ارز دیجیتال

تجربه کاربری در سئو سایت چیست؟

1402/09/13 0

هر چقدر رابط کاربری یک محصول، سایت، اپلیکیشن یا نرم‌افزار عالی و زیبا باشد، ولی نتواند تجربه‌ای لذت‌بخش و کاربردی برای کاربر رقم بزند، هیچ فایده‌ای در سئو سایت ندارد. تصور کنید لیوانی خریدید که طراحی و ظاهر بسیار زیبایی دارد، ولی آنقدر باریک طراحی شده است که برای شستن آن دست شما داخل لیوان نمی‌رود و همیشه کثیف می‌ماند. اینجاست که می‌توان گفت این محصول تجربه کاربری خوبی برای شما رقم نمی‌زند. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر و مفصل‌تر درباره تجربه کاربری (UX) صحبت کنیم، از مزایای آن بگوییم و ببینیم طراح تجربه کاربری کیست؟

تجربه کاربری (UX Design) چیست؟

برای پاسخ دقیق به اینکه تجربه کاربری چیست، باید بدانید تجربه کاربری یا ux به تعامل کاربر با یک محصول یا خدمات اشاره دارد. طراح تجربه کاربری باید کلیه عوامل موثر در شکل‌گیری تجربه کاربر از یک محصول را در نظر داشته باشد. اینکه کاربر چه احساسی نسبت به محصول خواهد داشت، اینکه چگونه کارهای خود را با آن انجام خواهد داد، احساس کاربر هنگام در دست گرفتن محصول و مراحل خرید محصول از سایت جزو تجربه کاربری UX محصول یا خدمات قرار می‌گیرند. هدف از طراحی تجربه کاربری یا UX Design، راحت کردن نحوه کار با محصول، بالابردن کارایی آن و ایجاد تجربه‌ای خوشایند هنگام کار با محصول است. به طور خلاصه باید گفت هرچیزی که در شکل‌گیری احساس رضایت مشتری نسبت به یک برند، محصول یا خدمات نقش دارد، بخشی از تجربه کاربری است. در واقع طراح تجربه کاربری زمینه‌های تحقیقات بازار، توسعه محصول، تدوین استراتژی و طراحی را با هم ترکیب می‌کند تا یک تجربه کاربری بی‌نقص را برای محصول یا خدمات طراحی کند. آن‌ها در اصل پلی بین مشتریان و کسب‌وکار برقرار می‌کنند تا کسب‌وکار بتواند نیازها و انتظارات مشتریان را درک کرده و آن‌ها را برآورده کند. از آنجا که دو مفهوم تجربه کاربری و رابط کاربری بسیار شبیه به یکدیگر هستند، بسیاری از کاربران می‌پرسند، تفاوت رابط کاربری با تجربه کاربری چیست؟ در پاسخ باید گفت به طور کلی تجربه کاربری روی مراحل مختلف سفر مشتری تمرکز می‌کند تا بتواند مشکلی را حل کند. اما رابط کاربری روی ظاهر و عملکرد محصول تمرکز دارد. اینکه محصول در چشم کاربر چگونه به نظر می‌رسد، اینکه طراحی صفحات داخلی یا منوهای یک برنامه موبایل چگونه انجام شده یا اینکه دکمه‌ها و منو‌های سایت به چه شکلی طراحی شده‌اند، همه در حوزه طراحی رابط کاربری قرار می‌گیرند. درواقع رابط کاربری به هر المان بصری که روی ظاهر یک محصول تاثیرگذار است، کار دارد. تایپوگرافی، رنگ‌ها، انیمیشن‌ها، دکمه‌های جابجایی و مواردی از این قبیل جزو حوزه کاری طراحی رابط کاربری قرار می‌گیرند. البته تجربه کاربری و رابط کاربری هر دو دست در دست یکدیگر احساس و تجربه کاربر از کار با محصول را می‌سازند اما حوزه تمرکز طراح رابط کاربری محدودتر بوده و روی ظاهر و جلوه‌های بصری محصول تمرکز بیشتری دارد.

تجربه کاری

انواع تجربه کاربری چیست؟

در کل سه نوع طراحی UX هست که تو ارزیابی تجربه کاربر سایت باید بهش توجه کنید:
اطلاعات: یکی از جنبه های استراتژی محتوا که نادیده گرفته می شود، معماری اطلاعات است. باید برای نحوه سازماندهی و ارائه اطلاعات تو سایتتون وقت بگذارید. مخصوصا به جریان کاربر و ناوبری دقت کنید.
تعامل: هر سایتی یک الگوی تعاملی دارد؛ یعنی روش خاصی که کاربران از طریق آن با سایت شما تعامل دارند. تعامل در UX شامل دکمه ها، روابط کاربری و منوها هستند.
طراحی بصری: در کل ظاهر و زیبایی برای کاربر اهمیت دارد. وب سایت باید رنگ، تایپوگرافی و تصاویر منسجمی داشته باشد. رابط کاربری (UI) در اینجا زیرمجموعه UX قرار می گیرد، اما توجه داشته باشید که UI را با UX نباید یکی بدانید.

مفهوم کلی تجربه کاربری:

UX در واقع، بازخورد احساس و ادراک هایی است که شخص در هنگام کار با یک سیستم تعاملی تجربه می کند. این سیستم تعاملی می تواند یک سایت، نرم افزار، سیستم عامل و … باشد. برآیند این تجارب و احساس بازخوردی از آنها بصورت مستقیم قابل دریافت بوده و می توان از آنها برای بهبود سیستم تعاملی بهره گرفت. از مجموعه عواملی که گوگل از آنها برای تعیین سطح UX و امتیازدهی به سایت ها استفاده می کند می توان به موارد زیر اشاره نمود:
نرخ Bounce Rate که درصد حدودی افرادی که سایت شما را سریعا ترک می کنند نشان می دهد که هر قدر پایین تر باشد بهتر است. نرخ CTR که درصد کلیک به نمایش در نتایج جستجو را نشان می دهد که هر قدر بالاتر باشد بهتر است. مقدار Time on site و Time on page که میزان ماندن بازدیدکنندگان در سایت را نشان می دهد که هر قدر بالاتر باشد بهتر است. توجه داشته باشید که عوامل فوق از نتیجه چند مورد دیگر بدست می آید. مثلا میزان Bounce Rate ارتباط بسیار مستقیمی با سرعت سایت، رابط کاربری (UI)، محتوای سایت و … دارد. برای نتیجه گیری بهتر می بایست به شکل عمیق تری وارد کار شده و تمامی بخش هایی که به تجربه کاربری مربوط می شوند را بهبود داد.

نتیجه گیری:
UX یا تجربه ی کاربری به یکی از بحث های داغ در دنیای دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است و بسیاری از کسب و کارها برای بهبود نرخ تبدیل خود از افراد خبره در این زمینه کمک می گیرند کمپین های CRO هم که جزو ترندهای دنیای آنلاین است بیشتر روی این قضیه متمرکز است. ما در این مقاله شاهد آن بودیم که تجربه کاربری مستقیما با سئو سایت هم در ارتباط است. از نکات و موارد گفته شده در بالا استفاده کنید تا سایتی پربازدید داشته باشید و کاربران از بودن در آن احساس بهتری داشته باشند.
 

لینک های مفید
بالا