ارز دیجیتال

ارز دیجیتال زیرو ایکس چیست؟

1402/10/10 0

ارز زیرو‌ ایکس (ZRX) یک ارز رمزنگاری شده می‌باشد که بر بستر بلاکچین ارز دیجیتال اتریوم توسعه پیدا کرده است. این ارز با هدف ایجاد یک پلتفرم باز و استاندارد برای صرافی‌های مختلف؛ از جمله صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز، برای معاملات مبتنی بر بلاکچین ایجاد شده است. در واقع، ارز زیرو‌ ایکس (ZRX) با توجه به اینکه تنها به عنوان یک پروتکل ارزی برای ارتقای امنیت معاملات به کار می‌رود، به نوعی یک پروتکل مستقل از معاملات است. رمز‌ارز زیرو ایکس 0X یک پروتکل باز توسعه داده شده توسط شرکت Labs0X است و هدف آن فراهم کردن یک زیرساخت برای تبادل دارایی‌های دیجیتالی با استفاده از قراردادهای هوشمند است.

ارز دیجیتال ZRX چیست؟

ارز دیجیتال ZRX پروتکل منبع باز است که تبادل بدون اصطکاک همتا به همتای دارایی ها را در بلاک چین اتریوم امکان پذیر می کند. این تیم آینده ای را پیش بینی می کند که در آن، انواع دارایی ها در شبکه ی اتریوم توکن می شوند. به عنوان مثال، هنگامی که شخصی خانه ی خود را می فروشد، به جای گذراندن یک فرآیند پیچیده شامل وکلا، نمایندگان امانی و شرکت های مالکیت، می تواند از راه حل جامعی که پروتکل 0x ارائه می دهد، برای توکن کردن ملک و مبادله ی مالکیت با خریدار به صورت هوشمندانه هوشمندانه استفاده کند. این کار نیاز به واسطه گران قیمت را به طور کامل از بین می برد و در عین حال، سرعت کل فرآیند را افزایش می دهد و املاک و مستغلات را به یک دارایی نقد تبدیل می کند. هرکسی می تواند صرافی غیرمتمرکز (DEX) خود را با استفاده از کیت راه اندازی 0x در بالای 0x بسازد و مختار است که برای خدمات خود هزینه دریافت کند. پروتکل ارز دیجیتال ZRX یک قالب پیام رسانی استاندارد را برای تبادلات فراهم می کند. این پروتکل مشابه سوئیفت (SWIFT) (سیستم پیام رسانی استانداردی که بانک های سراسر جهان از آن برای برقراری ارتباط با یکدیگر در مورد انتقال ارزهای فیات استفاده می کنند) است. این تیم همچنین 0x API (رابط برنامه نویسی کاربردی) را راه اندازی کرد که نقدینگی را در کل شبکه جمع آوری کرده و کاربران را قادر می سازد تا در هر زمان ممکن، دارایی های خود را با بهترین قیمت مبادله کنند.

پروتکل زیرو ایکس چیست؟

«زیرو ایکس» (0x) را می‌توان یک نرم‌افزار «متن‌باز» (Open-source) قلمداد کرد که به کمک آن می‌توان «صرافی‌های غیرمتمرکز» (Decentralized Exchange) ایجاد کرد؛ اما اصلا یک صرافی غیرمتمرکز چه فرقی با دیگر صرافی‌هایی مثل «بایننس» (Binance) دارد؟ در جواب به این سوال باید بگوییم که صرافی‌های غیرمتمرکز از آن جهت با صرافی‌های معمولی متفاوت هستند که در آن‌ها هیچ شخص ثالثی مسئول پردازش تراکنش‌های صورت‌گرفته یا نگهداری دارایی‌های کاربران نیست. در عوض در چنین صرافی‌های غیرمتمرکزی به جای استفاده از شرکت‌های رابط (مثل شرکت توسعه‌دهنده‌ بایننس)، کدهای از پیش نوشته‌شده به‌صورت خودکار تراکنش‌ها را اجرا می‌کنند. روز‌به‌روز افراد بیشتری به‌سمت صرافی‌های غیرمتمرکز کشیده می‌شوند که شاید عمده دلیل آن امنیت بسیار بالایشان باشد، زیرا با حذف رابطه‌ها، هرگونه خطر امنیتی مثل هک و نفوذ به شکل قابل‌توجهی پایین می‌آید و دلیل آن انتقال مستقیم ارزهای معامله شده از یک کیف پول به کیف پول دیگر است.

نتیجه گیری:
ارز دیجیتال زیرو ایکس با هدف تسهیل معاملات توکن‌های اتریومی توسعه یافته و عملکرد موفقی در طول سال‌های گذشته داشته است. با توجه به گستردگی بازار رمزارزها، هر چه بیشتر می‌گذرد، نیاز تریدرها به استفاده از چنین پلتفرم‌هایی بیشتر می‌شود. از طرفی تیم توسعه زیرو ایکس دائماً در حال بهبود و توسعه این پروژه است. پس عجیب نیست که کارشناسان کریپتوکارنسی آینده روشنی برای ارز دیجیتال 0x متصور باشند.

لینک های مفید
بالا