفحه نمایش این وسایل از مختصات طول و عرض مانیتور لپ تاپ و کامپیوتر بسیار کمتر است، برای اینکه بتوان یک سایت را براحتی در آنها دید باید طراحی سایت برای این دستگاه ها هم صورت بگیرد.

نتیجه گیری :
با توجه به رشد روزافزون استفاده از موبایل و سایر دستگاه‌های پرتابل یا همراه برای مرور اینترنت، استفاده از طراحی ریسپانسیو دیگر یک گزینه نیست؛ بلکه به یک ضرورت بلامنازع تبدیل شده است. با همه این‌ها باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که طراحی ریسپانسیو حلّال همه مشکلات نیست و نمی‌تواند از شما در برابر تغییرات مستمر دنیای موبایل محافظت کند. طراحی وب ریسپانسیو یک مفهوم است که اگر به درستی پیاده‌سازی و اجرا شود می‌تواند تجربه بهتری را برای کاربران رقم بزند، اما نمی‌تواند همه مشکلاتی که کاربر با آن مواجه می‌شود را به شکل خودکار حل و فصل کند. به همین دلیل، همیشه باید در جریان جدیدترین فناوری‌ها، دستگاه‌ها و رزولوشن‌ها قرار داشته باشید تا بتوانید همگام با تغییرات قدم بردارید و تجربه بهتری را برای بازدیدکنندگان وب‌سایتتان فراهم کنید.


 

لینک های مفید
بالا