ارز دیجیتال

ارز دیجیتال لایوپیر چیست و چگونه کار میکند

1403/02/02 0

ارز دیجیتال لایوپیر یک پروتکل مبتنی بر اتریوم است که کار رمزگذاری ویدیو را در سراسر شبکه غیرمتمرکز خود توزیع می کند. هدف این پروتکل ارائه زیرساخت های مقرون به صرفه، ایمن و قابل اعتماد است که بتواند تقاضای بالای امروزی برای پخش ویدئو را برطرف کند. این ارز دیجیتال یک پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS) مقیاس‌پذیر برای استارت‌آپ‌ها و سازمان‌هایی است که به دنبال افزودن ویدیوی زنده یا درخواستی به پیشنهادات خود هستند. در هسته خود، Liverpeer یک پروتکل مبتنی بر اتریوم برای رمزگذاری ویدیو است که به قالب بندی مجدد یک ویدیو برای متناسب با پهنای باند و دستگاه های مختلف اشاره دارد. Livepeer که برای قابل اعتمادتر کردن پخش و در عین حال کاهش هزینه ها طراحی شده است، به عنوان یک بازار غیرمتمرکز برای توسعه دهندگانی عمل می کند که برنامه هایی را ایجاد می کنند که ارائه دهندگان ویدیوی زنده و رمزگذاری را یکپارچه می کنند. توکن اصلی شبکه Livepeer Token (LPT) است.

Livepeer چگونه کار می کند؟

ابتدا گره هایی به نام Broadcasters جریان های ویدئویی را برای رمزگذاری به شبکه ارسال می کنند. این جریان‌ها توسط ارکستراتورها دریافت می‌شوند. کاربرانی که CPU، GPU و پهنای باند رایانه خود را در ازای هزینه‌های تعیین شده بر حسب اتر (ETH) که از پخش‌کننده‌ها دریافت می‌شود، به شبکه کمک می‌کنند. برای تبدیل شدن به یک ارکستراتور، باید بدانید که چگونه ارز دیجیتال لایوپیر را به اشتراک بگذارید. به عنوان یک ارکستراتور، اگر بدخواهانه یا غیربهینه رفتار کنید، ممکن است سهام LPT شما کاهش یابد. ارکسترها به عنوان هماهنگ کننده عمل می کنند و مسئول اطمینان از اینکه ویدیو به درستی رمزگذاری شده است. آنها ویدئو را به سخت افزار Transcoder می فرستند که قبل از ارسال مجدد به ارکستراتور، ویدئو را رمزگذاری و فرمت می کند. کار به تناسب مقدار LPT که در اختیار ارکسترها گذاشته‌اند، بین ارکسترها توزیع می‌شود. Transcoder هایی که این کار را انجام می دهند اغلب پردازنده های گرافیکی هستند که در حال استخراج ارزهای دیجیتال هستند، اما اتفاقاً دارای ASIC های کدگذاری ویدیویی هستند که در طول فرآیند استخراج بیکار هستند. Livepeer این ASIC ها را قادر می سازد تا مورد استفاده قرار گیرند و درآمد اضافی را برای اپراتورها به ارمغان بیاورند، بدون اینکه در عملیات استخراج آنها اختلالی ایجاد شود. اگر دارنده LPT هستید اما نمی‌خواهید به‌عنوان ارکستراتور یا Transcoder شرکت کنید، می‌توانید در ازای بخشی از پاداش‌ها و هزینه‌های ارکستراتور، توکن‌های LPT خود را با ارکستراتور شریک کنید.

ارز دیجیتال لایوپیر

چرا ارز دیجیتال لایوپیر از مکانیزم اجماع دو لایه استفاده میکند؟

ارز دیجیتال لایوپیر از مکانیزم اجماع دو لایه استفاده می کند. ابتدا دفتر کل لایوپیر و تراکنش های آن در بلاک چین اتریوم ثبت و ایمن می شوند. لایه دوم اجماع توزیع LPT جدید تولید شده را کنترل می کند و تأیید می کند که کار رمزگذاری به درستی انجام شده است. این لایه از مدل Delegated Proof DPoS استفاده می کند که در آن ارکسترها به عنوان اعتبار سنجی عمل می کنند.گره هایی که در پروتکل شرکت می کنند تا از پرداخت مناسب، توزیع توکن و امنیت اطمینان حاصل کنند. هنگامی که یک ارکستراتور کار رمزگذاری را انجام می‌دهد، گره‌های Broadcast می‌توانند اعتبارسنجی خود را انجام دهند یا به دیگر ارکستراتورها برون سپاری کنند تا اشتباهات و رفتارهای مخرب را بررسی کنند. این یک عملیات پرهزینه است، بنابراین لایوپیر تنها به صورت تصادفی درصد کمی از کار انجام شده را تأیید می کند.

معماری غیر متمرکز در لایوپیر

معماری غیرمتمرکز ارز دیجیتال لایوپیر جایگزینی برای زیرساخت‌های پرهزینه و متمرکزی که به‌طور سنتی بر آن تکیه می‌شد، به پخش‌کننده‌های ویدئویی ارائه می‌دهد. با این حال، صدا و سیما تنها ذینفعانی نیستند که سود می برند. مدل Livepeer می‌تواند شرکت‌های پخش ویدیو را قادر سازد مدل‌های کسب‌وکار جدیدی را که به فروش داده‌های کاربر و ارائه تبلیغات متکی نیستند کاوش کنند و تجربه بهتری برای مصرف‌کنندگان ایجاد کند. به همین ترتیب، Livepeer پیش‌بینی می‌کند که فناوری آن می‌تواند انواع خدمات جدید، مانند مصرف محتوای پرداختی و برنامه‌های استریم اقتصادی بهتر سازنده را که همسویی بهتری بین سازندگان محتوا، مصرف‌کنندگان و خود پلتفرم‌ها ایجاد می‌کند، ممکن کند. Livepeer همچنین یک راه حل غیرمتمرکز مورد نیاز برای جاسازی ویدیو در برنامه های غیرمتمرکز (dApps) ارائه می دهد.

ارز دیجیتال لایوپیر

نتیجه گیری
ما در این مقاله در مورد ارز دیجیتال لایوپیر، نحوه کارکردن آن و معماری غیر متمرکز بحث کرده ایم. LPT طراحی شده است تا به عنوان یک مکانیسم هماهنگی و تشویقی عمل کند که به حفظ شبکه تا حد امکان مقرون به صرفه، قابل اعتماد و ایمن کمک می کند. این به عنوان یک مکانیسم پیوندی عمل می کند تا از نظر مالی به ارکستراتورها انگیزه دهد تا صادقانه عمل کنند و بنابراین شبکه را ایمن می کند. توکن‌های جدید Livepeer در پایان دوره‌هایی به نام راند ضرب می‌شوند و به تناسب سهامشان بین نمایندگان و ارکستراتورها توزیع می‌شود. این در نظر گرفته شده است که به کسانی که در Livepeer شرکت می کنند مالکیت بیشتری بر شبکه نسبت به کسانی که در آن شرکت نمی کنند، بدهد. یک دور تقریباً معادل 24 ساعت است. نرخ تورم LPT به طور خودکار بسته به تعداد توکن هایی که از کل عرضه در گردش مصرف می شود، تنظیم می شود. این برای حفظ مشارکت در شبکه در سطح مطلوب طراحی شده است.

لینک های مفید
بالا