ارز دیجیتال

صرافی یونی سوآپ چیست؟

1402/02/23 0

پلتفرم Uniswap نوعی صرافی غیرمتمرکز (DEX) ارز دیجیتال مبتنی بر شبکه اتریوم است، که افراد می‌توانند در آنجا به مبادله توکن‌های ERC20 بپردازند. در این صرافی، نیازی به خریدار و فروشنده برای ایجاد تقاضا نیست و این کار از طریق معادله‌ای انجام می‌شود، که به صورت خودکار ارزش را تنظیم و تعدیل می‌کند. در این صرافی نیازی به احراز هویت نیست و همه افراد از هر جای جهان می‌توانند به معامله در آن بپردازند. اما یونی سواپ چیست؟ در این مقاله به معرفی این دکس محبوب، ایده و اهداف آن، نحوه کارکرد، سرویس‌ها و خدمات Uniswap،معرفی توکن UNI، نقشه راه، همکاری‌ها، معرفی تیم سازنده و روش‌های خرید و نگهداری توکن یونی می‌پردازیم. 

صرافی یونی سوآپ چیست؟

صرافی یونی سواپ یکی از پلتفرم‌های سیستم مالی غیر متمرکز یا همان دیفای است. در این مطلب، خرید و فروش ارز دیجیتال و کسب درآمد در Uniswap را آموزش می‌دهیم. صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) معمولا تجربه کاربری دلچسبی ندارند و لیست سفارشات آنان نیز از حجم چندانی برخوردار نیست. اما امروزه پلتفرم‌های بدون نیاز به اجازه‌ای مثل یونی سواپ، به بازارهای معاملاتی با میزان لیکوئیدتی بالا تبدیل شده‌اند. در این پلتفرم می‌توان به راحتی و با چند کلیک به تبادل توکن‌ها و ارزهای دیجیتال مختلف پرداخت. در واقع این نوع از صرافی‌های غیر متمرکز در دیفای (DeFi) اخیرا آنقدر عملکرد خوبی داشته‌اند که اکنون با صرافی‌های متمرکز بزرگ رقابت می‌کنند. صرافی Uniswap به هر کسی اجازه می‌دهد تا هر نوع توکنی که با استاندارد ERC20 ساخته شده باشد را به لیست معاملاتی‌اش اضافه کند؛ تنها شرط داشتن یک والت از نوع web3 و نقدینگی کافی است. با انتشار نسخه دوم یونی سواپ (Uniswap V2)، این صرافی اکنون از ویژگی‌هایی مثل فلش سواپس (Flash Swaps)، جفت‌های معاملاتی ERC20/ERC20 و اوراکل‌های قیمت بهره می‌برد.

تاریخچه و بنیان گذارها :

سر آغاز حیات این توکن محبوب به سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد. با وجود اینکه تنها دو سال از پا به عرصه گذاشتن این توکن می‌گذرد، یک درصد از بازار را به خود اختصاص داده است. البته لازم به ذکر است که تحقیقات اولیه و درک پروتکل این رمز از سال ۲۰۱۷ آغاز شده و بنیانگذاران آن برای طراحی آن حدود ۳ سال زمان گذاشته‌اند. بازار ساز خودکار (AMM)  پلتفرم را در قالب یک طرح در اتریوم به مخاطبان ارائه داد. شاید برایتان جالب باشد که خالق این ارز دیجیتال نام مشهوری در بازار ارزهای دیجیتال است.آنچه در بیوگرافی هایدن آدامز آمده است هایدن آدامز (Hayden Adams) به عنوان پدیدآورنده این پلتفرم، یکی از توسعه دهنده‌های معروف اتریوم است. هنگامی که این ارز مراحل اولیه خود را پشت سر گذاشت و در حال نهایی شدن بود، آدامز به پروژه‌های مختلفی مشغول بود. برای همین آغاز فعالیت رمز ارزی که او طراحی کرده بود به طور مستقیم توسط پدید آورنده اتریوم معرفی شد. آدام  می‌گوید که منبع الهام این ارز یکی از پست‌های خالق اتریوم یعنی بوترین  بوده است.

نحوه کارکرد معاملات در صرافی UNISWAP :

یک نوع ترید که بر روی این پروتکل انجام می‌شود، مبادله کوین اتر با هر یک از توکن‌های ERC20 است. در اینجا، نرخ مبادله بر اساس اندازه استخر نقدینگی آن دارایی خاص در داخل قرارداد مبادله است. این نرخ مبادله بر اساس یک فرمول ثابت توسط پروتکل یونی سواپ محاسبه می‌شود؛ این فرمول به صورت استخر اتریوم ضربدر استخر توکن مورد نظر است. مثلا فرض کنید شخصی می‌خواهد مقداری اتریوم را به توکن بت (BAT) تبدیل کند. این فرد به اجرای این معامله با استفاده از پروتکل Uniswap می‌پردازد. تامین کنندگان نقدینگی مقداری ETH و BAT را به این قرارداد مبادله واریز کرده‌اند که در این مثال، این مقدار برابر ۱۰ اتریوم و ۵۰۰ بت است. در اینجا این فرمول ثابت است و به این صورت محاسبه می‌شود که ۱۰ را ضربدر ۵۰۰ می‌کنیم و مقدار ۵۰۰۰ به دست می‌آید. باب این مبادله را با ارسال یک اتر به استخر اتریوم در قرارداد مبادله شروع می‌کند؛ کارمزد فراهم‌کننده نقدینگی برای این استخر ۰.۳ درصد است. ۰.۹۹۷ اتر باقی‌مانده به استخر واریز می‌شود. سپس مقدار ثابت بر مقدار جدید اتریوم در استخر نقدینگی تقسیم می‌شود، تا اندازه جدید استخر بت تعیین شود. سپس توکن‌های BAT باقی‌مانده به خریدار ارسال می‌شوند. نوع دیگری از ترید که می‌توان بر روی پروتکل مورد بحث انجام داد، ترید یک توکن ERC20 به یک توکن ERC20 دیگر است که با وساطت اتریوم انجام می‌گیرد. این پروتکل باعث می‌شود که مثلا بت در یک قرارداد مبادله به اتر تبدیل شود و سپس در قرارداد مبادله دیگری از اتریوم، به توکن OMG تبدیل شود که همه این‌ها در داخل یک تراکنش واحد انجام می‌شود. این فرمول دقیقا مانند بازار عادی عمل می‌کند و هر چه توکن‌های بیشتری خریداری نمایید، نرخ مبادله بیشتری نیز باید پرداخت نمایید.

نتیجه گیری :
در این مقاله علاوه بر معرفی محبوب‌ترین صرافی غیرمتمرکز صنعت ارزهای دیجیتال یعنی یونی سواپ، تاریخچه به‌روزرسانی‌های بزرگ، چگونگی تعیین قیمت، و کیف‌ پول‌های آن را نیز بررسی کردیم. نباید فراموش کرد که صرافی‌های ارز دیجیتال یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد این صنعت نوپا هستند؛ چراکه با ارائه خدمات مختلف به کاربران و امکان تبدیل سریع این دارایی‌ها توانستند برخی از مسائل را حل‌ کرده و امکان دسترسی عمومی به این بازار را فراهم کنند.

لینک های مفید
بالا