ارز دیجیتال

توکن اوراق بهادار چیست؟

1402/02/26 0

اغلب افراد فعال در حوزه کریپتو توکن، کوین و ارز دیجیتال را یکی می‌دانند. این در حالی است که هر یک از موارد ذکر شده عملکرد مخصوص به خود را داشته و کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. Token ها انواع مختلفی دارند و در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با شناخت انواع رمز ارز می‌توانید درک بهتری از آن داشته باشید و هوشمندانه‌تر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. توکن امنیتی یا توکن اوراق بهادار یکی از مباحث چالش برانگیز است که اهمیت بسیار زیادی دارد. این دارایی ها به صورت قانونی ساخته می‌شوند و به افزایش امنیت سیستم و داده‌ها کمک می‌کنند. اما به‌راستی Security Token چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. 

توکن اوراق بهادار چیست؟

برای تعریف «توکن بهادار» (Security Token) ابتدا بهتر است بدانیم که توکن به چه معناست. همان‌طور که می‌دانید، توکن، یکی از واژه‌های پرتکرار حوزه بلاکچین است. فناوری بلاک چین، خود از حوزه دیرپای «علوم داده و رایانه» پدید آمده است. بنابراین بسیاری از لغات و اصطلاحات به‌کاررفته در زمینه بلاکچین و رمزارزها برگرفته از کلماتی در حوزه علوم رایانه است. توکن، یکی از همین کلمات است. توکن در علوم رایانه، توصیف‌گر یک رمز یا کد است که با هدف پوشاندن اطلاعات اصلی به مجموعه‌ای از داده‌های حساس اختصاص داده می‌شود. در بلاکچین، توکن، رمز یا کدی است که به داده‌های ذخیره‌شده در بستر یک پایگاه داده غیرمتمرکز تخصیص داده می‌شود. حالا که با مفهوم توکن آشنا شدیم، بهتر است سراغ توصیف توکن‌های بهادار برویم. توکن بهادار،‌ گونه‌ای از یک دارایی دیجیتال است که نمایانگر حق مالکیت در یک یا چند دارایی است. به بیان ساده‌، توکن‌های بهادار، مابه‌ازای دیجیتالی ابزارهای مالی سنتی همچون سهام، اوراق قرضه یا دیگر اوراق بهادار هستند. برای مثال، یک شرکت تجاری که به‌دنبال جذب سرمایه برای توسعه فعالیت‌های خود است، به جای عرضه سهام، می‌تواند بخشی از حقوق مالکیت خود را از طریق انتشار یک توکن دیجیتال در اختیار متقاضیان بگذارد و با فروش آن در سکوهای عرضه توکن‌های بهادار، دست به جمع‌آوری سرمایه بزند. برای درک بهتر مفهوم توکن‌های بهادار، آشنایی با مفهوم «توکن‌ کردن» (Tokenization) بسیار کمک کننده است. هر چیزی را می‌توان از طریق فرایند توکن‌کردن به یک توکن تبدیل کرد. برای مثال، می‌توان توکنی ساخت که نمایانگر حقوق مالکیت یک خودرو باشد. در این نمونه، می‌توان شماره پلاک خودرو را همراه با نام، آدرس و دیگر اطلاعات مالک آن را با انجام فرایندهای رمزنگاری به یک توکن ویژه تبدیل کرد؛ به‌ شکلی که این توکن در حکم سند مالکیت وسیله نقلیه باشد و بتوان آن را به‌راحتی دادوستد کرد. یک توکن بها‌دار به همین سادگی ساخته می‌شود. یک بنگاه تجاری می‌تواند به‌ازای یک یا چند گونه از دارایی‌های واقعی، تعدادی توکن منتشر و آن‌ها را در بستر یک صرافی رمزارزی عرضه کند تا بتواند از این رهگذر، سرمایه موردنیاز خود را به دست بیاورد. اگر ماهیت دیجیتالی توکن را کنار بگذاریم، می‌بنییم که توکن‌کردن، عمری به درازای بازارهای سهام دارد. در این بازارها، شرکت‌ها حقوق مالکیت خود را به مردم می‌فروشند و در ازای آن تعداد برگه سهام در اختیار آن‌ها می‌گذارند. این برگه‌ها چیزی نیستند جز تعدادی گواهی کاغذی که به‌خودی خود ارزشی ندارند؛ اما نشانگر مالکیت تمام یا بخشی از سهام یک شرکت تجاری هستند. توکن بهادار، درست همانند این برگه‌های سهام و گواهی‌های کاغذی است؛ با این تفاوت که ماهیتی دیجیتال دارد و از فناوری نوپای بلاکچین برای ثبت و ضبط اطلاعات خود بهره می‌برد.

توکن‌های اوراق بهادار چگونه ایجاد می‌شوند؟

اغلب شرکت‌ها، توکن‌های اوراق بهادار را به شیوه مشابهی تولید می‌کنند؛ شرکتی، توکن اوراق بهادار را صادر می‌کند و مالکیت این توکن به معنی مشارکت در مالکیت کسب و کار است. سپس، شرکت، لیست سفیدی از آدرس‌های والت رمزارز سرمایه‌گذارانی که که مجاز به خرید آن توکن‌ هستند، تهیه می‌کند. سرمایه‌گذاران برای قرار گرفتن در آن لیست باید اثبات کنند که تابع قوانین و محدودیت‌های آن اوراق بهادار هستند. حداقل این قوانین و محدودیت‌ها، تابعیت از قانون احراز هویت مشتری (KYC) و قانون ضد پولشویی (AML) است. با اینکه یک پروتکل توکن اوراق بهادار نمی‌تواند با قوانین حوزه‌های قضایی در سرتاسر دنیا مطابقت داشته باشد، شرکت‌ها می‌توانند با تعیین محدودیت‌هایی برای کسانی که می توانند توکن‌ها را بخرند، خودشان را با اغلب قوانین، سازگار کنند. اغلب مردم می‌توانند در عین حال که فقط با افراد درون لیست سفید معامله می‌کنند، توکن‌های اوراق بهادار خود را به هر شکلی که می خواهند، بفروشند و بخرند. Open Finance، Blocktrade و tZero، بعضی از اولین صرافی‌هایی هستند که برای این نوع فعالیت‌ها، ایجاده شده‌اند.

نتیجه گیری :
جامعه‌ی کریپتو، زمانی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده اعلام کرد بیت کوین و اتریوم اوراق بهادار نیستند نفس راحتی کشید. در حال حاضر توکن‌های اوراق بهادار در مقایسه با توکن های کاربردپذیر، سهم بسیار کمتری از بازار را در اختیار دارند. با این وجود، به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۸ شاهد پررنگ‌تر شدن نقش چنین توکن‌هایی باشیم و این توکن ها به‌زودی توسط افراد مختلف پذیرفته می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که حجم بالایی از سرمایه، توسط غول‌های وال استریت به شکل توکن‌های اوراق بهادار وارد بازار خواهند شد. چراکه توکن های اوراق بهادار، ازلحاظ  قانونی، از امنیت بالاتری برخوردارند.

لینک های مفید
بالا