ارز دیجیتال

واش تریدینگ چیست؟

1402/02/16 0

تجارت شستشو زمانی اتفاق می‌افتد که یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار یک اوراق بهادار را در یک بازه زمانی کوتاه می‌خرد و می‌فروشد تا سایر فعالان بازار را در مورد قیمت یا نقدینگی یک دارایی گمراه کند. در بازارهای اوراق بهادار، واش تریدینگ غیرقانونی است، اما هنوز مقرراتی در صنعت ارزهای دیجیتال تنظیم نشده است.در این مقاله، ما در مورد چیستی واشینگ تریدینگ، نحوه کارکرد آن، جایی که معمولاً در بازارهای کریپتو استفاده می‌شود و چگونگی جلوگیری از گرفتار شدن به آن بحث خواهیم کرد.

واش تریدینگ چیست؟

Wash Trading فروشي را تعريف مي‌كند كه در آن تاجری يك دارايي را مي‌فروشد، سپس آن را تقریباً در همان زمان فروش بازخريد مي‌كند. معاملات شستشو را می‌توان برای دستکاری در بازار مورد استفاده قرار داد. سرمایه‌گذاری که در حال تلاش برای تأثیرگذاری بر قیمت یا فعالیت تجاری است، دارایی مورد نظر خود را به صورت متوالی خرید و فروش می‌کند. افراد یا سازمان‌های مختلف با انگیزه‌های مختلف واش تریدینگ انجام می‌دهند که در ادامه به سه تا از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.
1.     تحریک فعالیت خرید به منظور بالا بردن قیمت‌ها؛
2.     تشویق فروش برای کاهش قیمت‌ها؛
3.     تلاش  برای تخفیف مالیاتی، سازمان‌ها یا افرادی که این هدف را دارند، دارایی را باوجود اینکه سرمایه از دست می‌دهد، می‌فروشد و سپس آن را با قیمت کمتر بازخرید می‌کند.

اگرچه ممکن است چند تریدر، شرکت و حساب مختلف تجارت شستشو انجام بدهند، اما انگیزه یکسان است. هدف از تجارت شستشو، گمراه کردن، افزایش درک قیمت و حجم دارایی مالی است که معامله می‌شود.

واش تریدینگ چگونه کار می‌کند؟

واش تریدینگ معمولا مستلزم ایجاد دو حساب توسط معامله گر است، یکی برای خرید یک دارایی و دیگری برای فروش آن. خریدار ابتدا دارایی را از فروشنده می‌خرد و سپس آن را با قیمت بالاتری می‌فروشد. این توهم افزایش تقاضا را ایجاد می‌کند و در نتیجه قیمت را بالا می‌برد. سپس فروشنده همین کار را انجام می‌دهد و یک چرخه مداوم از Wash Trading ایجاد می‌کند. این فعالیت می‌تواند به صورت دستی توسط خود معامله گران یا از طریق برنامه‌های نرم افزاری خودکار انجام شود. در سود دوم، آن‌ها ممکن است این کار را برای ایجاد نقدینگی در بازار انجام دهند. با خرید و فروش مکرر اوراق بهادار، آن را روان‌تر از آن‌چه که هست نشان می‌دهند. این می‌تواند معامله‌گران دیگر را به سمت این اوراق جذب کند؛ بعدا می‌تواند با قیمت بالاتری فروخته شود. این به ویژه برای طبقه دارایی مثل ارز دیجیتال سودآور است. از واش تریدینگ نیز می‌توان برای پنهان کردن فعالیت تجاری واقعی از تنظیم کننده‌ها یا صرافی‌ها استفاده کرد. معامله‌گران با درگیر شدن در واش تریدینگ، می‌توانند ردیابی فعالیت و سود واقعی معاملاتی خود را برای مقامات دشوار کنند. سرمایه گذاران می‌توانند با ادعای زیان در معاملات، مالیات خود را کاهش دهند، بنابراین برخی از آن‌ها Wash Trading را انجام می‌دهند تا ظاهرا متحمل ضرر شوند. به همین دلیل، IRS ادعای زیان در معاملاتی را که اوراق بهادار فروخته شده با زیان طی یک ماه مجددا به دست می‌آمد، غیرممکن کرد.

نتیجه گیری :
اگرچه توصیه‌های ذکر شده در این مقاله تجارت شستشو را کاملا از بازار‌های ارز دیجیتال حذف نمی‌کند، اما می‌تواند بسیار موثر باشد و واش تریدینگ را کاهش دهد. نمی‌توان در این میان بی‌تفاوت بود و از این اقدامات صرف نظر کرد. اگر با واش تریدینگ مقابله نشود، صنعت ارز دیجیتال با مشکل مواجه خواهد شد و ممکن است هرگز به پذیرش عام نرسد. اخیرا گزارش‌های زیادی در مورد فعالیت‌های ترید مشکوک گزارش شده است و ما معتقدیم که شفافیت در این فضا بسیار اهمیت دارد و صنعت ارز دیجیتال را به جلو می‌برد. امیدواریم توصیه‌های مطرح شده در این مقاله باعث تغییر نگرش صرافی‌ها شود و جامعه ارز دیجیتال را برای اعمال راه‌حل‌هایی برای مقابله با تجارت شستشو تشویق کند.


 

لینک های مفید
بالا