ارز دیجیتال

دامیننس تتر چیست؟

1402/11/23 0

سرمایه‌گذاران روزانه دنیای کریپتو را زیر ذره‌بین برده و قیمت رمزارزهای موردنظرشان را بررسی می‌کنند. یکی از ارزهای دیجیتالی که محبوبیت زیادی میان آن‌ها دارد، تتر است. تتر استیبل کوینی است که معادل یک دلار آمریکاست و به همین خاطر کاربردهای مختلفی در بازار ارزهای دیجیتال دارد. ازاین‌رو، بسیاری سعی می‌کنند که به‌صورت مداوم این رمزارز را بررسی کرده و از میزان تسلط آن بر بازار مطلع شوند. یکی از شاخص‌هایی که می‌توان به کمک آن میزان تسلط ارز تتر بر بازار را پیش‌بینی کرد، دامیننس تتر است؛ در این مقاله قصد داریم هر آن چیزی که باید راجع به Tether Dominance بدانید، با شما در میان بگذاریم. تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

منظور از دامیننس ارز تتر چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، دامیننس یا نرخ تسلط معیاری برای سنجش قدرت حاکمیت یک ارز نظیر بیت کوین، تتر، اتریوم و دیگر ارزها بر کل بازار است. دامیننس به زبان ساده، شاخص مقایسه نسبی ارزش بازار یک دارایی در مقایسه با کل بازار مربوط به آن است. برای درک بهتر شاخص نرخ تسلط یک ارز ابتدا باید با مفهوم مارکت کپ (ارزش بازار) آشنا شویم. مارکت کپیتالیزیشن (Market Capitalization) یا به طور ساده مارکت کپ، معیاری برای تعیین ارزش بازار یک دارایی نظیر یک ارز دیجیتال خاص است و نشان می‌دهد چقدر سرمایه در آن وجود دارد. برای رسیدن به دامیننس ارز دیجیتال تتر یا در کل هر دارایی، ابتدا باید ارزش بازار آن را محاسبه کنیم. کافی است تعداد واحدهای موجود را در قیمت هر یک ضرب کنید. به عنوان مثال در زمان نگارش این مقاله، حدود 68 میلیارد عدد توکن USDT در شبکه‌های بلاک چین مختلف وجود دارد. با ضرب این عدد در قیمت تتر، برابر 1 دلار آمریکا، مارکت کپ 68 میلیارد دلاری ارز Tether محاسبه می‌شود. حال برای تعیین دامیننس USDT باید این معیار را برای تمام ارزهای دیجیتال محاسبه کنیم؛ دامیننس یک شاخص نسبی است. نرخ تسلط یا همان دامیننس ارز تتر نشان می‌دهد از کل پول و سرمایه در گردش داخل بازار ارزهای دیجیتال چقدر به USDT تعلق دارد و سهم آن دقیقا چقدر است.

رابطه دامیننس تتر و بیت کوین:

در شرایط عادی و زمانی که روند بازار مشخص است، معمولا توجهی به نمودار دامیننس تتر نمی‌شود. در این شرایط تمام توجهات به دامیننس یا تسلط بیت کوین بر بازار است؛ اما در شرایطی روند بازار دستخوش تغییر می‌شود، با توجه به نقش USDT در ثبات بازار،  تحلیل نمودار دامیننس تتر می‌تواند به تحلیل آینده بازار کمک برجسته‌ای داشته باشد.  تحلیل دامیننس بیت کوین می‌تواند به سرمایه‌گذاران برای تشخیص زمان پایان یافتن صعود بیت کوین و آغاز صعود آلت کوین‌ها کمک کند. زمانی که دامیننس بیت کوین کاهش پیدا می‌کند، نشان‌دهنده این است که معامله‌گران در حال تبدیل دارایی‌های خود به سایر آلت‌ کوین‌ها هستند. بررسی دامیننس بیت کوین می‌تواند به تشخیص زمان آغاز آلت‌سیزن کمک شایانی داشته باشد. اما دامیننس تتر نشان‌دهنده وضعیت کلی بازار رمزارزها است. زمانی که اعتماد به بازار رمزارزها کاهش می‌یابد، معامله‌گران دارایی‌های خود را به USDT تبدیل می‌کنند و در حالت برعکس، زمانی که به بازار خوش‌بین هستند، استیبل کوین‌های خود را به بیت کوین و سایر آلتکوین‌ها تبدیل می‌کنند.  به عبارت ساده‌تر، افزایش دامیننس تتر نشان می‌دهد که مردم در حال فروش رمزارزهای خود هستند. به همین دلیل قیمت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و آلتکوین‌ها به دلیل تقاضای کم، در چنین دوره‌هایی کاهش می‌یابد. همچنین زمانی که مردم شروع به تبدیل USDT‌های خود به سایر رمزارزها می‌کنند، تسلط تتر کاهش می‌یابد و تقاضا برای سایر ارزهای دیجیتال به سرعت بالا می‌رود. بنابراین اگر تسلط USDT افزایش یابد، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش پیدا می‌کند، اما اگر تسلط آن کاهش یابد، قیمت ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد.  نمودار زیر تاثیر افزایش دامیننس تتر بر قیمت بیت کوین را نشان می‌دهد. در این نمودار قیمت بیت کوین با رنگ نارنجی و دامیننس تتر به صورت کندل استیک نمایش داده شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید، بین قیمت بیت کوین و دامیننس تتر یک همبستگی معکوس وجود دارد. با افزایش بیت کوین، تسلط تتر کاهش یافته و با کاهش قیمت بیت کوین، روند تسلط تتر بر بازار رمزارزها صعودی شده است.

نتیجه گیری:
ارز دیجیتال تتر اولین و پرکاربردترین استیبل کوین در بازار رمزارزها محسوب می‌شود. با وجود تمامی ایرداتی که به پشتوانه‌های تتر و عدم شفافیت اطلاعات مالی آن وارد است، این استیبل کوین همچنان پر‌استفاده‌ترین توکن با‌ثبات در بازار رمزارزها است. به همین دلیل بررسی دامیننس تتر می‌تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی از وضعیت بازار در اختیار معامله‌گران قرار دهد. در این مقاله به بررسی استیبل کوین USDT پرداختیم و تاثیر سلطه تتر بر بازار را مورد بررسی قرار دادیم. نظر شما درباره تاثیر دامیننس تتر بر بازار رمزارزها چیست؟ آیا تحلیل آن می‌تواند درک درستی از شرایط بازار ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران قرار دهد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

لینک های مفید
بالا