ارز دیجیتال

تایم فریم چیست؟

1402/01/10 0

موضوع زمان و دوره یا بازه زمانی در ترید و تحلیل تکنیکال از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع بدون درنظر گرفتن و انتخاب بازه‌ای که تغییرات قیمت در آن اتفاق می‌افتد، سرمایه‌گذاری و ترید معنایی ندارد. «دوره زمانی» (Time Frame) محدوده‌ای زمانی را برای بررسی رفتار قیمت تعیین می‌کند. با توجه به این‌که تریدرها و سرمایه‌گذارها برای فعالیت در بازارهای مالی تغییرات قیمت را در دوره‌‌های زمانی مشخصی درنظر می‌گیرند، بنابراین اولین قدم برای طرح‌ریزی یک استراتژی معاملاتی مناسب تعیین و انتخاب تایم فریم مناسب برای ترید یا سرمایه‌گذاری است. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه به این پرسش پاسخ دهیم که تایم فریم چیست می‌توانیم بگوییم تایم فریم بازه زمانی است که تغییرات قیمت در آن روی می‌دهد. در این مطلب با مفهوم تایم فریم و نحوه کاربرد آن در طرح‌ریزی استراتژی معاملاتی آشنا می‌شوید.

تایم فریم چیست؟

قدم نخست بررسی یک سهم یا دارایی، افراد بایستی مشخص کنند که در چه بازه زمانی قصد بررسی و تحلیل آن سهم یا دارایی را دارند و این بازه می‌تواند از چندین ساعت شروع‌شده و با توجه به بازار و دارایی که قصد بررسی آن را دارند، تا چندین روز یا حتی چندین ماه نیز متفاوت باشد. دقت کنید که در بازار سهام، معمولاً جهت بررسی تغییرات قیمتی سهم در بازه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به ۳ تایم فریم متفاوت نیاز است. مثلاً در نمودارهایی با تایم فریم هفتگی، هر نقطه، میله یا شمع در نمودار نشان‌دهنده یک هفته و در نمودارهایی با تایم فریم ماهانه، هر نقطه، میله یا شمع در نمودار بیانگر یک ماه از معاملات خواهد بود.تایم فریم یا بازه زمانی به‌عنوان یکی از پایه‌ای ترین مفاهیم در تحلیل بازارهای مالی در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این می‌توان بیان داشت که تمامی تحلیلگران بازارهای مالی، پیش از هر قدمی، بایستی تعیین کنند که در چه فواصل زمانی قصد تحلیل خود را دارند و این فواصل می‌تواند کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا بلندمدت باشد. از طرفی این افراد بایستی مشخص کنند که نقطه شروع و انتهای این فواصل زمانی چه نقاطی هستند. همچنین توسط این افراد باید مشخص شود که بازه زمانی انتخاب‌شده متعلق به گذشته است یا حال و آینده. ازاین‌رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که تایم فریم در حقیقت بخشی از زمان است که تحلیلگر یا تریدر جهت تحلیل رفتار بازار یا  یک مشخص آن را انتخاب می‌کند. از طرفی در انتخاب تایم فریم‌ها بایستی دقت داشته باشیم که بازاری که در آن مشغول فعالیت هستیم چه نوع بازاری است. مثلاً در بازاررمزارزها یا فارکس، تحلیل‌ها معمولاً در بازه‌های زمانی ساعتی یا روزانه موردبررسی قرار می‌گیرند، اما مثلاً در بازار بورس و بازار سهام، به‌طور معمول تایم فریم‌های روزانه، هفتگی و ماهانه در نظر گرفته می‌شوند. در حقیقت علت این تفاوت در انتخاب تایم فریم ها در این است که بازار سهام تغییرات قیمتی دارد که این تغییرات وابسته به متغیرهایی است که با تاخیر زمانی همراه هستند، ولی بازار‌هایی مثل بازار رمز ارزها و فارکس به علت خصوصیت منحصر به فردی که دارند، تغییرات قیمتی را لحظه ای بروز می دهند و در نتیجه بایستی تایم فریم های کوتاه تری در آنها انتخاب گردد. البته که در تعیین تایم فریم، به هیچ وجه این موارد بصورت مطلق نیست و تریدرها و تحلیلگران بایستی بر اساس استراتژی و روشی که در نظر دارند، تایم فریم های متفاوت خود را در نظر بگیرند. از این رو پیشنهاد می شود که هر فرد، متناسب با استراتژی و شخصیت معاملاتی خود، تایم فریم مطلوب خود را انتخاب کند.

انواع تایم فریم :

تایم فریم‌ها با توجه به بازه‌های زمانی گوناگون به قالب‌های زمانی کوتاه مدت تا بلند مدت تقسیم می‌شوند. توجه داشته باشید که این قالب‌ها به صورت نمودارهای دقیقه‌ای، ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه هستند و می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید و تحلیل‌های مناسبی داشته باشید. تریدر‌ها از تایم فریم‌های پرکاربرد استفاده می‌کنند تا بتوانند در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال موفق شوند و یک تحلیل استاندارد و مناسب داشته باشند.
حال بهتر است با برخی از تایم فریم‌هایی که برای تحلیل ارزهای دیجیتال به‎‌‌کار می‌روند، آشنا شوید:
•    یک دقیقه M1: تغییراتی که در مدت 1 دقیقه رخ می‌دهند.
•    5 دقیقه M5: تغییراتی که در مدت 5 دقیقه رخ می‌دهند.
•    15 دقیقه M15: تغییراتی که در مدت 15 دقیقه رخ می‌دهند.
•    30 دقیقه M30: تغییراتی که در مدت 30 دقیقه رخ می‌دهند.
•    1 ساعت H1: تغییراتی که در مدت 1 ساعت رخ می‌دهند.
•    4 ساعت H4: تغییراتی که در مدت 4 ساعت رخ می‌دهند.
•    1 روز D1: تغییراتی که در طول یک روز رخ داده است.

نتیجه گیری :
تایم فریم در تحلیل تکنیکال برای بیشتر معامله‌گران و در طول انجام معاملات واقعی بسیار کاربردی است زیرا می‌تواند دقیق‌ترین اطلاعات را در اختیار تریدرها قرار دهد. در ضمن برخی از این تایم فریم‌ها می‌توانند سیگنال‌های معاملاتی حاضر در بازار فعال را نشان دهند. توصیه می‌کنیم همیشه بر روی تایم فریم مورد نظر خود متمرکز نباشید و بهتر است از سایر دوره‌های زمانی نیز اطلاعاتی کسب کنید تا عقب نمانید. زیرا اگر تنها با تایم فریم مورد نظر خود درگیر باشید، از سایر داده‌های دور خواهید بود و حتی بر روی نوسانات کلی رخ داده نیز چشم خود را می‌بندید. بهتر است همیشه با احتیاط و حواس جمع حرکت کنید.


 

لینک های مفید
بالا