ارز دیجیتال

خط روند چیست؟

1402/02/04 0

اصل و اساس تحلیل تکنیکال بر خط روند (Trend line) استوار است. چرا که جهت حرکت قیمت و سرعت آن را نشان می‌دهد و شناسایی صحیح خطوط روند، اولین گام موفقیت در معاملات است. با اتصال نقاط کف قیمتی، روند صعودی و با اتصال نقاط سقف قیمتی، روند نزولی شکل می‌گیرد که به ترتیب به عنوان حمایت و مقاومت عمل می‌کنند و معرف سطوح تقاضا و عرضه هستند. عصاره تحلیل تکنیکی در این 1 جمله خلاصه می‌شود که “روند صحیح را شناسایی کنید و در جهت آن به معامله بپردازید“. چرا که طبق اصول سه‌گانه تحلیل تکنیکال “حرکت قیمت‌ها بر اساس روندها است“. در ادامه مقالات آموزش تحلیل تکنیکال به واکاوی خط روند، انواع آن، نحوه ترسیم، اعتبار و شکست روندها خواهیم پرداخت.

خط روند چیست؟

خطوط روند نمایشی بصری از حمایت و مقاومت در تایم‌فریم‌های مختلف زمانی را ارائه می‌دهند. این خطوط جهت و سرعت قیمت را نشان می‌دهند و الگوهای قیمتی را در طول روندهای صعودی و نزولی توصیف می‌کنند. از خطوط روند می‌توان برای شناسایی و تأیید روندها استفاده کرد. برای ترسیم خط روند به حداقل دو نقطه قیمتی نیاز است. خطوط روند می‌توانند صعودی، نزولی یا خنثی باشند. خط روند ممکن است با اهداف مختلفی توسط معامله‌گران مورد استفاده قرار بگیرد و برای دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت رسم شود. خط روند یکی از مهم‌ترین ابزار مورد استفاده توسط تحلیل‌گران تکنیکال است. تحلیل تکنیکال به جای نگاه کردن به عملکرد کسب‌و‌کار یا سایر اصول تحلیل بنیادی، روندهای قیمتی را دنبال می‌کند. خط روند به تحلیل‌گران تکنیکال کمک می‌کند تا جهت فعلی قیمت‌های بازار را تعیین کنند. تحلیل‌گران تکنیکال بر این باور هستند که «روند دوست شماست» و شناسایی این روند اولین گام در روند ایجاد یک معامله خوب است. خطوط روند دارای محدودیت‌هایی هستند. این خطوط باید همواره با سطوح قیمت به صورتی مداوم به‌روزرسانی شوند. خطوط روند گاهی اوقات برای مدت طولانی دوام می‌آورند، اما در نهایت قیمت به اندازه‌ای منحرف می‌شود که نیاز به به‌روزرسانی داشته باشد. علاوه بر این، تحلیل‌گران ممکن است خطوط روند و اتصال‌های قیمتی را به صورت متفاوتی انجام بدهند. همچنین خطوط روند اعمال شده در تایم فریم‌های زمانی کوچکتر، می‌توانند به حجم معاملات حساس باشند. خط روند تشکیل شده در یک حجم کم ممکن است به راحتی با افزایش حجم در طول جلسه معاملاتی شکسته شود.

انواع خط روند :

روند صعودی (Uptrend):
یک خط روند صعودی زمانی شکل می‌گیرد که ارزش سهام یک معامله افزایش یابد. به‌عنوان‌مثال اگر قیمت اتریوم ۳ دلار افزایش یابد و در همان بازه مجدداً ۳ دلار کاهش داشته باشد و پس از این افت و خیز مجدداً ۵ دلار افزایش یابد، روند تشکیل شده صعودی خواهد بود.

روند نزولی (Downtrend):
Trend Line نزولی دقیقاً نقطه مقابل روند صعودی است. یک روند نزولی زمانی شکل می‌گیرد که ارزش سهام یک معامله کاهش یابد. به‌عنوان مثال اگر قیمت اتریوم ۳ دلار کاهش داشته باشد و در همان بازه مجدداً ۳ دلار افزایش داشته باشد و پس از این افت و خیز، کندل بعدی ۵ دلار کاهش یابد، Trend تشکیل شده نزولی خواهد بود.

روند جانبی (Sideways trend):
خط روند جانبی زمانی شکل می‌گیرد که بازار ثابت بماند، یعنی قیمت ارز دیجیتال به بالاترین یا پایین ترین نقطه قیمتی نرسد. بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای توجه زیادی به روند جانبی ندارند با این حال Trend های جانبی نقش مهمی در معاملات اسکالپینگ دارند.

نتیجه گیری :
خطوط روند یک ابزار عالی برای نمایش روندهای کوتاه مدت در روند کلی هستند. به عملکرد قیمت توجه کنید و همیشه هنگام استفاده از خطوط روند آن را در نظر بگیرید. اگر قیمت به پایین‌ترین سطح و بالاترین پایین‌تر برسد، همچنان یک روند نزولی است – حتی اگر قیمت بالاتر از یک خط روند نزولی حرکت کند. اگر قیمت به اوج‌ها و پایین‌های بیشتر برسد، قیمت همچنان روند صعودی دارد حتی اگر به زیر خط روند حرکت کند. یک خط روند باید اغلب تنظیم شود، به خصوص در معاملات روزانه. برای جلوگیری از تعدیل مداوم، از «خط روند با بهترین تناسب» استفاده کنید. همچنان روند و زمانی که روند ممکن است معکوس باشد را نشان می‌دهد. از خطوط روند استفاده کنید تا به شما در مورد فرصت‌های تجاری بالقوه هشدار دهد و از سیگنال‌های اقدام قیمت برای تعیین دقیق نحوه استفاده از این فرصت‌ها استفاده کنید.

لینک های مفید
بالا