ارز دیجیتال

اسلیپیج یا لغزش قیمت چیست؟

1402/02/13 0

به تفاوت بین قیمت مورد انتظار نسبت به قیمت نهایی که سفارش خرید یا فروش یک دارایی انجام می‌شود، اسلیپیج (Slippage) یا لغزش قیمت می‌گویند. بنابراین زمانی که سفارش شما در قیمتی بالاتر یا پایین‌تر از قیمت مورد انتظار تکمیل شود، لغزش قیمت اتفاق افتاده است. اسلیپیج در همه بازارهای مالی از جمله فارکس و سهام و ارزهای دیجیتال متداول است، اما به دلیل نوسانات بالاتر در صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز رمز ارزها نظیر یونی سواپ، اثر شدیدتری به‌همراه دارد. در این مطلب ضمن تعریف معنی اسلیپیج، درباره محدوده یا تلرانس، مثبت و منفی، عوامل ایجادکننده و روش‌های به حداقل رساندن لغزش قیمت صحبت می‌کنیم.

اسلیپیج یا لغزش قیمت چیست؟

اسلیپیج هنگامی رخ می‌دهد که معامله‌گران به خرید یا فروش دارایی مذکور خود با قیمتی متفاوت از آنچه که در ابتدا قصد داشتند، می‌پردازند. بازارهای مختلف با سرعت زیادی به حرکت خود ادامه می‌دهند. از زمانی که یک سفارش وارد بازار می‌شود و هنگامی که آن سفارش اجرا و انجام می‌شود ممکن است شرایط موجود تغییر کند و باعث شود که معامله‌گران با قیمت متفاوتی مواجه شوند. اسلیپیج به زبان ساده یعنی: اسلیپیج یک اتفاق رایج است که در بازارهای پرنوسان یا بازارهایی با نقدینگی کم رخ می‌دهد. Slippage هنگامی رخ می‌دهد که معامله با قیمتی متفاوت نسبت به قیمت مورد انتظار یا قیمت درخواستی انجام می‌شود. برای مثال، فرض کنید که می‌خواهید سفارش خرید بزرگی با قیمت ۱۰۰ دلار انجام دهید، اما بازار نقدینگی لازم برای انجام سفارش شما با قیمت مورد نظر را ندارد؛ در نتیجه، باید سفارشات فروش بعدی با قیمت بالاتر از ۱۰۰ دلار را بپذیرید تا سفارش شما انجام شود. این موضوع باعث می‌شود که میانگین قیمت خرید شما بالاتر از ۱۰۰ دلار شود. به این شرایط، اسلیپیج گفته می‌شود. به عبارت دیگر، هنگامی که سفارشی ایجاد می‌کنید، صرافی به طور خودکار خرید یا فروش شما را با سفارشات محدود (Limit Order) موجود در دفتر سفارشات منطبق می‌کند. اوردربوک سفارش شما را با سفارشی که نزدیک‌ترین قیمت را دارد منطبق می‌کند؛ اما اگر حجم معاملات کافی با قیمت مورد نظر شما وجود نداشته باشد، قیمت سفارشات شما دائما افزایش می‌یابد. این فرایند باعث می‌شود سفارش شما با قیمتی متفاوت با قیمت مدنظر شما انجام شود. در عرصه رمزارزها، Slippage اتفاقی رایج در بازارسازهای خودکار و صرافی‌های غیرمتمرکز است. اسلیپیج ممکن است بیش از ۱۰ درصد قیمت مدنظر شما باشد؛ یعنی ممکن است مجبور باشید با بیش از ۱۰ درصد اختلاف قیمت، رمز ارز مورد نظر خود را بخرید.

اسلیپیج و اهمیت آن در معاملات ارز دیجیتال :

اسلیپیج یکی از حالت‌های مهم و تاثیرگذار در بازارهای مالی است. این حالت در همه بازارهای مالی رخ می‌دهد و هیچ راهی برای متوقف کردن آن وجود ندارد. این موضوع معاملات تریدرها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین معامله‌گران باید درصد آن را به حداقل برسانند. در این مقاله به معرفی Slippage پرداختیم و بررسی کردیم که مهم‌ترین راهکارهای کنترل اسلیپیج چیست. اگر به فکر دارایی‌های خود هستید و می‌خواهید معاملات بهتری انجام دهید باید لغزش را جدی بگیرید. البته نیاز نیست نگران باشید چون با استفاده از راهکارهایی که در این مقاله معرفی کردیم می‌توانید معاملات خود را هوشمندانه‌تر انجام دهید و از قرار گرفتن در معرض خطر جلوگیری نمایید.

نتیجه گیری :
همانطور که گفته شد، لغزش هنگام معامله در بازارهای مالی امری رایج است و برای اکثر معامله گران اتفاق می افتد. لغزش همچنین در بازارهایی که معاملات کمی انجام می شود رخ می دهد. شما باید معاملات سهام، معاملات آتی و فارکس را با حجم زیاد در نظر بگیرید تا احتمال لغزش را کاهش دهید. همچنین می توانید سهام و معاملات آتی را تا زمانی که بازارهای اصلی ایالات متحده باز هستند (در صورت تجارت در ایالات متحده) معامله کنید. ایده دیگر این است که وقتی لندن و یا ایالات متحده باز هستند، با فارکس معامله کنید زیرا این زمان بیشترین نقدینگی و فعال ترین زمان برای اکثر جفت ارزها است. شما نمی توانید به طور کامل از لغزش جلوگیری کنید و باید آن را به عنوان یک هزینه متغیر برای انجام معاملات در نظر بگیرید اما با راهکارهایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، می توانید هزینه های احتمالی لغزش را کاهش دهید.

لینک های مفید
بالا