ارز دیجیتال

توکنومیک چیست؟

1402/03/21 0

توکنومیکس (Tokennomics) چیست؟ یکی از سوال‌های همیشگی در بازار رمزارزها این است که چگونه می‌توانیم ارزش و قیمت واقعی یک ارز دیجیتال را محاسبه کنیم؟ چطور کوین‌ها یا توکن‌هایی که برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند را شناسایی کنیم؟ پاسخ این سوال، بررسی توکنومیکس یک کوین و توکن است. Tokenomics یا Token Economics روشی برای بررسی ابعاد اقتصادی یک پروژه در بازار رمزارزهاست. توکنومیکس یک پروژه، یکی از روش‌هایی است که بیشتر توسط حرفه‌ای‌های بازار و البته سرمایه‌گذاران بلندمدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در این مقاله به سراغ این روش خواهیم رفت و ابتدا آن را تعریف کرده و در ادامه پارامترهای مورد استفاده برای بررسی توکنومیکس یه ارز دیجیتال را آموزش خواهیم داد.

توکنومیک چیست؟

بخش بزرگی از موفقیت یک پروژه رمزنگاری را می توان به توکنومیک آن نسبت داد اما این اصطلاح دقیقاً به چه معناست؟ توکنومیک، مجموعه‌ای از «توکن» و «اقتصاد» برای عناصری است که یک ارز دیجیتال خاص را برای سرمایه‌گذاران ارزشمند و جالب می‌کند. این موضوع شامل همه چیز از عرضه توکن و نحوه صدور آن تا مواردی مانند ابزاری است که دارد. Tokenomics مفهوم مهمی است که باید هنگام تصمیم گیری سرمایه گذاری در نظر گرفت زیرا در نهایت پروژه ای که دارای انگیزه های هوشمندانه و طراحی شده ای برای خرید و نگهداری توکن ها برای مدت طولانی است، بیشتر دوام می آورد و بهتر عمل می کند. یک پلتفرم خوب ساخته شده اغلب به تقاضای بالاتر در طول زمان تبدیل می شود زیرا سرمایه گذاران جدید به پروژه هجوم می آورند که به نوبه خود قیمت ها را افزایش می دهد. به همین ترتیب، هنگام راه‌اندازی یک پروژه، اعضای موسس و توسعه‌دهندگان برای جذب سرمایه‌گذاری و موفقیت در پروژه، باید توکنومیک ارز دیجیتال بومی خود را به دقت در نظر بگیرند. در ادامه به بررسی چند مقوله مرتبط با توکنومیک می پردازیم. استخراج و سرمایه گذاری، عرضه، سیاست های پولی و توزیع توکن از جمله موارد تاثیرگذار بر توکنومیک هستند.

توکنومیک چه مزایا و معایبی دارد؟

کار اقتصاد توکنی تحلیل کردن است. تحلیل‌هایی که در نهایت منجر به شناسایی ارزشمند بودن یک ارز دیجیتال می‌شوند. این موضوع شما را یاد چه تحلیلی می‌اندازد؟ درست است. اقتصاد توکنی شباهت زیادی به تحلیل فاندامنتال (Fundamental) دارد که فاکتورهای مهمی را برای بررسی ارزش واقعی قیمت یک رمز ارز در نظر می‌گیرد. به همین دلیل توکنومیک اهمیت زیادی برای معامله‌گران دارد. ایراد توکنومیک به این برمی‌گردد که ممکن است اطلاعاتی که در مورد عرضه کل ارز دیجیتال یا موارد دیگر ارائه می‌دهد همیشه درست نباشد. ممکن است شما را به این نتیجه برساند که بازار ارز دیجیتال مورد نظرتان ارزش بالایی دارد، ولی در واقع این موضوع برعکس است. یعنی ارزش آن پایین است و اگر سرمایه‌های خود را برای معامله کردن آن به کار بگیرید، احتمالا سود زیادی به دست نخواهید آورد.

عوامل مؤثر بر ارزش یک توکن در توکنومیک :

•    کاربردی بودن Utility
کاربرد یک ارز دیجیتال تعیین می‌کند که آن ارز در آینده با چه مقدار تقاضایی روبه‌رو خواهد شد. برای مثال، بیت‌کوین BTC جایگزین طلا به شمار می‌رود و یک وسیله برای ذخیره ارزش است. توکن اتر ETH که به شبکه اتریوم اختصاص دارد، باری پرداخت کلیه واکنش‌های شبکه اتریوم به‌کار می‌رود. توکن یونی «UNI» توکن بومی صرافی یونی‌سوآپ Uniswap است که توکن حاکمیتی آن محسوب می‌شود. به‌وسیله آن می‌توان استیکینک Staking یا سپرده‌گذاری کرد. همین طور می‌توان کاربرد هر کوین و توکن را بررسی کرد و بسته به کاربردی بودن آن، ارزش آن را پیش‌بینی کرد

•    میزان عرضه Supply
مقدار عرضه یک ارز دیجیتال، تورمی بودن یا عدم تورمی بودن آن مشخص می‌کند. اگر تعداد عرضه یک توکن نامحدود باشد، آن توکن یک توکن تورمی است، چراکه ممکن است در زمان‌هایی خاص، تعداد بسیار زیادی از آن عرضه شود. اما ارزهای دیجیتالی که با تعداد محدود ارائه می‌شوند یا تعداد عرضه آن در آینده مشخص شده است، یک توکن ضدتورمی خواهد بود که بر ارزش آن در آینده تأثیر دارد

•    مارکت کپ Market Cap
برخی از افراد به دنبال توکن‌های زیر یک دلار هستند تا روی آن سرمایه‌گذاری کنند. این افراد تصور می‌کنند که چون بیت‌کوین چند هزار دلار ارزش دارد، پروژه زیر یک دلاری آن‌ها نیز زمانی به اندازه بیت‌کوین رشد خواهد کرد. اما این تصور درست نیست. بلکه ارزش بازار هر ارز دیجیتال می‌تواند در بررسی رشد آینده آن به تریدر کمک کند. برای پی بردن به ارزش بازار توکن‌ها باید مارکت کپ این پروژه‌ها را مورد بررسی قرار دهید. در حال حاضر (می ۲۰۲۲) اگرچه دوج‌کوین قیمت زیر یک دلار دارد، اما ارزش بازار آن برابر آن یازده میلیارد دلار است و رتبه ۱۰ بازار کریپتو جای دارد. حال آن‌که توکن دیگری مانند یرن‌فایننس YFI بیش از ۹۰۰۰ دلار نرخ دارد، اما ارزش بازار آن حدود ۳۴۲ میلیون دلار بوده و در رتبه ۱۱۳ بازار نیز جای دارد.

•    سوزاندن Burn
وقتی تعداد توکن‌های عرضه شده از یک مقدار مشخص بیشتر باشد، مقداری از توکن‌ها را به یک آدرس غیرقابل بازگشت ارسال می‌کنند که به این عمل توکن‌سوزی Burn گفته می‌شود. توکن‌سوزی مقدار عرضه توکن‌ها در طول زمان را کاهش داده و سبب ارزشمندی آن می‌شود. همچنین توکن‌سوزی یک راهکار برای کنترل تورم است. وقتی یک توکن برنامه سوزاندن را داشته باشد، با نحوه انجام آن بررسی شود تا فرآیند توکنومیک تکمیل شود.

نتیجه گیری :
ما سعی کردیم در مقاله توکنومیک چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکنومیک یا Tokenomic به شما ارائه کنیم و به بررسی عوامل موثر بر قیمت توکن در توکنومیک بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، توکنومیک یا اقتصاد توکنی مجموعه ای از توکن و اقتصاد برای عناصری هست که یه ارز دیجیتال خاص رو برای سرمایه گذاران ارزشمند و جالب می کنه. همچنین توکنومیک اصطلاحی هست که به ارزش واقعی توکن ها و کوین ها در بازار ارزهای دیجیتال اشاره داره.

لینک های مفید
بالا