ارز دیجیتال

رپد توکن چیست؟

1402/03/25 0

رپد توکن (Wrapped Token) نوعی ارز دیجیتال است که امکان ارتباط بین بلاک چین‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم را خصوصا در حوزه دیفای فراهم می‌کند. رپد توکن نوعی رمز ارز هم‌ارزش با یک ارز دیجیتال دیگر است. با رپد توکن می‌توان از یک ارز دیجیتال در شبکه‌ای متفاوت از بستر اصلی استفاده کرد. رمز ارز رپد شده در واقع توکنی است که ارزش آن به ارز دیگری وابسته است. رپد (Wrapped) در لغت به معنی بسته‌بندی بوده و در Wrapped Token، دارایی اصلی بسته‌بندی شده، در بلاک چین خود قرار می‌گیرد و از آن استفاده‌ای نمی‌شود به زبانی دیگر توکن رپد شده آن، در بلاک چین دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما هدف از ایجاد رپد توکن چیست؟ همان‌طور که می‌دانید نتورک‌های مختلف قابلیت‌های مختلفی را ارائه می‌دهند اما آن‌ها نمی‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند. به عنوان مثال بلاک چین بیت کوین از تراکنش‌های انجام شده در شبکه اتریوم اطلاعی ندارد. این در حالی است که با توکن‌های رپد مانند WETH و WBTC می‌توان پل‌هایی را بین بسترهای مختلف ایجاد و به زبانی دیگر ارتباط بین دو زنجیره را برقرار کرد.

رپد توکن چیست؟

از آنجایی که ارزهای دیجیتالی همچون اتریوم، بیت کوین و ... از شبکه های بلاک چینی تشکیل شده اند که دارای ارزهای دیجیتال مخصوص به خود هستند، قابلیت نقل و انتقال مابین شبکه های بلاک چین مختلف وجود ندارد. بنابراین توکن ها با شبکه های غیر بومی ناسازگار هستند. اما راه حلی که برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود، wrapped token است. wrapped token این قابلیت را برای شبکه های بلاک چین فراهم می کند تا از طریق آن همکاری مابین بلاک چین های مختلف افزایش یابد. عملکردی که رپد توکن ارائه می دهد مشابه با Croos Chain است. در واقع wrapped token با ایجاد یک پل ارتباطی بین بلاک چین های مختلف این قابلیت را ایجاد می کند تا تعامل مابین بلاک چین ها بدون واسطه امکانپذیر باشد.  برای اینکه با روند کار رپد توکن ها بهتر آشنا شوید می توانید با شناخت استیبل کوین ها شروع کنید. در واقع رپد توکن نوعی از استیبل کوین است که ارزش آن متعلق به ارز دیجیتال دیگری است که بر روی شبکه بلاک چین قرار دارد. استیبل کوین توسط ارزهای فیات همچون دلار، یورو و ... حمایت می شود. اما از آنجایی که ارزش wrapped token از دارایی گرفته می شود که بر روی شبکه بلاک چین دیگری قرار دارد. بنابراین ارزش ارزهای دیجیتال که بر روی شبکه مقصد ایجاد می شود معادل ارزشی است که کوین در شبکه مبدا داشت.  به عنوان مثال برای وارد کردن بیت کوین به شبکه اتریوم باید wrapped token ایجاد کنید یا در اصطلاح معامله گران، آن را توکنیزه کنید. در واقع در طی فرآیند توکنیزه کردن، بیت کوین تبدیل به توکنی می شود که در واقع بیت کوین نبوده و به عنوان نماینده ای از بیت کوین شناخته می شود. ارزش این توکن با توجه به قیمت بیت کوین معادل سازی می شود. البته این امکان وجود دارد که هر زمان مایل باشید می توانید توکن ها را به همان ارز دیجیتال اولیه تبدیل کنید. به فرآیند تبدیل wrapped token به ارز دیجیتال اولیه در اصطلاح Unwrapped گفته می شود. 

نحوه عملکرد رپد توکن ها :

برای اینکه یک رپد توکن ها ایجاد شود، به یک مأمور یا متصدی نیاز دارد این بدان معناست که کسی یا چیزی مقدار مشخصی از دارایی‌های رمزنگاری را در اختیار داشته باشد. این مأمور می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد که به تبادل پول می‌پردازد، یک کیف پول چند منظوره (نوعی کیف پول که برای دسترسی نیاز به چندین امضا دارد)، یک DAO (صندوق سرمایه گذاری مستقل، خودکار و غیر متمرکز)، یا قرارداد هوشمند باشد. برای مثال: فرض کنید یک بیت کوین را از شخصی دریافت کنید که می‌خواهد آن را بر روی پلتفرم مبتنی بر اتریوم معامله کند. BTC منتقل شده در یک زنجیره دیجیتالی قرار می‌گیرد و توسط فرایند تولید رپد توکن به رپد بیت کوین (WBTC) تبدیل می‌شود. این در حالی است که ارزش WBTC با بیت کوین برابری می‌کند اما بر روی بلاک چین اتریوم ضرب شده است و به لطف الگوریتم قرارداد هوشمند قیمت آن در لحظه به روز رسانی می‌شود. همچنین در صورتی که مشتری بخواهد WBTC را به BTC مبادله کند، یک درخواست سوزاندن توکن برای متصدی مورد نظر ارسال می‌کند تا بیت کوین از حالت ذخیره سازی خارج شود. همچنین لازم به ذکر است سوزاندن توکن و یا ذخیره سازی ارز مورد نظر هزینه و کارمزدی دارد که هزینه گس (GAS) نامیده می‌شود.

نتیجه گیری :
یک رپد توکن، قابلیت عملکرد توکن‌ها بر روی پلتفرم‌های غیربومی‌ را میسر می‌کند. آن‌ها نسخه‌های توکنیزه‌ شده از دارایی‌های اصلی مانند بیت کوین هستند که می‌توانند در پلتفرم‌های دیفای و دیگر برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده شوند. معروف‌ترین رپد توکن، رپد بیت کوین است که این توکن را در شبکه‌ی اتریوم، پشتیبانی می‌کند. سازوکار ساخت یک رپد بیت کوین سه بازیگر اصلی، یک سازمان خودمختار DAO، مرچنت یا مدیر و ضرب‌کننده یا Custodian دارد.


 

لینک های مفید
بالا