ارز دیجیتال

Web3 چیست؟

1402/01/31 0

وب 3 (Web 3.0) نسل سوم اینترنت (غیر متمرکز) است که از تکنولوژی و فناوری های مختلف استفاده می‌کند. نوع جدیدی از اینترنت را تصور کنید که نه تنها ورودی شما را به‌صورت دقیق تفسیر می‌کند، بلکه تمام گفته‌های شما چه به صورت متن چه صدا یا هر مدل دیگری را نیز می‌فهمد. ما اکنون در نطقه شروع تکامل اینترنت قرار داریم. برخی از افراد به این نوع اینترنت وب سه می‌گویند. برخی نیز آن را وب 3.0 صدا می‌زنند. در حال حاضر یک سری برنامه وب3 در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارند، اما تا زمان جاری شدن اینترنت جدید در زیرساخت وب، پتانسیل واقعی‌شان قابل تشخیص نخواهد بود. در این مطلب، به تعریف تکنولوژی وب ۳، کاربردها، تکنولوژی ها و فناوری های مورد استفاده در آن می‌پردازیم.

Web3 چیست؟

اینترنت نسل سوم یا Web3 ایده نوینی برای گسترش اینترنت جهانی است. ساختار این اینترنت مبتنی بر فناوری بلاک چین بوده و از ویژگی هایی مانند غیر متمرکز بودن و اقتصاد بر پایه توکن ها برخوردار می باشد. اینترنت امروزی یک فناوری بی نظیر است که از سال 1983 تاکنون زندگی تمام بشریت را متحول کرده است. اینترنت به گونه ای تمام زندگی انسان ها را در بر گرفته که بدون آن زندگی برایشان غیر قابل تحمل خواهد بود. اینترنت امکانات زیادی را برای استفاده عموم فراهم کرده است که شامل جستجوی سریع اطلاعات و ایجاد ارتباط بین تمامی مردم در سراسر دنیا می باشد. همچنین امکان مدیریت امور مالی، ثبت سفارش و خرید لوازم مورد نیاز از خانه را برای اشخاص فراهم کرده است. کاربران می توانند موسیقی و فیلم مورد علاقه خود را با جستجوی اینترنتی پیدا کرده و از گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم لذت ببرند. این موارد تنها قسمتی از خدماتی است که امروزه اینترنت برای تمام دنیا فراهم کرده است. در چهل سالی که از پیدایش اینترنت می گذرد، باعث تغییرات فراوانی در دنیا شده است. در این مدت این فناوری که تحولات زیادی را در دنیا فراهم کرده است، خود نیز دچار تغییرات زیادی گردیده است. به نظر می رسد اینترنت هم اکنون به قدری پیشرفت کرده که امکان ارتقایی بیش از این حد ندارد. ولی به عقیده متخصصین و پیشگامان این فناوری، اینترنت امروزی با تمامی امکاناتی که دارد باز هم با مشکلاتی مواجه است که مهمترین آن متمرکز بودن می باشد. در ادامه این مقاله ارز دیجیتال با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این مفهوم آشنا کنیم.

ویژگی‌های وب 3 چیست ؟

در حالی که همچنان موج وب 2 در حال رشد است و بسیاری از فعالیت‌های انسانی در این بستر انجام می‌شود اما اولین نشانه‌های رشد وب 3 نیز در برنامه‌های کاربردی اینترنتی قابل مشاهده است. وب 3 برای اولین بار توسط «تیم برنرز-لی» (Tim Berners-Lee) مخترع اینترنت به معنای «اینترنت معنایی» (Semantic Web) معرفی شده است. منظور برنرز از این نام‌گذاری، اینترنتی است که در آن استفاده از کاراکترهای مختلف برای وب معنادار است و با استفاده از آن، تعامل کاربران و ماشین‌ها در اینترنت بهتر از قبل می‌شود. اگرچه این ویژگی می‌تواند به عنوان یکی از ویژگی‌های وب سه عنوان شود ولی مشخصه اصلی آن نیست. ویژگی‌های اصلی وب 3 شامل موارد زیر است.

•    متن‌باز بودن (Open Source): پروژه‌های وب 3 بر بستر‌های «متن باز» (Open Source) و توسط مجموعه‌ای از توسعه‌دهندگان ساخته می‌شوند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها رایگان است و توسعه آن توسط همه افراد در جهان قابل انجام است.

•    بدون نیاز به اعتماد (Trustless): در وب 2 اعتماد بین افراد و سازمان‌های مختلف به وسیله نهادهای واسط امکان پذیر شده است. در وب 3، خود سیستم شرایطی را فراهم می‌کند که افراد بدون نیاز به نهاد واسطه بتوانند فعالیت‌های خود را بدون نیاز به اعتماد به طرف مقابل انجام دهند.

•    بدون نیاز به اجازه (Permissionless): برای حضور و فعالیت در پروژه‌های وب 3 نیازی به اجازه گرفتن از شخص یا سازمان خاصی نیست. نحوه حضور و استفاده از امکانات در این پروژه‌ها کدنویسی شده و افراد با پیروی از این قوانین به راحتی می‌توانند در بستر شبکه فعالیت کنند.

•    سیستم مالی مجزا: در پروژه‌های وب 2 انجام فعالیت‌های اقتصادی مستقیم ممکن نیست و برای این منظور، اشخاص باید از نهادهای واسط مالی مثل بانک‌ها و موسسات مالی کمک بگیرند. در پروژه‌های وب 3، اپلیکیشن‌ها توکن مخصوص درون شبکه‌ای دارند که می‌توان از آن‌ها برای پرداخت درون برنامه‌ای استفاده کرد.

•    حاکمیت مردم: در پروژه‌‌های وب سه حاکمیت شبکه با مردم است. با استفاده از «سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز» (Decentralized Automated Organization) افرادی که توکن‌های هر شبکه را در اختیار دارند می‌توانند پروپوزال خود را برای پیشرفت طرح ارائه کنند یا به پروپوزال‌های ارائه شده توسط دیگران رای مثبت یا منفی بدهد. اجرا یا عدم اجرای یک طرح در گرو کسب رای اکثریت خواهد بود.

•    حفظ حریم خصوصی : در وب 3 افراد مالک داده‌‌های خود هستند و می‌توانند در صورت لزوم آن‌ها را عمومی منتشر کنند. در این فضا هیچ شخص یا سازمانی نمی‌تواند بدون اجازه شما به اطلاعات شخصی دست پیدا کند.

نتیجه گیری :
وب 3 مسیر تکاملی وب را که به هوش مصنوعی پایان می یابد را توصیف می کند. در واقع همانطور که در این مقاله بیان نمودیم، وب 3 به آینده وب اشاره دارد. وب 3 نسبت به وب 2 پیشرفت امیدوارکننده تری داشته است و می توان گفت وب 3 یک وب غیرمتمرکز است. همچنین لازم به ذکر است که بیان نماییم بسیاری از پروتکل های وب 3 به شدت به ارزهای دیجیتال متکی می باشند و ارزهای دیجیتال وب 3 نظر بسیاری از افراد سرمایه گذار را به خود جلب نموده است. امیدواریم که با خواندن این مقاله اطلاعات کافی در ارتباط با وب 3 دریافت کرده باشید.

لینک های مفید
بالا